H YDROSFÉRA - HYDROLOGIE Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O BYVATELSTVO SVĚTA - ROZMÍSTĚNÍ Autor: Hana Brýdlová.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Tvorba panorámat Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
EU peníze středním školám
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
VY_32_INOVACE_ZE7-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název vzdělávacího materiálu
Téma č. 7. SVĚT KOLEM NÁS.
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Pohyb těles-fyzika hrou
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_ZEMĚPIS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_ Rostlinstvo a živočišstvo Autor
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
WORD Číslování stránek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
10. VODSTVO NA PEVNINĚ VODNÍ TOKY VY_32_INOVACE_11_Z4
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
IKT Českosaské Švýcarsko
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Přírodní poměry - vodstvo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
WORD Tabulky - ohraničení
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Hydrosféra = vodní obal Země autor: Mgr. Jana Mikešová
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Severní Amerika – Kanada 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Transkript prezentace:

H YDROSFÉRA - HYDROLOGIE Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblastFyzicko-geografická sféra - hydrosféra Název vzdělávacího materiáluHydrosféra - hydrologie Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova Hydrologický cyklus, říční charakteristiky Ročník 1. ročník, kvinta Typická věková skupina 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoLeden, únor 2014 Celková velikostVelikost souboru s DUM 8649 kB

Hydrosféra = vodní obal Země povrchové vody - oceány, moře, říční síť, ledovce... podpovrchové vody (půdní, podzemní) voda v atmosféře voda v živých organismech

Rozložení vody na Zemi Zdůvodněte s pomocí schématu, proč jedním z nejdůležitějších úkolů lidstva je celosvětová ochrana zdrojů pitné vody.

Oběh vody – hydrologický cyklus Voda je v přírodě v neustálém oběhu. podílí se na něm celkem 525 tis. km³ vody malý oběh - pouze v rámci pevnina - atmosféra nebo oceán - atmosféra velký oběh - oceán - atmosféra - pevnina - oceán - atmosféra

Vodní toky Voda, která naprší, nejprve nesoustředěně odtéká - ron se soustředěným odtokem srážkové vody vzniká koryto - potok, řeka... říční síť - hlavní řeka a její přítoky, řádovost toků - počítáme od hlavní řeky

Vznik řek pramen zdrojnice - soutok 2 a více řek (Vltava, Orlice) - jezero (Bajkal - Angara) - tající ledovec (Rhôna) Pramen řeky Svitavy a Moravy

Ústí řek do jiné řeky, do jezera, do oceánu, propadem - podzemní řeka v krasových oblastech Typy ústí limanové přímé nálevkovité (estuáriové) deltovité, vysunutá delta

Delta Dunaje Vysunutá delta Mississippi Labe - estuárium Limanové ústí Dněpru

Říční charakteristiky délku toku – vzdálenost od pramene k ústí [km] spád toku = výškový rozdíl [m] průtok = objem vody protečený za 1 s [m³/s] plochu povodí = území odkud je voda odváděna do hlavního toku [km²] rozvodí = hranice mezi dvěma povodími vodní stav - výška hladiny, určen vodočtem [cm] specifický odtok - objem vody, který odteče za jednotku času z jednotky plochy povodí [m³/s/km²] odtoková výška - vrstva vody rovnoměrně rozložená na ploše povodí odtečená za určitý čas [mm/rok]

Délka toku vzdálenost od pramene k ústí údaje o délkách řek nejsou jednoznačné toky řek jsou křivolaké vodní toky se neustále vyvíjejí,což vede ke zkracování nebo prodlužování délky toku prameny a ústí řek nebývají situovány jednoznačně

Spád řeky Výškový rozdíl mezi 2 body na řece Příklad: Vypočítejte nadmořskou výšku pramene řeky Labe, jestliže od pramene Labe po místo, kde opouští řeka Labe ČR u Hřenska, je spád 1272 m. ΔH = H₁ = 115 H₂ = ? H₂ = = 1 387

Vypočítej spád řeky Svitavy:ΔH = 471 – 191 Kolik měří Svitava km?

Vodní stav výška hladiny vody v korytě řeky (nad počátkem vodočtu) v cm vodočet je zařízení na měření výšky hladiny vody nejpoužívanější je vodočet laťový – svisle nebo šikmo umístěná lať s vyznačenou stupnicí hydrologické předpovědi vodních stavů lze sledovat např.na

Průtok množství vody protékající příčným průřezem koryta řeky za jednotku času ( m³/s ) vypočítá se jako součin průměrné rychlosti proudění vody a plochy příčného průřezu koryta

Průtok : Příklad: Určete druhý rozměr koryta řeky ve tvaru obdélníka, jestliže výška hladiny dosahuje 280 cm, průtok je 360 m³/s a rychlost toku je 2 m/s Q = 360 m³/s360 = 2. 2,8. a v = 2 m/sa = 64,28 m S = 2,8 m. a S … průtočný profil koryta v… průměrná rychlost proudění

Specifický odtok množství vody, které v průměru odteče z povodí za 1 s vypočítá se jako poměr průtoku k ploše povodí udává se v m³/s/km² Q…průtok F…plocha povodí Příklad: Jak se liší specifický odtok Bečvy a Svitavy? Svitava: průtok 5,2 m³/s, plocha povodí km² Bečva: průtok 17,3 m³/s, plocha povodí km²

Výsledek Svitava: qₓ = 5,2 : = 0,0045 m³/s Bečva: qₓ = 17,3 : = 0,0106 m³/s Kolik litrů vody proteče průměrně korytem řeky Svitavy každou sekundu? (údaje jsou naměřené v Bílovicích nad Svitavou).

Odtoková výška vrstva vody rovnoměrně rozložená na ploše povodí, která odtekla za určité období (zpravidla za 1 rok)

Průměrná odtoková výška na kontinentech Oceánie 1560 mm Jižní Amerika 658 Severní Amerika 324 Asie 312 Evropa 271 Antarktida 165 Afrika 136 Austrálie 37 ZEMĚ 314 mm

Odtoková výška Porovnejte odtokovou výšku jednotlivých kontinentů a zdůvodněte rozdíly.

Opakování pojmů: 1.výška vodní hladiny ve vodním toku 2.plocha, ze které tok odvádí vodu 3.vzdálenost mezi pramenem a ústím 4.hranice mezi jednotlivými povodími 5.množství vody, které proteče průřezem koryta za sekundu 6.množství vody, které odteče průměrně z povodí za sekundu 7.výškový rozdíl mezi dvěma body na toku řeky

Správné odpovědi 1.Vodní stav 2.Povodí 3.Délka řeky 4.Rozvodí 5.Průtok 6.Specifický odtok 7.Spád řeky

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.The Water Cycle [online] [cit ]. Dostupné z: Rozdělení zásob vody ve světě [online] [cit ]. Dostupné z: 3.SLADY. Watercycleczechhigh.jpg [online] [cit ]. Dostupné z: 4.JAN OTČENÁŠEK. Kralický sněžník [online] [cit ]. Dostupné z: hlv11/foto/?cislo_stranky_i=2 5.SOBOTOVÁ, Miromila; Sobota, Karel. Zeměpisný náčrtník vyd. Praha: Česká geografická společnost, ISBN Ústí. [online]. [cit ]. Dostupné z: IVO MACHÁČEK. Matematika a její využití v geografii [online] [cit ]. Dostupné z: gymnaziumhranice.cz/soubory/projekty/SZ/prezentace7.ppt ‎ 8.TOMEŠ, Jiří. Školní atlas dnešního světa. 1. vyd. Praha: Terra, 1993, 55 s. ISBN J. DEMEK A KOL. GEOGRAFIE PRO SŠ I: fyzicko-geografická část. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, ISBN Svitava [online] [cit ]. Dostupné z: 11.Řeka Svitava [online] [cit ]. Dostupné z: