NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Advertisements

Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Normalizace a 80. léta Nástup normalizace
Rok 1948, 1968 a 1989 pro český stát Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový.
Co (ne)vím o Pražském jaru a 60. letech. 1. Zhodnoťte své znalosti týkající se 60. let 20. století, Pražského jara a okupace Československa v roce 1968:
Vývoj vzájemných vztahů České republiky a Izraele Počátky dobrých vztahů je možné vysledovat již u T.G. Masaryka a jeho postoje v období tzv. Hilsneriády..
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Rok 1989 – sametová revoluce
Poválečné Československo
ČESKÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Autor: Květa Stejskalová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Československo na cestě destalinizace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
 Reformní změny v SSSR  Listopadová revoluce  Změna politického režimu Listopadová revoluce 1989.
Období normalizace uč
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Charta 77.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
17. Listopad 1989 Monika Štěpánková, 2. I.
Významní čeští politici. Miroslava Němcová Předsedkyně poslanecké sněmovny v letech ?
Významné mezníky ve vývoji po r. 1945
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Zakázaní autoři Mgr. Ludmila Růžičková.
VY_32_INOVACE_3D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_ČJM4_4560_ZEM
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ ( Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Normalizace Návrat k totalitě, 70. léta.
ČESKÁ LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ (exilová)
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_12_ROK 1968 TEMA:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_KRISTINA_EPPICHOVA_CESKA_LITERATURA_2._POLOVINY_20._STOL ETI_DULEZITA_DATA_A_FAKTA_01.
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Šárka Rosenbergerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ ČAS5 TEMA: Čas 5.ročník – od totalitní moci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_George Orwell TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
CHARTA 77 V SOUVISLOSTI S ŽIVOTEM VÁCLAVA HAVLA A UDÁLOSTI DO ROKU 1989.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_ 19_SAMETOVÁ REVOLUCE
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Václav Havel NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Digitální učební materiál
Formování naší státnosti do roku 89 Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
Josef Škvorecký a Zdena Salivarová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
TÉMA: LITERATURA V EXILU A SAMIZDATU LUDVÍK VACULÍK
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Sametová revoluce Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_18_Česká historie.
Totalitní vláda komunistické strany
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obnovení demokracie v Československu
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Od totality k demokracii
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Odraz 2. sv. války v české literatuře
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/ VÝZNAMNÉ UDÁLOSTI DOBY - OPAKOVÁNÍ

Datum vytvoření projektu listopad 2011 Ročník9. Popis prezentaceŽáci si zopakují nejdůležitější události 2. pol. 20. století u nás.

VÝZNAMNÉ UDÁLOSTI DOBY Literatura 2. pol. 20. století

Otázky a odpovědi: 1. Co se stalo v roce 1939? 2. Co se stalo v roce 1945? 3. Co se stalo v roce 1946? 4. Co se stalo v roce 1948? 5. Co se stalo s kulturou po tomto roce? 6. Jaké vznikly zákony? 7. Co je to Pražské jaro? 8. Co se stalo 21. srpna 1968?

Otázky a odpovědi: 9. Kdo projevoval odpor? 10. Kdo odešel na západ a proč? 11. Co se stalo s českou inteligencí? 12. Co se stalo s českou literaturou? 13. Co je to underground? 14. Co je to Charta 77? 15. Co se stalo 17. listopadu 1989?

1. Co se stalo v roce 1939? Začala 2. světová válka.

2. Co se stalo v roce 1945? Skončila 2. světová válka.

3. Co se stalo v roce 1946? Konaly se parlamentní volby, v nichž zvítězili komunisté.

4. Co se stalo v roce 1948? Byly poraženy ostatní demokratické strany.

5. Co se stalo s kulturou po tomto roce? Nový režim zrušil většinu literárních časopisů. Potlačoval informace o kulturním dění v cizině, zakazoval a ničil domácí nepohodlnou literaturu. Byl zrušen dovoz a prodej západního tisku. Orgány cenzury zasahovaly v nakladatelstvích, denících a časopi­sech, rozhlasu, filmu a divadlech.

6. Jaké vznikly zákony? Vznikly nové zákony, podle nichž trestnými činy se staly třeba kritika vlády, získávání a šíření infor­mací.

7. Co je to Pražské jaro? Období tání, cenzura nebyla tak přísná, uvolňovaly se hranice, byl povolen dovoz západního tisku. V médiích (v přímém přenosu) otevřeně promlouvali čeští umělci.

8. Co se stalo v roce 1968? Došlo k vojenské invazi Sovětského svazu. By­la to největší vojenská operace v Evropě po druhé válce. Již 21. srpna bylo na našem území cizích vojáků.

9. Kdo projevoval odpor? Odpor projevovali především mladí lidé. Stávkovaly všech­ny československé vysoké školy a solidární byly s nimi mnohé pod­niky a především intelektuálové. V lednu 1969 se na protest upálil pražský student Jan Palach a v únoru jej následoval Jan Zajíc. Tyto oběti otřásly domácí veřej­ností a šokovaly západní Evropu.

10. Kdo odešel na západ a proč? Asi občanů zůstalo po Srpnu za hranicemi. Mezi nimi významní spisovatelé – Josef Škvorecký, Arnošt Lustig, Ludvík Aškenazy, a mnoho publicistů. Celkový počet československých občanů, kteří mezi srp­nem 1968 a listopadem 1989 odešli na Západ, se odhaduje na Již od podzimu 1969 nebyla západní hranice volně prů­chodná.

11. Co se stalo s českou inteligencí? Lidé, kteří nebyli v komunistické straně, nesměli studovat, ani zastávat vyšší funkce. Strana se tak zbavila vesměs lidí tvořivých a myslících. Z redaktorů, kritiků a vědců se tak stávali topiči, noční hlídači a čističi oken. Václav Havel pracoval jako technik v divadle. Bohumil Hrabal pracoval jako dělník na dráze.

12. Co se stalo s českou literaturou? Česká literatura se rozpadla do 3 částí:  Oficiální – prošla složitou cenzurou a byla vydána ve státních nakladatelstvích -  Exilová – byla vydávána v exilových nakladatelstvích v zahraničí. Publikují díla zakázaných autorů, která v domácím prostředí nemohou vyjít, neboť jejich autoři jsou trestně stíhání za podvracení republiky.  Tento termín znamená, že autoři nesouhlasí s komunistickou stranou a její ideologií. Nesouhlasí s nátlakem a četnou cenzurou, která stála v popředí literatury.  Sixty – eight Publishers – Toronto – manželé Josef Škvorecký a Zdena Salivarová  Index – Kolín nad Rýnem  Samizdatová - V domácím prostředí pod hrozbou vězení se tvoří načerno četná nakladatelství a časopisy. Vše je strojově rozšiřováno a kopírováno.  Edice Expedice – Václav Havel

13. Co je to underground? Vznikl ve Spojených státech na konci 60. let 20. století. Typickým rysem undergroundu je protest a provokace proti vládnoucím společenským skupinám. Mladí lidé tak činili především stylem oblékání, chováním a požíváním drog. Důležité je, že do „podzemí“ vstupují naprosto dobrovolně. V rámci samizdatu se ještě vydělil podproud – underground. Tato literatura se musí skrývat, do literatury přináší vulgarismy. Nejvýznamnějšími osobnostmi undergroundu 70. a 80. let byl Egon Bondy a Ivan Martin Jirous, zvaný Magor, který byl za své protikomunistické postoje několikrát vězněn.

14. Co je to Charta 77? Listina, která ukazovala na nedodržování základních práv člověka. Mluvčími Charty se stal Václav Havel a Jan Patočka. Charta byla otištěna v západním tisku díky Pavlu Kohoutovi, který ji tam propašoval. Všichni, kdo tuto listinu podepsali byli vězněni a vyslýchání.

15. Co se stalo 17. listopadu 1989? Sametová revoluce – převrat. Všechny tři literární proudy se mění v jeden. Zmizely vnější politické zásahy a zákazy, cenzurní dozor, odpadla státní kontrola. Nastala svoboda, po které toužilo několik generací českých spisovatelů. Otevřely se hranice, lidé mohli cestovat po celém světě, nebyli odposlouchávání, sledování. V médiích se mohla otevřít kritika jak na hlavu státu, tak na členy parlamentu. V obchodech se prodává zboží různé cenové hladiny a kvality. Každý si může koupit, co chce a kolik toho chce. Do čela země se dostává bývalý disident a spisovatel Václav Havel.

Použité zdroje: LEHÁR, J.: et al. Česká literatura od počátku k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002.