Směsi – opakování základních znalostí Autor: Mgr. Studená Iveta Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Třídění směsí © Aneta Krhovská příloha č. 10. pěna aerosol emulze pěna suspenze.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
Energetická hodnota potravin (EH)
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK CHEMICKÝCH SMĚSÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Dělení směsí Chemie – 8. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Předtest – vlastnosti látek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Směsi stejnorodé se oddělují krystalizací nebo destilací
Směsi.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Obecná a anorganická chemie
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Směsi – opakování základních znalostí Autor: Mgr. Studená Iveta Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Název DUMSměsi – opakování základních znalostí Šablona číslo:XI. Sada číslo:2 Pořadové číslo DUM:1 Autor:Mgr. Iveta Studená Anotace:Prezentace vytvořená za účelem zopakování většího celku s názvem směsi. Animace jsou uspořádané tak, že učitel pokládá otázky, poté co na ně žáci odpoví se na obrazovce objeví správná odpověď. Očekávaný výstup:Žáci aktivně odpovídají na otázky, ověřují si doposud získané znalosti. Zapisují si informace, které si nepamatují. Druh učebního materiálu:Powerpoinotvá prezentace Typická věková skupina:13 – 14 let Klíčová slova:Směsi stejnorodé, směsi různorodé, dělení směsí Pomůcky a materiál:Interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DŮM:40 min.

Čistá látka nebo směs? Definice Směsi: Směsi jsou látky složené ze dvou a více složek Definice chemicky čisté látky: Chemicky čistá látka, je taková látka, jejíž složení je v celém obsahu stejné a je tvořena buď prvky, nebo sloučeninami.

Směsi Dělíme na 2 velké skupiny: 1) Stejnorodé = homogenní 2) Různorodé = heterogenní - jednotlivé složky nejsou vidět pouhým okem - jednotlivé složky jsou vidět okem nebo pod mikroskopem

Stejnorodé směsi Příklady stejnorodých směsí: 1) Vzduch 2) Minerální voda 3) Slitiny kovů 4) Roztoky

Roztoky 2 typy roztoků: 1) Nasycené 2) Nenasycené - za daných podmínek se více látky nerozpustí (kapalina a v ní je vidět rozpuštěná látka) - obsahuje méně látky než roztok nasycený Roztok =rozpouštědlo + rozpuštěná látka

Složení roztoků Charakteristickou veličinou je: Hmotnostní zlomek = w (s) m (s) = hmotnost složky m = hmotnost celého roztoku Vyjadřuje se nejčastěji v procentech a udává tedy počet gramů rozpuštěné látky ve 100 g roztoku.

Vlastnosti roztoků 1) Hustota 2) Teplota varu roztoku (závisí na vnějším tlaku) 3) Teplota tání, tuhnutí roztoku

Různorodé směsi Příklady různorodých směsí: 1) žula 2) polévka 3) kompot 4) čajová směs

Dělení různorodých směsí SUSPENZE - kapalina a v ní rozptýlená pevná látka - příklady: 1) Písek a voda 2) Voda a křída

Dělení různorodých směsí Emulze - kapalina a v ní je rozptýlená kapalina - příklad: 1) Voda a ropa 2) mléko

Dělení různorodých směsí Pěna - kapalina a v ní rozptýlený plyn - příklady: 1) Pěna na pivu 2) Pěna do koupele 3) Šlehačka 4) Pěna na vodní hladině 5) Hasící přístroje

Dělení různorodých směsí Aerosol= plynná látka a v ní jsou rozptýlené částice pevné nebo kapalné látky příklady: 2 typy: a) DÝM - plyn a v něm rozptýlená pevná látka - plyn a v něm rozptýlená kapalinab) MLHA 1) Prach na ulici 3) Mlha 2) Dým

Oddělování složek směsí 1) USAZOVÁNÍ - nerozpuštěné složky, které mají odlišnou hustotu

2) FILTRACE Oddělování pevných složek od kapalných (popřípadě plynných) Různorodá směs voda + písek Skleněná tyčinka Filtrační nálevka Filtrační papír (zachytí pevné složky) Filtrát (kapalina) Kádinka NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.

2) FILTRACE Příklady: 1) Bazénová filtrace 2) Cezení těstovin

3) DESTILACE Oddělování složek směsí na základě odlišných teplot varu jednotlivých složek Příklad: voda + ethanol příprava destilované vody

4) SUBLIMACE Účinná metoda oddělování složek směsí, které sublimují. Sublimace – změna skupenství (z pevného na plynné) Příklady: 1)Sublimace jódu 2)Sublimace naftalenu 3)Sublimace kofeinu 4)Sublimace kyseliny benzoové

5) KRYSTALIZACE Při krystalizaci využíváme schopnosti některých látek krystalizovat. Příklady: 1)Krystalizace kuchyňské soli 2) Krystalizace modré skalice 3) Krystalizace medu

6) CHROMATOGRAFIE Směs je rozpouštědlem pozvolna unášena po vrstvě papíru (popř. jiného materiálu). Jednotlivé složky se různě pevně vážou k papíru, a jsou proto rozpouštědlem unášeny různou rychlostí.

Doporučená literatura: MACH, Jiří; PLUCKOVÁ, Irena; ŠIBOR, Jiří. Chemie pro 8. ročník - Úvod do obecné a anorganické chemie. Brno: Nová škola, s.r.o., 2010, ISBN

Vhodné obrázky z webu chemii BYLINNE-SMESIhttp:// BYLINNE-SMESI / /

ropne-havarii-prijde-na-40-miliard-upresnila-bp.htmlhttp:// ropne-havarii-prijde-na-40-miliard-upresnila-bp.html odhaleno.htmlhttp:// odhaleno.html koupel_plna_rozkose.htmlhttp://fithall.cz/rest/magazin/ Krasa-a-moda/3966- koupel_plna_rozkose.html azev=&anketa_ukonceni=anohttp:// azev=&anketa_ukonceni=ano hrnec-jako-hrnec_22081.htmlhttp:// hrnec-jako-hrnec_22081.html

brewing-equipment/ brewing-equipment/ nie.htmhttp:// nie.htm wallpapers/Ice-frost-wallpapers/Melting-ice-rock.htmlhttp:// wallpapers/Ice-frost-wallpapers/Melting-ice-rock.html skalice.htmlhttp:// skalice.html matografie.htmhttp:// matografie.htm