Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_6_ DOBA ŘÍMSKÁ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky osídlení našeho území
Advertisements

Stěhování národů ● tímto pojmem se označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (barbarských kmenů), které probíhaly koncem starověku a počátkem středověku.
Území dnešní České republiky
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Raný středověk 5. – 11. století
Osídlování a vytváření Evropy v raném středověku
Vytváření středověké evropy
Jaké téma podle vás budeme dnes probírat?
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Raný středověk (Stěhování národů)
Osídlení Čech v raném středověku
Stěhování národů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Území dnešní České republiky
Antický Řím Dějiny impéria.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
MAROBUD Markomanský král
Doba železná Mladší pravěk. Doba železná Mladší pravěk.
6. ročník Pravěk.
Doba římská Germáni Zdroj:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_7_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 18 Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 5 Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 16 Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_6_ STAROSUMERSKÁ MĚSTA – FOTOGRAFICKÝ POHLED.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Pravěk.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Stěhování národů Pojmem stěhování národů se obvykle označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (tzv. barbarských kmenů a jejich skupin), které probíhaly.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. OPAKOVACÍ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_18
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
KELTOVÉ na našem území.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_19
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Slované 7. ročník.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
STŘEDNÍ EVROPA V DOBĚ ŽELEZNÉ
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. KONTROLNÍ OPAKOVACÍ TEST
Stěhování národů Zánik římské říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Stěhování národů Zánik římské říše.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_6_ DOBA ŘÍMSKÁ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP

DOBA ŘÍMSKÁ

Silný vliv antické civilizace, zvl. ve střední Evropě za opevněnou hranici římského impéria – za limes romanus (rýnsko-dunajská hranice, budovaná od r. 83 n.l.) – jižně od ní římské provincie, např. ILLYRICUM – od Sávy k Dunaji, nebo PANNONIE – jižně a západně od Dunaje, severně od ní svobodná GERMÁNIE. Silný vliv antické civilizace, zvl. ve střední Evropě za opevněnou hranici římského impéria – za limes romanus (rýnsko-dunajská hranice, budovaná od r. 83 n.l.) – jižně od ní římské provincie, např. ILLYRICUM – od Sávy k Dunaji, nebo PANNONIE – jižně a západně od Dunaje, severně od ní svobodná GERMÁNIE.

STARŠÍ DOBA ŘÍMSKÁ Na přelomu letopočtu – expanze římského impéria a posun germánských kmenů (nepříznivé přírodní podmínky, nedostatek potravin – hlad, přelidnění) ze severu (z jižní Skandinávie, Jutského poloostrova a severního pobřeží Německa) vějířovitě k jihu, k hranicím římské říše (nájezdy nejdříve germánských Teutonů). Na přelomu letopočtu – expanze římského impéria a posun germánských kmenů (nepříznivé přírodní podmínky, nedostatek potravin – hlad, přelidnění) ze severu (z jižní Skandinávie, Jutského poloostrova a severního pobřeží Německa) vějířovitě k jihu, k hranicím římské říše (nájezdy nejdříve germánských Teutonů).

GERMÁNI Osídlili oblast střední Evropy – zpočátku rodová občina, pak silné kmenové svazy a pevná organizace (Alamani, Frankové, Sasové, Langobardi, Vandalové, Gótové)  3 velké skupiny Germánů – východní, severní, západní. Osídlili oblast střední Evropy – zpočátku rodová občina, pak silné kmenové svazy a pevná organizace (Alamani, Frankové, Sasové, Langobardi, Vandalové, Gótové)  3 velké skupiny Germánů – východní, severní, západní.

GERMÁNI

ZPŮSOB OBŽIVY Převážně zemědělství a pastevectví, nízké výnosy polí, orba jen dřevěným hákem. Převážně zemědělství a pastevectví, nízké výnosy polí, orba jen dřevěným hákem. Chov ovcí, koz, prasat, krav. Chov ovcí, koz, prasat, krav. Potrava – mléko, sýr, maso. Potrava – mléko, sýr, maso.

ŘEMESLNÁ VÝROBA Znali zpracování železa. Znali zpracování železa. V umělecké dovednosti ovlivněni Kelty a antickým světem, ale úpadek. V umělecké dovednosti ovlivněni Kelty a antickým světem, ale úpadek. Poměrně dobrá úroveň tkalcovství a textilní výroby. Poměrně dobrá úroveň tkalcovství a textilní výroby. Masivní keramika (bez hrnčířského kruhu). Masivní keramika (bez hrnčířského kruhu). Germáni znali mince (brakteáty – ražba po jedné straně), ale nerazili je. Germáni znali mince (brakteáty – ražba po jedné straně), ale nerazili je.

GERMÁNSKÉ BRAKTEÁTY

SPOLEČENSKÉ VZTAHY Růst bohatství z válečných výprav  majetkové rozdíly (žárové hroby řadových členů kmene X kostrové hroby s bohatou výbavou). Růst bohatství z válečných výprav  majetkové rozdíly (žárové hroby řadových členů kmene X kostrové hroby s bohatou výbavou). Bojovnická vrstva s mocnými náčelníky. Bojovnická vrstva s mocnými náčelníky. Boje vzájemně mezi sebou a zvláště s Římany (nejdříve obrana, pak nápor na Římany). Boje vzájemně mezi sebou a zvláště s Římany (nejdříve obrana, pak nápor na Římany).

Na území Čech Germánský kmen MARKOMANŮ (v čele s MAROBUDEM). Germánský kmen MARKOMANŮ (v čele s MAROBUDEM). Na území Slovenska – germánský kmen KVÁDŮ, S Vandaly vytvořen mocný kmenová svaz. Na území Slovenska – germánský kmen KVÁDŮ, S Vandaly vytvořen mocný kmenová svaz.

OBYDLÍ Vesnice s poměrně malými příbytky Vesnice s poměrně malými příbytky (4-5 x 5-6 m). (4-5 x 5-6 m). Hliněné stěny, dřevěné trámy. Hliněné stěny, dřevěné trámy. Společné bydlení s dobytkem (oddělen jen dřevěnou příčkou). Společné bydlení s dobytkem (oddělen jen dřevěnou příčkou).

DUCHOVNÍ ŽIVOT Písmo o 24 znacích (posvátné runy) – tajemné znaky s kouzelnou mocí a silou. Písmo o 24 znacích (posvátné runy) – tajemné znaky s kouzelnou mocí a silou. Nesloužilo k dorozumívání, ale k zaklínání, náboženským obřadům, tesáno do skalních stěn, ryto jako ozdoba na zbraně a kultovní předměty. Nesloužilo k dorozumívání, ale k zaklínání, náboženským obřadům, tesáno do skalních stěn, ryto jako ozdoba na zbraně a kultovní předměty.

POHŘBÍVÁNÍ Původně bohaté výbavy hrobů, slavnostní oděv, šperky, potraviny, předměty denní potřeby, kůň. Původně bohaté výbavy hrobů, slavnostní oděv, šperky, potraviny, předměty denní potřeby, kůň. Později změna – zánik pohřbů žehem, zemřelí ukládáni do země v rakvích, výbavy a cenností ubývalo, a až zcela vymizely. Později změna – zánik pohřbů žehem, zemřelí ukládáni do země v rakvích, výbavy a cenností ubývalo, a až zcela vymizely. Hroby označovány náhrobky – dřevěné kůly, otesané kameny s nápisy. Hroby označovány náhrobky – dřevěné kůly, otesané kameny s nápisy.

MLADŠÍ DOBA ŘÍMSKÁ MARKOMANSKÉ VÁLKY ( n.l.) s Římany – pronikání Germánů až do severní Itálie, odraženi římskými vojsky v čele s císařem Marcem Aureliem. MARKOMANSKÉ VÁLKY ( n.l.) s Římany – pronikání Germánů až do severní Itálie, odraženi římskými vojsky v čele s císařem Marcem Aureliem. Budování předsunutých římských opěrných stanic (kastely) s vojenskými posádkami (legiemi) za severní hranicí impéria na území Slovenska (Děvín), Dolních Rakous, Moravy (Mušov). Budování předsunutých římských opěrných stanic (kastely) s vojenskými posádkami (legiemi) za severní hranicí impéria na území Slovenska (Děvín), Dolních Rakous, Moravy (Mušov).

Doklad bojů s Římany – tesaný latinský nápis na skále pod trenčínským hradem z roku n.l. (oznamuje místo přezimování II. Římské legie na území pod Trenčínem) a pozůstatky cihel z opevnění s čísly (kolky) římských legií. Doklad bojů s Římany – tesaný latinský nápis na skále pod trenčínským hradem z roku n.l. (oznamuje místo přezimování II. Římské legie na území pod Trenčínem) a pozůstatky cihel z opevnění s čísly (kolky) římských legií. Pokus Říma porobit si Germány za Dunajem byl neúspěšný. Pokus Říma porobit si Germány za Dunajem byl neúspěšný. Bezprostřední styk Germánů s antickou civilizací  příznivý vliv, napodobování římských vzorů. Bezprostřední styk Germánů s antickou civilizací  příznivý vliv, napodobování římských vzorů. Boje Římanů s Dáky (území dnešního Rumunska). Boje Římanů s Dáky (území dnešního Rumunska).

STĚHOVÁNÍ NÁRODŮ (4. – 6. století) – velké kmenové přesuny v důsledku tažení turkotatarských HUNŮ z východní Asie do Evropy (vliv tlaku a rozpínavosti čínské říše + výbojnost Hunů) a relativní přelidnění některých oblastí. (4. – 6. století) – velké kmenové přesuny v důsledku tažení turkotatarských HUNŮ z východní Asie do Evropy (vliv tlaku a rozpínavosti čínské říše + výbojnost Hunů) a relativní přelidnění některých oblastí. Hunové poč. 5. století pronikli na Slovensko a dále k Rýnu, r. 451 poraženi na Katalaunských polích, zastaveni. Hunové poč. 5. století pronikli na Slovensko a dále k Rýnu, r. 451 poraženi na Katalaunských polích, zastaveni. Po smrti vůdce ATTILY (453) zánik hunské říše. Po smrti vůdce ATTILY (453) zánik hunské říše.

ZMĚNA SITUACE V EVROPĚ Zánik západořímské říše r. 476 n.l. Zánik západořímské říše r. 476 n.l. S příchodem „barbarských“ kmenů do střední a západní Evropy (vrchol 6. stol.) vznik prvních barbarských říší. S příchodem „barbarských“ kmenů do střední a západní Evropy (vrchol 6. stol.) vznik prvních barbarských říší. Příchod slovanských kmenů do střední a jihovýchodní Evropy (z původních sídel mezi Odrou a Dněprem). Příchod slovanských kmenů do střední a jihovýchodní Evropy (z původních sídel mezi Odrou a Dněprem). Rozpad rodové společnosti, ukončení vývoje starověkých civilizací a počátek středověku. Rozpad rodové společnosti, ukončení vývoje starověkých civilizací a počátek středověku.

Použité zdroje: Obrázky jsou z a nepodléhají žádným autorským právům. Obrázky jsou z a nepodléhají žádným autorským právům. Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. KYSUČAN, Lubor. FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis pro 6. ročník. Pravěk a starověk. 1. vydání. Brno: Nová škola, s. r. o., učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. ISBN Učebnice je vybavena doložkou: „Schválilo MŠMT čj / dne 15. května 2007 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Dějepis s dobou platnosti šest let.

ZDROJE PRO OBRÁZKY: k1_b.jpg k1_b.jpg b0acce5b0_300x255.jpg b0acce5b0_300x255.jpg =570 = =361 =361

fahrt.de/geschichte/germanen/grafiken/wohnstall.jpeg fahrt.de/geschichte/germanen/grafiken/wohnstall.jpeg ans/the_roman_army/r_birdoswald_fort.jpg ans/the_roman_army/r_birdoswald_fort.jpg cinl.jpg cinl.jpg st%C4%9Bhov%C3%A1n%C3%AD-n%C3%A1rod%C5%AF.jpg st%C4%9Bhov%C3%A1n%C3%AD-n%C3%A1rod%C5%AF.jpg