CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky
CLIL v Evropě
Projekt PROCLIL, Kypr Tříletý Důraz byl kladen na vzdělávání učitelů. Učitelé se školili současně se zaváděním CLILu na školách Školení vycházelo z jejich okamžitých potřeb při tvorbě materiálů, pochopení principů výuky CLIL a zkoumání dopadu této výuky na žáky, učitele, rodiče a poskytovatele vzdělávání Zkoumala se efektivita výuky obsahu i jazyka
Rozdíly: Mezinárodní: Kypr, Německo, UK, Španělsko, Turecko Zaměřil se na zavádění CLILu do MŠ a na 1. stupeň ZŠ.
Vzdělávací kontext Podobnosti Omezený počet škol (5 MŠ, 10 ZŠ) Úzká spolupráce mezi VŠ, institucí DVPP, učiteli a školami. Rozdíly Účastníci byli učitelé jazyka i obsahu Všichni účastníci měli velmi dobrou jazykovou úroveň
Popis projektu CLIL byl zaváděn postupně 1. rok: CLIL showers Modulární výuka CLIL Výuka CLIL v jednom předmětu 2. rok: CLIL showers Výuka CLIL v jednom předmětu
Metody práce Administrativní: průběžná informovanost všech zúčastněných Vzdělávací: semináře, buddy systém, mentoring, kurzy v zahraničí Výzkumné: průběžná evaluace vnitřní i vnější, vyhodnocování výsledků, publikace a šíření zkušeností
Výsledky šetření: Učitelé v projektu: náročné pozitivní zkušenost vyžaduje zvýšený důraz na přípravu pocity profesního uspokojení dobré výsledky žáků projekt pomáhá řešit problém dětí z jiného jazykového prostředí mají pocit, že se více podíleli na procesu výuky, více ji ovlivňovali
Zástupci institucí: Větší povědomí o CLIL Velmi pozitivní reakce Rodiče: 95% dotázaných vyjádřilo zájem a podporu CLIL Žádají pokračování
Žáci Zvýšené jazykové povědomí Motivace k učení jazyků – význam znalosti jazyků se zvýšil o 12% Ochota učit se jazyky o 14% Ochota učit se formou CLILu 15%, u starších žáků o 30% 100% starších žáků ocenilo výuku formou CLILu Důvody: Naučil jsem se více jazyk Bylo to zábavnější Bylo to zajímavější Naučil jsem se nové věci Co ocenili nejvíce: Hodiny byly zajímavé Učili jsme se jinak Pracovali jsme více v párech a ve skupinách Dělali jsme zajímavé aktivity Využívali jsme IT Všichni žáci mají pocit, že se zlepšili v jednotlivých jazykových dovednostech (ve čtení a psaní více než v mluvení a poslechu) Podpora učitelů, kterou žáci ocenili zahrnovala: Jasné příklady, vysvětlení učitele, opakování jednotlivých vět a frází, vizuální podpora, řeč těla, pomalejší projev, překlad Způsoby práce, které považovali žáci za nejúčinnější: Využití IT a internetu Videa Hry Párová a skupinová práce
Poučení pro náš projekt Postupovat pomalu a uváženě, sledovat velice pečlivě a důsledně pokroky, ale i problémy, systematicky monitorovat Informovat průběžně všechny zúčastněné (stakeholders) o jednotlivých krocích, tak abychom je zainteresovali a zahrnuli do programu (kolegy, ČŠI, orgány, rodiče, studenty ….) Úzce spolupracovat s žáky a studenty, monitorovat jejich pokroky, postoje atp. Úzce spolupracovat dohromady (vzájemná pomoc, podpora….) Věřit v úspěch CLILu Věřit v inovace a změnu, netrvat na starých stereotypech, snažit se vše kriticky hodnotit