Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět:EKORočník: 4 Téma: Marketingový mix I Tematický okruh: Podnik, právní úprava podnikání Jméno autora: Ing. Marie KábováDatum tvorby: únor 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_EKO_KV005 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_EKO_KV005 Anotace: Marketingový mix – Product, Price
MARKETINGOVÝ MIX Skládá se z : VÝROBEK ( PRODUCT - P1) CENA ( PRICE - P2) PROPAGACE( PROMOTION - P3) DISTRIBUCE ( PLACEMENT - P4) P4 = jeden ze základních nástrojů marketingu
P1 - VÝROBEK Mluvíme o tzv. komplexním výrobku, skládá se z: 1. „jádra výrobku“ 2. první „slupky“ 3. druhé „slupky“ jádro design obal značka kvalita instalace záruka rychlost dodávky úvěr servis
Životní cyklus výrobku FÁZE : 1. uvedení na trh 2. růst 3. zralost 4. pokles
Značka výrobku odlišuje výrobek od ostatních podobných měla by být registrována formou ochranné známky OTÁZKY : 1.Jaký marketingový užitek má ochranná známka? 2.Jaký finanční užitek má ochranná známka?
P2 - CENA nejdůležitější z nástrojů cenou lze dosáhnout tyto cíle: přežití likvidace konkurence maximalizace zisku návratnost investic růst objemu prodeje a tržního podílu
Metody stanovení ceny 1.Nákladově orientovaná cena 2.Cena podle konkurence vyšší nižší stejná 3.Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem výrobní nákladyzisk výrobce obchodní rozpětí maloobchodu marže výrobcova prodejní cenacena pro konečného zákazníka
Systém srážek a slev z ceny skonto množstevní rabat sezónní srážka funkční srážka slevy pro dlouhodobé smluvní odběratele
Techniky tvorby cen ceny končící číslicí 9 cenové řady – např. výrobce vytvoří cenovou řadu 159,- Kč, 189,- Kč, 229,- Kč a každý ze svých výrobků zařadí do některé z těchto „škatulek“ délka splatnosti – např. 14 dní, 21 dní, měsíc