SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Zákon o sociálních službách
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Koncepce péče o staré občany
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
D EGENERATIVNÍ ONEMOCNĚNÍ MOZKU Zpracovaly Zlata Adamušková Miroslava Divišová Michala Priatková.
- význam nádorových onemocnění
Zdravotní tělesná výchova
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Duševní zdraví a psychohygiena
INTEGRACE DĚTÍ S TĚLESNÝM A KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Pojetí a přínos kurzu „Základy speciální pedagogiky“
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vzdělávání osob se zdravotním postižením na ZČU v Plzni - Ing. Petr Šika.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Základy speciální pedagogiky
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základy speciální pedagogiky
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Filozofie ošetřovatelství
DMO dětská mozková obrna
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Základní škola a Praktická škola, Jičín
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pedie Co mají společné?.
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.

UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců s postižením hybnosti soma- tělo, paidea – výchova jako obor byla zavedena v roce 1946 po názvem defektologie ortopedická, současný termín se používá od roku 1956

ZÁKLADNÍ ČLENĚNÍ osoby tělesně postižené osoby s nemocí (nemocné) osoby se zdravotním oslabením porucha mobility bývá často provázena nejen změnami či postižením vyšší nervové činnosti, obtížemi v oblasti emotivity, vnímání, pozornosti aj., ale i poruchami dalších schopností (řečových, sluchových, zrakových či intelektových)

STUPNĚ PORUCH HYBNOSTI lehkástřednítěžká stejný stupeň hybnosti, ale neznamená stejné podmínky a požadavky záleží na lokalizaci poruchy hybnosti (hlava, trup, končetiny, celý organizmus)

OSOBY S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM snížení pohybové schopnosti s dlouhodobým nebo podstatným působením na kognitivní, emocionální a sociální výkony snížení pohybové schopnosti s dlouhodobým nebo podstatným působením na kognitivní, emocionální a sociální výkony plná integrace příčiny:vrozenézískanéúraznemoc

VROZENÁ TĚLESNÁ POSTIŽENÍ vrozené vady lebky vrozené vady končetin rozštěpyobrny

ZÍSKANÁ TĚLESNÁ POSTIŽENÍ deformace – vliv životního stylu úraz otřesy mozku zlomeniny obratlů nemoce revmatická onemocnění infekční obrna myopatie

OSOBY S NEMOCÍ narušení rovnováhy organismu dělení nemocí akutníchronické

OSOBY SE ZDRAVOTNÍM OSLABENÍM snížená odolnost vůči nemocem a zvýšený sklon k jejich opakování příčiny: nevhodná výživa nevhodný životní styl nevhodné prostředí

VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ rahabilitaceléčenápracovnísociálnípsychologická výchovně – vzdělávací technickáprávnickáekonomická