VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Advertisements

Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
OP 21 – VVP – HUM MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES. Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Časování sloves Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_12.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Ohebné slovní druhy Autor Chňoupková Martina.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
LATINSKÁ TERMINOLOGIE
Téma: Předmět a příslovečné určení
Slovesa Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
Slovesa.
Jak je to s časy v angličtině...
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PŘÍSUDEK VY_32_INOVACE_58_Prisudek Autor: Mgr. Dana Hatašová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Charakteristika výukového materiálu
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
S l o v e s á (v e r b á).
Slovesný způsob podmiňovací
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Člověk a jeho zdraví TÉMA:
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
U sloves rozeznáváme trojí čas:
Muset v angličtině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šimon Daníček. Dostupné z Metodického portálu ISSN
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesné třídy.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Pořádek slov v české větě
SLOVESA 5.ročník VY_32_INOVACE_12_16.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý

Slovesný vid dokonavý Dokonavá slovesa – vyjadřují děj jako ohraničený, ukončený v čase, jednorázový, vyjadřují minulost, nebo budoucnost Např.: vyhrál 0 vyhraje přišel 0 přijde pochopil 0 pochopí

Nedokonavý vid Slovesa nedokonavá vyjadřují děj jako prostě probíhající, neohraničený, neukončený, stále probíhá Slovesa mohou vyjádřit všechny časy Např.: hrál hrajebude hrát šel jdepůjde chápal chápe bude chápat

Jak postupovat při určování vidu? Nejlépe vid poznáme podle 3.osoby j. čísla v prézentu Neurčujme vid z minulého času!!! Př.: uvařilon uvařívid dok. skákal on skáče vid ned. hodilon hodí vid dok. přinášel on přináší vid ned. přineslon přinese vid dok.

Musíme rozlišovat, zda děj probíhá, nebo se stal jen jednou, je ukončen kleknoutkleknevid D klečetklečívid N klekatklekávid N sednoutsednevid D sedětsedívid N sedatsedávid N říct řekne vid D říkatříkávid N

Slovesa se často liší jen videm, vytváří vidové dvojice Dokonavénedokonavé přijítpřicházet vyhrátvyhrávat uvidívidí vyhodívyhazuje přijdepřichází přinéstnést hoditházet

Tvorba vidových dvojic Vid dokonavý často tvoříme přidáním předpony: mýtumýt balitzabalit psátnapsat Vid nedokonavý tvoříme změnou přípony (např. – ávat, ovat, ) získat získávat prodat prodávat střelitstřílet

rada Nevíme li si rady, o který vid se jedná, utvořte si rychle budoucí čas, u nedokonavých sloves se budoucí čas tvoří pomocí složeného tvaru BUDU PSÁT BUDU KRESLIT Vždy se ptejte: Trvá děj nebo skončil ? (JEDNOU A DOST)

Ale! Slovesa pohybu a některá slovesa stavu vyjadřují budoucí čas tvarem jednoduchým, přesto jsou nedokonavá Př.: běžet poběží jítjdu půjdu jet jedu pojedu

cvičení Určujte vid Tušit Vystoupit Nejít Myslet Usnout Ptát se Naučit se Objevovat Objevit Říkat výsledek N D N N D N D N D N

Utvoř vidové dvojice Mávat Vidět Krmit Dělat Zvonit Běhat Lovit Spát Vonět Jíst Vařit Zamávat Uvidět Nakrmit Udělat Zazvonit Zaběhat Ulovit Uspat Zavonět Zajíst Uvařit

Tvořte řadu přidávání přípon a předpon a určujte vid Př.: néstpřinéstpřinášet mýt umýt umývat snít číst volat učit hodit

řešení Snít zasnítsnívat Čístzačístčítávat Volatzavolatvolávat Učitdoučitdoučovat Hoditpřehoditpřehazovat Jsou možné i další varianty: zahodit, zaučit, načíst, dosnít……

Mluvnické kategorie sloves Co už vše umíme: U sloves určujeme: osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid (popř. třídu a vzor) Urči mluvnické kategorie: a)Děti hrály na besídce divadlo b)Mladý zpěvák bude zpívat na Zlatém slavíku. c)Chtěli byste upéct slavnostní dort? d)Náhrada škody byla proplacena pojišťovnou. e)Nekřičte!

řešení A) 3.os., č. mn. čas minulý, zp. oznamovací, rod činný, vid nedok, B) 3.os.,č,j. čas budoucí, zp. oznamovací, rod činný, vid nedok. C) 2.os.,č.mn.,čas -.,zp. podmiň přítomný, rod. činný, vid dok. D)3.os., č.j., čas min., zp. oznamovací, rod trpný, vid dok. E) 2.os.,č.mn. čas -., zp. rozkazovací, rod -, vid ned.