Ekologická stopa. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Ekonomika DAŇ DĚDICKÁ A DAROVACÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Zoner Photo Studio, Histogram (7). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z vína. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Zoner Photo Studio – Editor I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ SILNIČNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z minerálních olejů.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Tabulátory (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Energetická hodnota potravin (EH)
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Úvod do databází MS Access (1).
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Spuštění programu (10).
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Současné toky a zpracování spalitelných odpadů v ČR
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST Biologie a ekologie -PRŮŘEZOVÉ TÉMA
Tematický okruh: CHEMIE A SPOLEČNOST Název učiva: „ŽIVOT IGELITKY“
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Trigonometrie (1) (19).
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Propojení tabulek Access (6).
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
CorelDRAW – základní objekty
Vkládání dat MS Access (5).
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Informační gramotnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Environmentální Profil
Funkce kotangens (11).
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Základní statistické pojmy
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Oběhové hospodářství v praxi
PŘÍMÁ ÚMĚRNOST - TROJČLENKA
Poznatky ze života zvířat
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Ekologická stopa

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - ekologie

Obsah Co je to ekologická stopa?1 Ekologická stopa - definice2 Naše ekologická stopa3 Různí lidé = různá ES4 Jak se ES počítá?5 6 Kde a jak si můžu vypočítat ES?7 Globální hektar8 Ekostopy cizích zemí v porovnání s ČR9 10

Obsah Ekostopy cizích zemí v porovnání s ČR11 Ekostopy cizích zemí v porovnání s ČR12 Ekostopa ČR a svět13 Ekostopy jednotlivých výrobků14 Ekostopy jednotlivých výrobků15 Ekostopy jednotlivých výrobků16 Ekostopy jednotlivých výrobků17 Název stránky 1818 Název stránky 1919 Název stránky 2020

Ekologická stopa je přesně tím, co jsme dosud postrádali - měřítkem toho, jak udržitelné jsou naše životní styly. jak velký kus země potřebuje člověk k svému životu Co je to ekologická stopa? 1

Ekologická stopa definované populace je celková plocha ekologicky produktivní země a vodní plochy, využívaná výhradně pro zajištění zdrojů a asimilaci odpadů produkovaných danou populací, při používaní běžných technologií. Ekologická stopa - definice 2

Neříká nám tedy, co máme dělat, ale "pouze" jakou stopu (vyjádřenou v globálních hektarech na osobu) zanechává náš životní styl a související spotřeba zdrojů v globálním měřítku. Naše ekologická stopa 3

lidé žijících v různých koutech Země vytváří tak rozdílné ekologické stopy je to nerovnováha tomu odpovídá i velmi nerovnovážné tempo čerpání přírodních zdrojů v různých zemích světa Různí lidé = různá ES 4

Existují dva základní způsoby výpočtu ekologické stopy: jeden zkoumá zdroje odebrané z přírody (například dřevo nebo obilí), ze kterých se vyrábějí předměty spotřeby (jídlo, oblečení, atd.), druhý je zaměřen na jednotlivé kategorie spotřeby ve formě hotových výrobků. Oba mají samozřejmě stejný cíl - převést lidskou spotřebu na velikost používané plochy. Záleží na tom, co a na jaké úrovni se počítá. Jak se ES počítá? 5

Národní statistiky udávající, kolik národ jako celek spotřebuje například obilnin. U konkrétního člověka můžeme vzít chléb. Při výpočtu ekostopy celé země, je nejvhodnější použít metodu zaměřenou na zdroje, u odhadu stopy jedince je pak vhodnější se zaměřit na jeho spotřebu, ze které se dále odvodí množství zdrojů, které byly použity na její zajištění - tedy začít z druhé strany. Jak se ES počítá? 6

Kde a jak si můžu vypočítat ES? 7

Globální hektar odpovídá jednomu hektaru (100 x 100 metrů) biologicky produktivního prostoru s "globálně průměrnou produktivitou". V roce 1999 měla biosféra 11,4 mld. hektarů biologicky produktivního prostoru, což odpovídá zhruba 1 plochy planety. Globální hektar 8

Ekostopy cizích zemí v porovnání s ČR 9

10

Ekostopy cizích zemí v porovnání s ČR 11

Ekostopy cizích zemí v porovnání s ČR 12

Afrika 1,4 gha Asie a Tichomoří 1,6 gha Blízký východ a cent. Asie 2,3 gha Latinská Amerika a Karibik 2,4 gha Evropa (země mimo EU) 3,5 gha Země EU 4,7 gha Severní Amerika 9,2 gha Ekostopa ČR a svět 13 Průměrná ekostopa v České republice je 5,3 globálních hektarů na osobu. Celosvětově je však k dispozici pouhých 2,1 biologicky produktivních hektarů na osobu. Znamená to, že průměrný občan České republiky potřebuje k zajištění svých potřeb 2,5 planety.

Ekologická stopa je vztažena na průměrnou roční spotřebu jablek na jednoho obyvatele, která v roce 2007 činila 24,6. Pro zjednodušení počítáme s českými jablky z vlastní produkce pěstitele či z blízkého okolí, vlastnoručně natrhaná. Dodatková energie je v tomto případě nulové. Ekostopy jednotlivých výrobků 14

15

Ekostopy jednotlivých výrobků Při kalkulaci ekologické stopy tří druhů plenek vycházíme z analýzy životního cyklu plenek. Byly brány v potaz následující vlivy na životní prostředí: spotřeba energie, spotřeba vody a množství tuhéhokomunálního odpadu. Výroba plenek nebyla do LCA zahrnuta 16

17

kalkulace ekologické stopy Více na: 18

Uhlíková kalkulačka stopu.html Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje