Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Advertisements

M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Jméno autora: Eva Směšná Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Únor 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Matematika – vzorce Téma: Procvičení vzorců.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Otázky ověřující získané znalosti na téma magnety 1. Jaké druhy magnetů znáš? Přírodním magnetem je nerost magnetovec. Umělé magnety se nazývají ferity.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Otáčivý účinek magnetického pole na cívku s proudem.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
ELEKTROMAGNET Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vznik střídavého proudu
Ampérovo pravidlo, Magnetické pole solenoidu
SESTAVENÍ ELEKTRICKÉHO OBVODU
Elektromotor a jeho využití
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
38.1 elektromagnetická indukce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střídavý proud.
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Další součástky s jedním přechodem PN
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Elektromagnetická indukce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Elektromagnetická indukce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Měření elektrického proudu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
všechny animace a obrázky - archiv autora
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
jako děj a fyzikální veličina
Fyzika – Magnetická síla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
ELEKTROMAGNETICKÉ INDUKCE
SILOVÉ PŮSOBENÍ VODIČŮ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Elektromagnetické jevy - 9. ročník
Transkript prezentace:

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8. a 9. ročníku ZŠ Téma: Elektromagnetická indukce Metodický list (anotace): V úvodu materiálu je demonstračním pokusem ukázán vznik proudu a jeho směr vlivem proměnlivého magnetického pole trvalého magnetu. Je stanoven pojem indukovaný proud a představen objevitel tohoto jevu Michael Faraday. Na základě výše uvedeného demonstračního pokusu následuje zodpovězení otázky: Na čem závisí velikost a směr indukovaného proudu. Ve druhé části materiálu je zkoumána výše uvedená problematika pro cívky dvě, je zkoumáno, jak lze měnit magnetické pole cívky jinak než pohybem magnetu, a to zapnutím a vypnutím elektrického proudu v obvodu. Je stanoven pojem indukované napětí a následuje praktické využití tohoto jevu při výrobě elektrické energie. Na závěr je pro žáky připraven pracovní list jako shrnutí učiva, který je současně i testem. Vzděl á vac í mate ri á l zpracovaný v r á mci projektů EU pen í ze š kol á m (Operačn í ho programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost)

Elektromagnetická indukce

1.Jedna cívka:

při změně magnetického pole v okolí cívky vzniká v obvodu cívky proud – indukovaný proud tento jev, který objevil Michael Faraday se nazývá ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE

Na čem závisí indukovaný proud: 1.Velikost proudu závisí na rychlosti změny magnetického pole (rychlejší změna – větší proud) 2.Směr proudu závisí na směru změny magnetického pole (při zasunutí nebo vysunutí magnetu se indukuje proud opačného směru) místo trvalého magnetu můžeme použít elektromagnet

2.Dvě cívky:

Lze dosáhnout změny magnetického pole i jinak, než pohybem cívek? při uzavření či otevření obvodu primární cívky spínačem dojde ke změně magnetického pole (pole vzniká a zaniká) prostřednictvím jádra se tato změna přenáší do sekundární cívky, ve které se indukuje proud při zapnutí nebo vypnutí má opačný směr

při změně magnetického pole vzniká mezi svorkami cívky napětí – indukované napětí pokud je obvod uzavřen prochází indukovaný proud

Faradayův objev elektromagnetické indukce se stal základem elektrotechniky na tomto jevu je založena výroba elektrického proudu v elektrárnách

Zakroužkuj správnou odpověď: 1. Při změně magnetického pole v okolí cívky vzniká v obvodu cívky: a. elektrostatické pole b. elektrický odpor c. indukovaný proud d. nic nevzniká 2. Jev v otázce č.1 se nazývá:3. Jev v otázce č.1 objevil: a. elektrostatická indukcea. George Simon Ohm b. magnetoelektrická indukceb. Alessandro Volta c. elektrický výbojc. Michael Faraday d. elektromagnetická indukced. André Marie Ampére 4. Indukovaný proud je tím větší, čím je:5. Směr indukovaného proudu: a. změna magnetického pole rychlejšía. závisí na změně směru mag. pole b. změna magnetického pole pomalejší b. nezávisí na změně směru mag. pole c. nezávisí na rychlosti změny mag. polec. nelze určit d. větší teplo ve tříděd. je vždy náhodný 6. Při uzavření či otevření obvodu primární cívky v sekundární cívce spojené jádrem: a. se neindukuje proud b. se indukuje proud c. se změní počet závitů sekundární cívky d. se změní jádro

Zakroužkuj správnou odpověď: 7. Na elektromagnetické indukci: a. je založena výroba elektrického proudu v elektrárnách b. je založeno pokovování materiálů c. je založena změna elektrického odporu d. nic nevzniká

Zdroje: Kolářová, R., Bohuněk, J., Štoll, I., Svoboda, M., Wolf, M.: Fyzika pro 9. ročník základní školy, Prometheus, Praha 2000, str