DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava, Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluEkvádor AutorMgr. Alena Tesařová Tematický okruhZeměpis - Regionální geografie Ameriky RočníkDruhý ročník vyššího gymnázia a sekunda víceletého gymnázia Vytvořeno Anotace Digitální učební materiál obsahuje geografickou charakteristiku Ekvádoru. Cílem je poskytnout a přiblížit žákům základní informace o státě, schopnost chápat látku v souvislostech. Metodický pokyn Digitální učební materiál je zpracován v programu Microsoft PowerPoint. Prezentace obsahuje učební materiál,obrázky, dynamické slidy, otázky a odpovědi. K výuce je potřeba dataprojektor, notebook, atlas. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Ekvádor ( Ekvádorská republika) Víte, že: španělské slovo Ecuador znamená "rovník"?
2. Vlajka, znak 1) 2)
3. Sousedící státy 3)
Přiřaďte ● Rozloha370 km 2 ● Počet obyvatelmil. (2008) ● Hustota osídleníob. / km 2 ● Měna ● Hlavní město ● Jazyk(Španělština) USD Quito Castilian
5. Členství v organizacích ● UN ● WTO (1996) ● WHO
6. Administrativní členění: ● 24 provinciíprovincií 4)
7. Přírodní poměry ● tři oblasti: – 1. pobřeží (na severu se intenzivně zemědělsky obdělává) – 2. centrální pohoří And – 3. východní nížina (je pokryta tropickým deštným lesem) ● Víte, jak se nazývají dva nejvyšší sopečné vrcholy ekvádorských And? ● Vyhledejte na mapě. Kolik měří? ● Památky UNESCO: Sangay …. Cotopaxi m, Chimborazo m
Podnebí: ● změny teplot během roku nepatrné ● významné klimatické rozdíly mezi rovinatou oblastí při pobřeží a horským masívem And
Vegetace: ● Vyhledejte na mapě Galapágy. – ojedinělá fauna na souostroví Galapágy (NP), UNESCO ● Vyjmenujte zástupce fauny na souostroví Galapágy: ● Charles Darwin- teorie evoluce
8. Hospodářství: ● ekonomicky slabě rozvinutá ● většina ekonomického potenciálu soustředěna do hlavního města Quito a přístavu Guayaquil ● Průmysl: – především petrochemický ● Nerostné suroviny: ropa, stříbro, zlato, železo – Víte, že: ropa je nejvýznamnějším vývozním artiklem? ● Zemědělství: – ovoce, především banány a kávové boby – vyvážejí se plody moře
● Víte, že: v roce El Nino způsobilo obrovské škody? ● Víte, že: indiánské obyvatelstvo žije ve velké bídě téměř výlučně z vlastního zásobování
9. Obyvatelstvo: ● 2/5 obyvatelstva = mestici a Indios (především Quechua, nejvýznamnější z původních kultur) ● Náboženství: – 85% katolíci – protestantské menšiny – dále židé a baháisté – indiáni-) přírodní náboženství ● Střední délka života: – Muži 79,9 let – Ženy 82,9 let
● Sídla: – Vyhledejte na mapě tato města: Quito, Guayaquil, Manta, Cuenca 5)
● Památky UNESCO - Quito, Cuenca 6) 7)
Dějiny ● artefakty patří k nejstarším nálezům lidské kultury v Latinské Americe ● 8000př.n.l. ● období 500př.n. l.- 500n.l. ● vytváření vysoce vyvinuté keramiky ● po porážce říše Inků (počátek 16. stol.) ● obsazení Španěly ● vnitřní a vnější konflikty přerušeny pouze krátkým obdobím míru
A na závěr pár slovíček ze španělštiny: ● Me gusta Líbí se mi ● Hola Ahoj ● ¿Como estas?Jak se máš? ● Me llamo …Jmenuji se ….
Zdroje: BAAR, Vladimír. Hospodářský zeměpis: regionální aspekty světového hospodářství : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2002, 111 s. ISBN X.. KAŠPAROVSKÝ, Karel. Zeměpis II. v kostce: pro střední školy : [regionální geografie]. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 184 s. Maturita v kostce. ISBN [RED. CLP, [Red.Carlo Lauer, Milan BURSA a Jana PEŠTOVÁ. Encyklopedie Světa pro střední školy : [regionální geografie]. 1. vyd. Mnichov. Marco Polo, 2005, 207. ISBN Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: – 1) – 2) – 3) – 4), 5) – 6) – 7)