ZMĚNY PROJEKTU A ROZPOČTU PRINCIPY PARTNERSTVÍ NESROVNALOSTI Seminář pro příjemce OP VK 29. října 2012
ZMĚNY PROJEKTU ZMĚNY ROZPOČTU
PpP, verze 6, kap. 3.1 Změny projektu a doplnění projektu, str. 20 – 24 Změny v projektu – v průběhu realizace projektu může dojít k odchylkám od schválené žádosti a podmínek stanovených právním aktem – možné realizovat nápravná opatření formou změn všechny změny musí být pro projekt nezbytné a efektivní Rozlišujeme: - nepodstatné změny - podstatné změny ZMĚNY PROJEKTU
Nepodstatné změny projektu změny, které neovlivní dosažení cílů projektu a povinnosti plynoucí z právního aktu (naplnění schválených MI) mohou být provedeny bez předchozího souhlasu poskytovatele příjemce o změnách informuje v nejbližší monitorovací zprávě (není-li lhůta kratší) + uvede řádné a relevantní zdůvodnění
Některé typy nepodstatných změn projektu neprodlené oznámení: změna kontaktních údajů příjemce (adresa, telefon,…) změna sídla příjemce změna kontaktní osoby a manažera projektu oznámení do 5 pracovních dnů: změna statutárního zástupce spolu s podklady prokazujícími změnu změna harmonogramu realizace projektu týkající se jednotlivých aktivit (nikoli prodloužení realizace projektu) změna smlouvy příjemce s partnerem mající charakter nepodstatné změny (doložení kopie nové smlouvy) dřívější ukončení projektu (pokud jsou ukončeny všechny plánované aktivity projektu) další změny, které neovlivní dosažení MI a plnění cílů projektu podrobněji viz PpP, verze 6, kap , str. 20 – 21
Podstatné změny projektu změny, které výrazněji mění charakter a obsah projektu zakládají povinnost upravit nebo doplnit smlouvu o realizaci projektu nesmí být provedeny před jejich schválením poskytovatelem podpory a před provedením úpravy právního aktu odsouhlasení podstatných změn nelze provést se zpětnou platností! žádost o schválení podstatné změny – trvá cca 4 – 6 týdnů! včetně zdůvodnění změny + související dokumenty musí být předložena poskytovateli nejpozději 60 pracovních dní před datem ukončení realizace projektu je vyžadován souhlas partnera/ů ještě před podáním příslušných návrhů změn projektu (v písemné podobě, součást žádosti o podstatnou změnu) změny nesmějí vést k navyšování celkových způsobilých výdajů v rozpočtu!
Některé typy podstatných změn projektu změna právní formy příjemce změna příjemce či názvu projektu změna týkající se monitorovacích indikátorů (zrušení MI není možné; překročení nastavené výše MI není podstatnou změnou) zapojení nového partnera do projektu odstoupení partnera v průběhu realizace projektu změna data ukončení projektu – prodloužení doby realizace změna projektového účtu – záměr je nutno oznámit předem a do 5 pracovních dní od realizace změny zaslat oznámení o změně účtu + ověřenou kopii nové smlouvy o účtu změna smlouvy příjemce s partnerem mající charakter podstatné změny v případě pochybností je změna vždy považována za podstatnou! podstatné změny projektu vždy konzultovat předem! podrobněji viz PpP, verze 6, kap , str. 20 – 23
ZMĚNY ROZPOČTU PpP, verze 6, kap. 5.5 Změny rozpočtu, str. 69 – 73 musí být nezbytné a efektivní nesmějí narušit charakter a hlavní záměr projektu nesmí být porušeny podmínky finančního řízení stanovené v právním aktu každá změna rozpočtu musí být řádně zdůvodněna a doložena aktualizovaným rozpočtem projektu nesmí dojít k překročení závazných procentuálních limitů stanovených výzvou nesmějí být navyšovány položky, které byly sníženy/zrušeny doporučením Grémia zpravodajů navýšení celkových způsobilých výdajů není možné! přesun prostředků mezi kapitolami se posuzuje podle schváleného rozpočtu ve smlouvě/dodatku
Nepodstatné změny rozpočtu příjemce oznamuje v nejbližší MZ po provedení změny změny se popisují v monitorovací zprávě (část 9.) a jsou zaneseny do povinné přílohy Přepracovaný rozpočet projektu pokud nejsou v monitorovacím období provedeny žádné nepodstatné změny rozpočtu, tato příloha se nedokládá Některé typy nepodstatných změn: přesun prostředků mezi položkami uvnitř jednotlivých kapitol (bez omezení, s výjimkou kap. 1 Osobní výdaje* a položek křížového financování) přesun prostředků mezi jednotlivými kapitolami – max. do výše 15 % objemu způsobilých výdajů kapitoly, ze které jsou přesouvány vytvoření/zrušení položky rozpočtu (je možné pouze v případě, že neznamená začátek/zrušení klíčové aktivity) podrobněji viz PpP, verze 6, kap , str. 70 – 71
Podstatné změny rozpočtu povinnost předložit žádost o podstatnou změnu: relevantní a dostatečně podrobné odůvodnění změn příloha s upraveným rozpočtem (formulář na požádání zašleme) po schválení podstatné změny – trvá cca 4 – 6 týdnů: úpravu rozpočtu popsat v nejbližší MZ v části 9. předělat sloupec „Schválený rozpočet“ v příloze Přepracovaný rozpočet projektu realizace podstatné změny rozpočtu před souhlasem poskytovatele nebo bez souhlasu = porušení rozpočtové kázně VŽDY konzultovat podstatnou změnu rozpočtu předem! Některé typy podstatných změn: přesun mezi kapitolami přesahující 15% objemu kapitoly, ze které jsou prostředky přesouvány podrobněji viz PpP, verze 6, kap , str. 72 – 73
PRINCIPY PARTNERSTVÍ
Typy partnerství v projektu PpP, verze 6, kap. 4, str. 24 – 28 partner s finanční spoluúčastí prostřednictvím příjemce dotace přijímá část finanční podpory na realizaci věcných aktivit projektu partner bez finanční spoluúčasti podílí se na realizaci věcných aktivit projektu (konzultace, odborné garance, cílová skupina atp.), ale není mu poskytován žádný finanční příspěvek vztah mezi příjemcem a partnerem v rámci projektu upravuje Smlouva o partnerství s/bez finančního příspěvku (příloha Smlouvy o realizaci GP)
Smlouva o partnerství s finanční spoluúčastí určuje způsob financování mezi příjemcem a partnerem: ex-ante – zálohově: partner musí mít zřízen samostatný projektový účet ex-post – partner příjemci předkládá doklady před zasláním prostředků: partner nemusí mít zřízen samostatný projektový účet přílohou je rozpočet rozdělený podle toho, které položky a jaký podíl připadá na příjemce a na partnera partner zaměstnává pracovníky na činnosti, které má specifikované v partnerské smlouvě jako náplň partnerství, a jejich mzdy/platy hradí z dotace z jemu příslušných položek rozpočtu partner nemůže být dodavatelem služeb a zařízení!
Smlouva o partnerství bez finanční spoluúčasti specifikuje především věcné činnosti, které bude v rámci projektu zajišťovat partner na tyto činnosti nemůže ani příjemce, ani partner zaměstnat pracovníky a hradit jim mzdu v rámci projektu! ani nefinanční partner nemůže být dodavatelem služeb a zařízení! podrobněji o partnerství viz PpP, verze 6, kap. 4, str. 24 – 28
NESROVNALOSTI
Co je to nesrovnalost? Obecné nařízení: „Porušení právních předpisů Společenství v důsledku jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu, které vede nebo by mohlo vést ke ztrátě v souhrnném rozpočtu Evropské unie, a to započtením neoprávněného výdaje do souhrnného rozpočtu.“ Metodika finančních toků: „Nesrovnalostí se rozumí porušení právních předpisů ES nebo ČR v důsledku jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu, které vede nebo by mohlo vést ke ztrátě v souhrnném rozpočtu EU nebo ve veřejném rozpočtu ČR, a to započtením neoprávněného výdaje do souhrnného rozpočtu EU nebo do veřejného rozpočtu ČR.“
Co je to nesrovnalost? některé druhy nesrovnalostí: účetnictví – chybějící, nesprávné, nepravdivé/padělané, nepředložené chybějící, neúplné, zfalšované dokumenty/doklady nezpůsobilý výdaj nedodržení termínů/lhůt odmítnutí kontroly nebo dohledu nerespektování ostatních podmínek ve Smlouvě porušení pravidel týkajících se veřejných zakázek nerealizovaná akce nebo akce nevykonávaná v souladu s pravidly/předpisy neoprávněný výdaj (mylná platba) výdaje nevztahující se k období, v němž se akce konala
Nesrovnalosti odhalení nesrovnalosti: administrativní kontrola MZ kontrola na místě dobrovolné přiznání udání stížnost náhodné zjištění odmítnutí přijetí kontroly informace uveřejněné v médiích
Nesrovnalost, porušení rozpočtové kázně Porušení rozpočtové kázně je definováno v § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů: neoprávněné použití peněžních prostředků = jejich použití, kterým byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, přímo použitelným předpisem EU, smlouvou nebo rozhodnutím o poskytnutí těchto prostředků. neoprávněné použití peněžních prostředků nastává také tehdy, neprokáže-li příjemce peněžních prostředků, jak byly tyto peněžní prostředky použity.
Nesrovnalosti proces vyměření odvodu a penále v souladu se zákonem č.250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů smlouva o realizaci grantového projektu obsahuje přesné vyčíslení sankcí za jednotlivé druhy nesrovnalostí a porušení rozpočtové kázně včetně těch vzniklých v rámci veřejných zakázek (Smlouva, článek X Sankce) proti těmto smluvním sankcím nelze využít institut prominutí odvodu a penále, který funguje pro příjemce z předcházejících výzev
Nejčastější NSR a PRK I nezpůsobilé výdaje překročení limitu pro stravné a ubytování na osobu nákup majetku těsně před ukončením projektu debetní úroky (např. ze záporného zůstatku na účtu) mzdy – za pracovní činnost spadající do NN chyby v procesu výběrového řízení výdaje vykazované na nedostatečně doloženou cílovou skupinu výdaje podložené doklady, které nesplňují náležitosti účetních dokladů proplacení činností, které mají být podle partnerské smlouvy prováděny bezplatně neúměrně vysoké počty hodin vykazované v pracovních výkazech na jednotlivé činnosti chyby v procesu výběrových řízení
Nejčastější NSR a PRK II mylné platby uhrazení celé faktury z projektu, když část se měla hradit z organizace uhrazení větší částky z projektového účtu, než na kterou jsou doložené doklady (často u mezd, SP, ZP) proplacení jedné faktury 2x chybné zadání platby z účtu (překlep, chybný účet příjemce platby atp.) monitorovací indikátory nenaplnění závazku indikátorů na konci projektu porušení pravidel archivace, publicity předkládání závěrečné MZ v řádném termínu pravidlo hospodárnosti, efektivity a účelnosti výdajů
Příklady sankcí ze Smlouvy PorušeníSankce dle Smlouvy nezpůsobilý výdajodvod ve výši neoprávněně použitých prostředků mylná platba vrácena na projektový účet do 5 prac. dnů: odvod 1-2% z částky vrácena na projektový účet za déle než 5 prac. dnů: odvod 10-20% z částky nenaplnění monitorovacích indikátorů nenaplnění o max. 15%: odvod 3-4% z celkových způsobilých výdajů nenaplnění o 15-50%: odvod 30-40% z celkových způsobilých výdajů nenaplnění o více než 50%: odvod 100% z celkových způsobilých výdajů porušení pravidel archivace, publicity odvod ve výši 1-5% z celkové dotace předložení závěrečné MZ po termínu odvod ve výši 1-5% z celkové dotace hospodárnost, účelnost, efektivita odvod ve výši neoprávněně použitých prostředků
Předcházení vzniku nesrovnalostí Vstřícný přístup ze strany poskytovatele tento seminář jsme k dispozici k ovým, telefonickým i osobním konzultacím webové stránky (sekce Příjemce podpory) – najdete zde všechny platné formuláře, příručky, aktuality,… informujeme o nejčastějších chybách, průběžně upozorňujeme, na co si především dávat pozor, snažíme se nastavit si s Vámi základní pravidla hned na začátku realizace Vašich projektů,… Informovanost na straně příjemce znalost závazné dokumentace, hlavně Příručky pro příjemce, Smlouvy o realizaci GP a Metodiky monitorovacích indikátorů hlídání důležitých termínů (zejména předkládání MZ a ŽOP) práce s příručkami k el. MZ a ŽOP v Benefit7 Především: NEBOJTE SE ZEPTAT, ale PŘEDEM!
Registrace na webu k odběru novinek k dispozici je možnost registrace k automatickému zasílání informačních ů:
DĚKUJI ZA POZORNOST odbor regionálního rozvoje a evropských projektů Ing. Jana Ledecká finanční manažer tel.: