Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vedení elektrického proudu v plynech
Advertisements

Anotace Prezentace, která se zabývá vedením el. proudu v plynech. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají čím je způsobeno vedení.
VEDENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU V PLYNECH
Vedení proudu v plynech
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_16.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Vodivost polovodičů. Polovodiče 4 látky, které vedou proud pouze za určitých podmínek 4 jejich odpor při malém zvýšení teploty významně klesá (např. Ge,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
07 ELEKTRICKÝ PROUD V PLYNECH VY_32_INOVACE_07 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: H třída: 6. předmět: Fyzika anotace: Objasnění nového.
Fyzikální veličiny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Tlak Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 9. Elektrický proud v plynech - ionizace, výboje a jeho druhy Název.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Vedení elektrického proudu v látkách
PaedDr. Jozef Beňuška
Vedení elektrického proudu v plynech
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Sčítání a násobení výrazů
Elektromotor a jeho využití
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Fyzika – bouřka, hrom, jaké škody může způsobit a jak se před ní chráníme. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Vedení elektrického proudu v kovech
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Elektřina VY_32_INOVACE_05-30 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_15.
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Digitální učební materiál
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
jako děj a fyzikální veličina
ELEKTRICKÝ PROUD.
VÝBOJ V PLYNU ZA SNÍŽENÉHO TLAKU
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Závislost elektrického odporu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
FYZIKÁLNÍ KUFR Vedení el. proudu v kapalinách a plynech (9. ročník)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Transkript prezentace:

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8. a 9. ročníku ZŠ Téma: Vedení elektrického proudu v plynech Metodický list (anotace): V úvodu materiálu je demonstračním pokusem předvedeno, že vzduch je za normálních podmínek izolant. Následuje vysvětlení, proč tomu tak je a za jakých podmínek se stane vzduch vodivým. Dále je popsáno, jak vzniká blesk, jako vedení elektrického proudu v plynech a zdůrazněno, které částice s nábojem v tomto případě elektrický proud tvoří. Jsou stanoveny pojmy Ionizace vzduchu a Jiskrový výboj. Následně je vysvětlen pojem Hrom s kontrolní otázkou „Umíš spočítat, jak je bouřka daleko?“. Následuje vysvětlení výpočtu s ohledem na rozdílnou rychlost světla a zvuku. Poté jsou vysvětleny další příklady vedení elektrického proudu v plynech, elektrický oblouk a elektrický výboj v trubici. Na závěr je vše podstatné shrnuto do několika bodů. Vzděl á vac í mate ri á l zpracovaný v r á mci projektů EU pen í ze š kol á m (Operačn í ho programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost)

VEDENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU V PLYNECH

za běžných podmínek (pokojové teploty a běžného atmosférického tlaku) je vzduch izolant může se vzduch za nějakých podmínek stát vodivým?

1.Blesk je velmi krátce trvající el. proud, např. mezi mrakem a zemí nebo mezi dvěma mraky ve vzduchu se vyskytuje malé množství částic s nábojem (kladné ionty) před bouřkou vzniká mezi mrakem a zemí velmi silné elektrické pole, které kladné ionty urychluje ionty narážejí na neutrální molekuly a štěpí je na další kladné ionty a volné elektrony tím se tvoří další a další kladné ionty a volné elektrony – vzduch se ionizuje vodivost vzduchu rychle stoupá až v určitém okamžiku nastane jiskrový výboj

vzduch se v okolí výboje silně zahřeje a jeho prudké rozpínání způsobuje silný hluk - hrom

Eine Kontrollfrage für Dich:

Umíš spočítat, jak je bouřka daleko?

rychlost světla: km/s rychlost zvuku: 340 m/s světlo je u nás z místa bouřky okamžitě zvuk urazí 1 km přibližně 3 s počítáme, za jak dlouho uslyšíme hrom výsledek vydělíme 3 a zjistíme kolik km je bouřka od nás daleko

2.Elektrický oblouk

Jak to funguje: z rozžhaveného hrotu připojeného k zápornému pólu zdroje napětí vyletují volné elektrony elektrony narážejí na neutrální molekuly a štěpí je na další kladné ionty a volné elektrony mezi hroty tak vzniká vrstva vodivého vzduchu, který má vysokou teplotu a jasně svítí proto se el. oblouk používá např. v obloukových pecích k tavení kovu nebo na svařování kovů

3.Elektrický výboj v trubici a)z trubice je částečně vyčerpán vzduch

3.Elektrický výboj v trubici b)v trubici je nepatrné množství jiného plynu (výboj má jinou barvu než ve vzduchu)

Závěr: 1.jiskrový elektrický výboj 2.elektrický oblouk 3.elektrický výboj ve zředěných plynech elektrický proud v plynech je tvořen usměrněným pohybem volných iontů a elektronů

Zdroje: Kolářová, R., Bohuněk, J., Štoll, I., Svoboda, M., Wolf, M.: Fyzika pro 9. ročník základní školy, Prometheus, Praha 2000, str