Pojmové mapy a jejich uplatnění v projektové výuce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Christina Bočáková 3. ročník
Projektové řízení Modul č.1.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Textová média v DV AR 2013/2014.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Didaktické prostředky
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Systémy pro podporu managementu 2
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Management a rozvoj obcí
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Technologie ročník, učební obory:strojní mechanik obráběč kovů
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Didaktika přírodopisu 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Řešení informační bezpečnosti v malých a středních firmách Pavel Šnajdr – Informační management 2 Diplomová práce.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Případová studie Seminář 2014.
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
Vyučovací formy-výuka v bloku
Struktura bakalářské práce
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
aneb Assessment Centre a Development Centre
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Purkyňovo gymnázium Strážnice
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
1)O projektu Můj dům, moje město Organizátoři Organizátoři Obsah projektu, aktivity Obsah projektu, aktivity Časový harmonogram Časový harmonogram Výstupy.
STRUKTURA METODIKY STRUKTURA METODICKÉHO LISTU PRACOVNÍ LIST PROJEKTOVÝ DEN A PREZENTAČNÍ DEN PROGRAM SEMINÁŘE CHEMIE 1 Projekt TROJLÍSTEK, Seminář chemie,
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Výroba mýdla - - žákovský pokus MGR. DANIELA SZMEKOVÁ.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Institut Celoživotního Vzdělávání
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Pojmové mapy a jejich uplatnění v projektové výuce

Aushubelova vývojová teorie Žákovo učení má největší účinnost, když vědomě propojuje nové poznatky s příslušnými pojmy, které už ovládá. Žákovo učení má největší účinnost, když vědomě propojuje nové poznatky s příslušnými pojmy, které už ovládá. Ve struktuře vědomostí vzniká největší počet změn při smysluplném učení (povrchní učení nezanechává žádné „stopy“v pojmové mapě mozku). Ve struktuře vědomostí vzniká největší počet změn při smysluplném učení (povrchní učení nezanechává žádné „stopy“v pojmové mapě mozku).

Tvorba pojmové mapy a žák Tvorba pojmové mapy žákem je ovlivněna: dosavadními zkušenostmi, dosavadními zkušenostmi, stylem učení žáka, stylem učení žáka, aktuálním vývojovým stadiem, aktuálním vývojovým stadiem, mírou pochopení učiva, mírou pochopení učiva, zájmem o danou problematiku apod. zájmem o danou problematiku apod.

Co je pojmová mapa? Já Matka Otec B D Strýc (Bratr) Soused??? Bratr

Pravidla pro tvorbu pojmové mapy Postupnost Postupnost Diskuse nad pojmovou mapou Diskuse nad pojmovou mapou Učitelovo pojetí pojmové mapy nemusí být totožné s žákovým pojetím (zkušenosti, dosavadní vědomosti…) Učitelovo pojetí pojmové mapy nemusí být totožné s žákovým pojetím (zkušenosti, dosavadní vědomosti…)

Kategorie pojmových map Pavouková

Hierarchická

Vývojový diagram

Kategorie pojmových map Systémová

Panoramatická

Trojrozměrná

Postup při vytváření pojmových map Výběr ‑ určení klíčových pojmů. Výběr ‑ určení klíčových pojmů. Seřazení ‑ postup od abstraktního ke konkrétnímu. Seřazení ‑ postup od abstraktního ke konkrétnímu. Shrnutí ‑ sdružení pojmů, které mají shodnou úroveň abstrakce a vytvoření určitých vztahů. Shrnutí ‑ sdružení pojmů, které mají shodnou úroveň abstrakce a vytvoření určitých vztahů. Uspořádání ‑ volba vhodného typu pojmové mapy. Uspořádání ‑ volba vhodného typu pojmové mapy. Propojení a charakteristika ‑ určení souvislostí mezi pojmy. Propojení a charakteristika ‑ určení souvislostí mezi pojmy.

Využití pojmových map Pojmové mapy a fáze výuky: Motivační Motivační Expoziční Expoziční Fixační Fixační Aplikační Aplikační Diagnostická Diagnostická

Výhoda využití ve výuce Pojmové mapy: poskytují obraz sledovaného problému, poskytují obraz sledovaného problému, vyžadují samostatnou práci žáků, vyžadují samostatnou práci žáků, dovolují jasně určit relativní důležitost každé myšlenky dovolují jasně určit relativní důležitost každé myšlenky umožňují jednodušší zobrazení klíčových myšlenek a komplexní vnímaní daného problému žáky. umožňují jednodušší zobrazení klíčových myšlenek a komplexní vnímaní daného problému žáky.

Pojmové mapy a metody výuky Projektová metoda: Vychází z předpokladu znalosti pojmové mapy Vychází z předpokladu znalosti pojmové mapy

Pojmová mapa „chemická“ Bílkoviny Aminokyseliny KK Funkce, dělení Enzymy Dusík

Pojmová mapa interdisciplinární Zeměpis - výskyt Voda Biologie – význam pro život Chemie – vlastnosti, roztoky… Fyzika – vlastnosti, anomálie Jiné – hudba, VV …

Ukázka pojmových map tvořených žáky

Náměty projektů Výrobky z papíru Ekologie Exkurze Technologie výroby Samostudium Pokus – ruční výroba Papír Historie výroby

Náměty projektů Léčiva Chemie Biologie Chem. reakce Biochemie Biol. funkce

Ukázka projektu Projekt nazvaný „Vápník“ Projekt nazvaný „Vápník“

VÁPNÍK KOLEM NÁS VÁPNÍK KOLEM NÁS

TEMATICKÉ CELKY TEMATICKÉ CELKY 1. Vápník – přírodní architekt krápníkových jeskyní 1. Vápník – přírodní architekt krápníkových jeskyní 2. Vápník v kouzelném světě minerálů 2. Vápník v kouzelném světě minerálů 3. Vápník v tělech rostlin a živočichů 3. Vápník v tělech rostlin a živočichů 4. Lidské tělo – odběratel i zásobárna vápníku 4. Lidské tělo – odběratel i zásobárna vápníku 5. Vápník – nepostradatelný pomocník ve stavebnictví 5. Vápník – nepostradatelný pomocník ve stavebnictví 6. Vápník v potravinách 6. Vápník v potravinách

ČASOVÝ HARMONOGRAM ČASOVÝ HARMONOGRAM Zadání projektu Zadání projektu Literatura, Vlastní plán práce Literatura, Vlastní plán práce Práce na projektu Práce na projektu Konzultace I Konzultace II Konzultace III Sepsání seminární práce Vytvoření panelu Konzultace IV, Hodnocení projektu Prezentace projektu Dotazníky

4) ČASOVÁ DOTACE Zadání projektu 45´ Konzultace I 45´ Konzultace II 45´ Konzultace III 45´ Vytvoření panelu 135´ Konzultace IV 45´ Prezentace projektu90´ Celkem vyuč. hodin 10

5) PRŮBĚH KONZULTACÍ Zadání projektu ( ) Žáci obdrželi základní Dokumenty projektu. Žáci obdrželi základní Dokumenty projektu. Na závěr žáci obdrželi malou pozornost – cereální tyčinky s vysokým obsahem vápníku. Na závěr žáci obdrželi malou pozornost – cereální tyčinky s vysokým obsahem vápníku.

Konzultace I ( ) Prostor pro představivost a fantazii žáků. Prostor pro představivost a fantazii žáků. Videofilm Krasové jevy. Videofilm Krasové jevy.

Konzultace II ( ) POKUSY: Důkaz rozpustnosti uhličitanu vápenatého v kyselinách (vejce, ulita, lastura). Důkaz rozpustnosti uhličitanu vápenatého v kyselinách (vejce, ulita, lastura). Nafukování balónku (uhličitan vápenatý, jedlá soda). Nafukování balónku (uhličitan vápenatý, jedlá soda). Pěnová sopka (uhličitan vápenatý, jedlá soda). Pěnová sopka (uhličitan vápenatý, jedlá soda).

Konzultace III ( ) Konzultace III ( ) Konečná konzultace tematických celků. Konečná konzultace tematických celků. Vytvoření panelu ( ) Vytvoření panelu ( ) Konzultace IV ( ) Konzultace IV ( ) Hodnocení práce skupin a třídy. Hodnocení práce skupin a třídy. Konzultace průběhu závěrečné prezentace. Konzultace průběhu závěrečné prezentace.

6) ANALÝZA PROJEKTU /dotazník/ Dotazník obsahoval celkem 10 položek, z toho dvě položky sloužily jako zpětná vazba pro koordinátory projektu; Dotazník obsahoval celkem 10 položek, z toho dvě položky sloužily jako zpětná vazba pro koordinátory projektu; Byl tvořen otevřenými otázkami (např. Jak hodnotíte výslednou prezentaci projektu? Zhodnoťte svůj výkon při výstupu. Byl tvořen otevřenými otázkami (např. Jak hodnotíte výslednou prezentaci projektu? Zhodnoťte svůj výkon při výstupu.

7) PANEL PROJEKTU Výsledkem projektové výuky může být i vytvoření výtvarného produktu – panelu.

8) SEMINÁRNÍ PRÁCE PROJEKTU „Seminární práce“ projektu je slovesným produktem projektu. „Seminární práce“ projektu je slovesným produktem projektu. „Seminární práce“ byla sepsána žáky a upravena vedoucím projektu.Vycházela z jednotlivých žákovských referátů referátů „Seminární práce“ byla sepsána žáky a upravena vedoucím projektu.Vycházela z jednotlivých žákovských referátů referátů „Seminární práce“ slouží jako učební pomůcka pro žáky a jako doplňková literatura pro vyučujícího chemie. „Seminární práce“ slouží jako učební pomůcka pro žáky a jako doplňková literatura pro vyučujícího chemie.

9) VIDEOZÁZNAM ZÁVĚREČNÉ PREZENTACE Závěrečná prezentace projektu byla natáčena videokamerou. Závěrečná prezentace projektu byla natáčena videokamerou. Za skupinu vystoupili 2 žáci (jména se dověděli těsně před zahájením závěrečné prezentace). Za skupinu vystoupili 2 žáci (jména se dověděli těsně před zahájením závěrečné prezentace). Moderátory byli zvoleni vedoucí projektu. Moderátory byli zvoleni vedoucí projektu. Žákům byla nahrávka promítnuta Žákům byla nahrávka promítnuta

POSTŘEHY Projektová výuka: POSTŘEHY Projektová výuka: Podporuje spolupráci mezi žáky; Podporuje spolupráci mezi žáky; podporuje tvořivost žáků; podporuje tvořivost žáků; podporuje aktivitu žáků; podporuje aktivitu žáků; umožňuje poznat vztahy mezi žáky; umožňuje poznat vztahy mezi žáky; podporuje samostatnost; podporuje samostatnost; učí žáky orientovat se ve složitém informačním prostředí. učí žáky orientovat se ve složitém informačním prostředí.

Závěr Pojmové mapy ukazují: úroveň pojetí žákova učiva úroveň pojetí žákova učiva naznačují porozumění žáka mezi vztahy naznačují porozumění žáka mezi vztahy lze využít k interdisciplinárnímu pojetí učiva lze využít k interdisciplinárnímu pojetí učiva jsou základem projektové metody jsou základem projektové metody Žákovo pojetí učiva NEMUSÍ být shodné s učitelovým