Dobrovolné nástroje jako možná cesta k předcházení vzniku podnikových odpadů Daniel Hájek odbor finančních a dobrovolných nástrojů
Dobrovolné nástroje (politiky životního prostředí) Za dobrovolné nástroje označujeme takové aktivity podnikatelských a jiných subjektů, které směřují ke snižování negativních dopadů jejich činnosti na životní prostředí, přičemž jsou těmito subjekty zaváděny a realizovány na základě jejich svobodného (dobrovolného) rozhodnutí a jdou nad rámec požadavků platných legislativních norem. Základními principy dobrovolných nástrojů jsou: dobrovolnost - v legislativě není nikde stanovena povinnost jejich uplatňování; prevence - soustředí se na odstraňování příčin environmentálních problémů, nikoliv jejich důsledků (odstraňování škod); systematický přístup - záměrné působení na ty oblasti a činnosti organizace, které mají negativní vliv na životní prostředí.
Dobrovolné nástroje Environmentální značení Ekoznačení Vlastní environmentální tvrzení Environmentální prohlášení o produktu Dobrovolné dohody Systémy environmentálního řízení - EMAS Čistší produkce Zelené veřejné zakázky
Environmentální značení – typu I Ekoznačení Je nástroj založený na označování výrobků (a služeb), které mají nižší negativní dopady na životní prostředí než výrobky s nimi srovnatelné, tj. zaměnitelné ve fázi užívání. Označeny mohou být výrobky, které splňují předem stanovená environmentální kritéria v rámci definované výrobkové kategorie a které jsou nezávisle ověřeny třetí stranou.
Environmentální značení – typu I Ekoznačení Rozhodnutí Komise (2014/763/EU) - kterým se stanoví kritéria pro savé hygienické výrobky Kritérium č. 5. Plastové materiály a superabsorpční polymery Výroba syntetických polymerů a plastových materiálů Všechny závody produkující syntetické polymery a plastové materiály použité ve výrobku musí mít zavedeny systémy pro integrovaný plán nakládání s odpady k optimalizaci prevence, opětovného použití, recyklace, využití a odstraňování odpadu (např. oddělení různých druhů odpadu)
Environmentální značení – typu I Ekoznačení Rozhodnutí Komise (2014/763/EU) - kterým se stanoví kritéria pro savé hygienické výrobky Kritérium č. 8. Účinnost materiálů při výrobě Množství odpadu vyprodukovaného během výroby a balení výrobků, od něhož je odečten podíl odpadu, který byl znovu použit nebo přeměněn na užitečné materiály a/nebo energii, nesmí překročit: 10 % hmotnosti konečných výrobků u tampónů, 5 % hmotnosti konečných výrobků u všech ostatních výrobků.
Zelené veřejné zakázky Zelenými veřejnými zakázkami označujeme takové nákupy státní či veřejné správy při, kterých tyto subjekty uplatňují požadavky na environmentální vlastnosti poptávaných produktů.
Zelené veřejné zakázky Směrnice EU č. 24/ o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES Preambule – čl. č. 47, 75, 92, 93, 96, 97, 123 Text: článek č. 43 – štítky článek č normy zajišťování jakosti a normy environmentálního řízení článek č kritéria pro zadání zakázky článek č náklady životního cyklu článek č podmínky plnění zakázky
Zelené veřejné zakázky Požadavek: na využití recyklovaných materiálů (např. papír, stavební materiály, plasty…) na zpětný odběr a recyklaci tonerů,
Čistší produkce Jedná se o specifickou analýzu a následnou průběžnou aplikaci preventivní strategie na procesy, výrobky a služby s cílem zvýšit v podnicích efektivnost materiálových toků, resp. efektivnější využívání zdrojů obecně a tím snižuje rizika vůči člověku i životnímu prostředí.
Čistší produkce Podnik zabývající se produkcí zařízení pro automatizovanou výrobu a zpracování trubek a výrobu zvedací techniky. Efektivnější rozvržení tvarů před stříháním a řezáním. Větší zbytky jsou vraceny do skladu k pozdějšímu zpracování. Snížení ztrátovosti snížením podílu nekvalitních výrobků změnou dodavatele. Snížení produkce kovového odpadů o 4%. finanční úspory: cca 1 mil. Kč.
Čistší produkce Podnik zabývající se těžbou žáruvzdorných jílovců a jejich zpracováním na různé výrobky. Vadné žáruvzdorné výrobky jsou tříděny, jejich část je drcena a opět využívána ve výrobním procesu. Snížení produkce odpadů o t ročně. Investiční náklady: 30 tis. Kč / finanční úspory: 4,8 mil. Kč/rok.
Environmentální značení – typu III EPD (Environmentální prohlášení o produktu) Poskytuje kvantitativní informace o vlivu daného produktu na životní prostředí, a to v celém jeho životním cyklu - tzn. od těžby surovin až po jeho odstranění či recyklaci. Základem je tedy uplatnění metody hodnocení životního cyklu (LCA). Upraveno normami - ISO , ISO 14040, ISO , …
Environmentální značení – typu III EPD (Environmentální prohlášení o produktu) ISO – stanovuje, že EPD musí zahrnovat relevantní údaje z LCA, které jsou rozděleny do tří kategorií – c) ostatní údaje jako jsou množství a druhy produkovaných odpadů (nebezpečných a ostatních)
Environmentální značení – typu III EPD (Environmentální prohlášení o produktu) Nařízení EU č. 305/2011 kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS Příloha č. I, Základní požadavek na stavby „sedmý požadavek“ - udržitelné využívání přírodních zdrojů
Environmentální značení – typu III EPD (Environmentální prohlášení o produktu) Společnost zabývající se výrobou stavebních materiálů – tepelných izolací Z EPD vyplynulo, ze drtivou většinu odpadu není schopna ovlivnit, protože jde o skrývku z těžby hnědého uhlí, která skrze elektřinu v českém energetickém mixu vstupuje do LCA
EMAS Představuje jeden ze způsobů, kterým může organizace přistoupit k zavedení tzv. systému environmentálního řízení (EMS). Ten lze definovat jako součást celkového systému řízení organizace, jejímž cílem je zahrnutí požadavků na ochranu životního prostředí do celkové strategie organizace a jejích každodenních činností.
EMAS Nařízení EU č. 1221/2009 o dobrovolné účasti organizací v systému Společenství pro environmentální řízení podniků a audit (EMAS) Příloha I, Environmentální přezkum – přímé env. dopady Příloha IV, Podávání zpráv o vlivu činnosti organizace na životní prostředí – klíčový indikátor
EMAS Ecoprint AS Cíl (pro rok 2013) - Snížení objemu komunálního odpadu prostřednictvím lepšího systému třídění Výsledek - odhadovaný objem komunálního odpadu se snížil o 47%, celkový objem komunálního a obalového odpadu poklesl o 2%.
Děkuji za pozornost