Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.3192 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12.2.16 Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Opakování - centrální nervová soustava
Mozek - slouží jako řídící centrum
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Centrální nervová soustava
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Nervová soustava 2 Mozek.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_12B_14_Nervová soustava - mozek Téma:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA III Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl vytvořen: 20. března 2012 Název práce: Nervová soustava II. Předmět, pro který je VM určen: Přírodopis Ročník, pro který je VM určen: 8. ročník Časová dotace: 4 vyučovací hodiny Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, Přírodopis, 8. ročník Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: žáci využívají prezentaci k získání informací o stavbě míchy a mozku. Pro žáky je i jednodušší zápis. Pomůcky: model mozku

VY_32_INOVACE_ NERVOVÁ SOUSTAVA II.

CENTRÁLNÍ NS Mozek a mícha

Mícha Nervová trubice Prochází míšními otvory obratlů Od týlu k 2. bedernímu obratli

míšních nervůZ míchy vychází 31 párů míšních nervů

Na povrchu míchy bílá hmota míšní (vlákna nervových buněk) Uvnitř je šedá hmota míšní (těla nervových buněk) - H

V zadních rozích končí smyslová vlákna ( ze smyslových receptorů svalů, kůže, vnitřních orgánů) V předních rozích se přepojují na hybná vlákna, kterými je vzruch odveden k výkonnému orgánu (svalu)

PorušeníPorušení nervových drah s mozkem vede k vážným poruchám hybnosti nebo ochrnutí horních nebo dolních končetin

Mozek Vznikl postupným rozšiřováním nervové trubice během vývoje v hlavové části

Části mozku KONCOVÝ MOZEK MEZIMOZEK STŘEDNÍ MOZEK MOZEČEK PRODLOUŽENÁ MÍCHA

Mozek a mícha mají na povrchu 3-vrstevný obal – pleny mozkové

Mezi nimi mozkomíšní mok (ochrana před mechanickými nárazy a otřesy)

PRODLOUŽENÁ MÍCHA centrum dýchání, činnosti srdce Ovlivňuje TK, TS, VS Centra reflexů (polykání, slinění, sání, kýchání, kašlání, zvracení )

MOZEČEK Centrum rovnováhy a koordinace pohybu (jemná motorika) Činnost ovlivněna alkoholem (opilý člověk má nekoordinované pohyby)

STŘEDNÍ MOZEK Sbíhají se zde nervové dráhy Tvoří se zde pohybové reflexy (např. souhra očí) Centrum pro rozlišení pohybujících se předmětů Nejmenší oddíl mozku

MEZIMOZEK Řídí činnost podvěsku mozkového Slaďuje činnost vnitřních orgánů Řídí TT, bdění a spánek Převodní stanice nervových drah ke koncovému mozku

KONCOVÝ MOZEK Největší část mozku Rozdělen na pravou a levou polokouli (hemisféru) Na povrchu mozková kůra

Mozková kůra člověka

Mozková kůra Tvořena těly n. b. (šedá kůra mozková) drogy, alkoholPo narození - 15 mld buněk, během života se neobnovují, pouze ničí (drogy, alkohol) M. kůra je zprohýbaná, složena v záhyby (zvětšení povrchu)

Členění mozkové kůry

Pohyb (HK – palec), jazyk (řeč) Myšlení Smysly

0ční testy, optické klamy kruhy/ kruhy/ 1hDjEQhttp:// 1hDjEQ

Křížení nervstva Pravák má dominantní levou hemisféru a opačně !!!!! Nepřeučovat!!!!!

Nutná neustálá dodávka kyslíku (1 litr krve za minutu

ripheral%20nerves.htmhttp://legacy.owensboro.kctcs.edu/gcaplan/anat/notes/api%20notes%20m%20%20pe ripheral%20nerves.htm