ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_10_Inflace II TEMA:Finanční gramotnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Makroekonomie II Inflace – příčiny, projevy, důsledky, metody jejího léčení, model SP-DG.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Fiskální a monetární politika
Phillipsova křivka a vztah mezi inflací a nezaměstnaností
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Makroekonomické ukazatele
Makroekonomické souvislosti (opakování)
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Inflace.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZEK2 Otázky k testům na cvičeních
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Hospodářská politika. HP je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu. Cíle: 1) plná zaměstnanost 2) cenová stabilita 3) růst ekonomiky.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Tomáš Paleta Katedra ekonomie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_08_Trh_Konkurence a ceny TEMA:Finanční.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
Bankovnictví a jeho historie Pavel Seknička. Obsah Bankovnictví Bankovní soustava Banka a bankovní operace Bilance banky Regulace bank a bankovní dohled.
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Úvodní seminář Národní hospodářství
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Bankovnictví a jeho historie
Bankovnictví a jeho historie TNH 2 (S-6)
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Makroekonomie a hospodářská politika
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_10_Inflace II TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

AnotaceAnotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy kvantitativní rovnice směny, nominální a reálná úroková míra, Phillipsova křivka, deflace, dezinflace, stagflace aj. Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera i ústně plní úkoly 1-3 zadané na snímcích 6; 9 a 17. Snímky 7; 10 a 18 obsahují správná řešení Cílem je porozumění důležitosti typu a kvantity inflace pro výši negativních vlivů inflace, odhalení viníků inflace, získání kompetencí k potlačení negativních důsledků inflace v praktickém životě a pochopení vzájemné závislosti mezi inflací a nezaměstnaností Časová dotace – cca 60 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

Základní pojmy Kvantitativní rovnice směny Kvantitativní rovnice směny Typy inflace Typy inflace Nominální a reálná úroková míra Nominální a reálná úroková míra Vztah inflace a nezaměstnanosti Vztah inflace a nezaměstnanosti Phillipsova křivka Phillipsova křivka Důsledky inflace Důsledky inflace Deflace Deflace Dezinflace Dezinflace Stagflace Stagflace

Vazba inflace a peněžního oběhu

Typy inflace z kvalitativního hlediska I Inflace tažená poptávkou (agregátní poptávka je větší než agregátní nabídka) a) růst státních výdajů (války, revoluce, levicové vlády) x omezená nabídka zboží) -viník – vláda, parlament, tlak vytváří voliči b) nadměrná úvěrová expanze - viník - centrální banka

Úkol č. 1 Sestrojte pomocí digitálního pera graf s nabídkovou a poptávkovou křivkou, popište osy a křivky, stanovte rovnovážnou cenu PE. Centrální banka snížila reposazbu na 0,25%. Jak se to hypoteticky projeví na rovnovážné ceně (stanovte v grafu QE´, PE´, zdůvodněte).

Řešení úkolu č. 1

Typy inflace z kvalitativního hlediska II Náklady tlačená inflace (tlak na náklady, i když to mnohdy není nutné) -viník – odbory, politici (zvyšování mezd), ale i přírodní katatrofy Setrvačná inflace (inflační očekávání) - viník - politické události, krize; monopolistické kruhy

Úkol č. 2 Sestrojte pomocí digitálního pera graf s nabídkovou a poptávkovou křivkou, popište osy a křivky, stanovte rovnovážnou cenu PE. Ve válce v Perském zálivu podpálili Íráčané kuvajtské ropné vrty. Jak se to hypoteticky projeví na rovnovážné ceně ropy(stanovte v grafu QE´, PE´, zdůvodněte).

Řešení úkolu č. 2

Typy inflace z kvantitativního hlediska 1)mírná (0 – 9% ) většina států světa většina států světa 2) pádivá ( 10 – 1 000% ) ČSFR a ČR po liberalizaci cen ( ) ČSFR a ČR po liberalizaci cen ( ) 3) hyperinflace ( – miliardy % ) Německo na počátku 20. let 20. století Německo na počátku 20. let 20. století

Další typy inflace Vyrovnaná (hodnota inflace stabilní) Vyrovnaná (hodnota inflace stabilní) Nevyrovnaná (hodnota inflace prudce kolísá) Nevyrovnaná (hodnota inflace prudce kolísá) Anticipovaná (očekávaná) Anticipovaná (očekávaná) Neanticipovaná (neočekávaná) Neanticipovaná (neočekávaná) Otevřená, skrytá, potlačená Otevřená, skrytá, potlačená Dezinflace (zpomalení tempa růstu inflace) Dezinflace (zpomalení tempa růstu inflace) Stagflace (vysoká inflace při stagnaci růstu ekonomiky) Stagflace (vysoká inflace při stagnaci růstu ekonomiky) Deflace (opak inflace - Japonsko posledních 20 let) Deflace (opak inflace - Japonsko posledních 20 let)

Náklady inflace I Obecně Zvýhodněni majitelé zboží (a dlužníci), postiženi majitelé peněz (a věřitelé) – přerozdělování důchodů a bohatství. Podrobnější pohled Důležité je, o jaký typ inflace se v daném případě z kvantitativního i kvalitativního pohledu jedná.

Náklady inflace II Vyrovnaná a akceptovaná inflace minimální náklady, všichni se přizpůsobí minimální náklady, všichni se přizpůsobí Nevyrovnaná inflace - některé ceny se nestačí přizpůsobit, reálné zdroje se věnují na omezení držby peněz („opotřebení podrážek bot“) - některé ceny se nestačí přizpůsobit, reálné zdroje se věnují na omezení držby peněz („opotřebení podrážek bot“) - stát vybere více na daních - ničení informací trhu - nesprávné platby - „destrukce telefonních čísel“

Náklady inflace III Neakceptovaná inflace vliv na rozdělení důchodů a bohatství – společenské důsledky – nespravedlnost – „účast v loterii, ačkoliv nechci“ Neakceptovaná a nevyrovnaná inflace ztráta efektivnosti trhů a přerozdělování – makroekonomická reakce – kroky politiků ke snížení inflace vede ke zvyšování nezaměstnanosti a omezování růstu HDP

Náklady inflace - závěr Inflace nutně nemusí být vždy negativním jevem, musí však být vyrovnaná a akceptovaná Ekonomické subjekty musí respektovat při svém rozhodování rovnici : nominální úroková míra = míra inflace + reálná úroková míra Z toho vyplývá důležitý aspekt při správě peněz : RÚM = NÚM – míra inflace

Inflace a nezaměstnanost Pokud poptávka po práci převyšuje její nabídku, mzdy rostou (a s nimi i inflace). Tento vztah však platí pouze krátkodobě. Úkol č. 3 Pomocí digitálního pera sestroj graf poptávky po práci a její nabídky. Sestroj novou křivku poptávky po práci v důsledku jejího zvýšení. Rozhodni, zda došlo ke zvýšení mezd a tedy i inflace.

Řešení úkolu č. 3

Phillipsova křivka Vyjadřuje krátkodobý vztah mezi inflací a nezaměstnaností Vyjadřuje krátkodobý vztah mezi inflací a nezaměstnaností Jedná se o nepřímou úměru Jedná se o nepřímou úměru Uvedený graf ukazuje vztah mezi inflací a nezaměstnaností USA v letech

Závěr Z kvantitativní rovnice směny vyplývá, že inflace přímo úměrně závisí na množství peněz v oběhu Z kvantitativní rovnice směny vyplývá, že inflace přímo úměrně závisí na množství peněz v oběhu Inflaci tedy stát a centrální banka může efektivně ovlivňovat prostřednictvím fiskální a monetární politiky Inflaci tedy stát a centrální banka může efektivně ovlivňovat prostřednictvím fiskální a monetární politiky Důležité je, o jaký typ inflace se v dané ekonomice jedná Důležité je, o jaký typ inflace se v dané ekonomice jedná Ekonomické subjekty za určitých okolností mohou negativní vliv inflace anulovat Ekonomické subjekty za určitých okolností mohou negativní vliv inflace anulovat Míra inflace je krátkodobě nepřímo úměrná míře nezaměstnanosti Míra inflace je krátkodobě nepřímo úměrná míře nezaměstnanosti

Zdroje a citace KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN , str ŠVARCOVÁ,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín: CEED, ISBN , str Archiv autora Citace: Snímek č. 19 : Gedefr : Soubor:Philipsus60.png [on line]. [cit ]. Dostupný na