Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Prvouka, Jaro Autor: Mgr. Vendula Janešová Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.
OP 21 – VVP – HUM MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES. Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Časování sloves Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_14_Odvozování sloves Autor Chňoupková Martina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Významový poměr Autor Fulínová Šárka.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
VY_32_INOVACE_C VIKLOVA. CEJTEXTO1 Komplexní jazykový rozbor 1.
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_12 _Předpony a předložky II. část
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy:ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Slovesa Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
Slovesa.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor pán CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Anotace: prezentace slouží k procvičování mluvnických kategorií sloves
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
ODVOZOVÁNÍ SLOVES Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
Anotace: prezentace slouží k procvičování mluvnických kategorií
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Metodický list: Vyjmenovaná slova - křížovky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Infinitiv VY_32_INOVACE_19
Charakteristika výukového materiálu
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příprava na PP ČJ – 8. třída
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka

SLOVESNÝ VID SLOVESNÝ VID Šárka Fulínová 2.ZŠ Dobříš

SLOVESNÝ VID vyjadřuje děje slovesa NEDOKONAVOSTDOKONAVOST

Slovesa vidu nedokonavého -vyjadřují děj -probíhající neohraničený minulosti - psal jsem přítomnosti - píšu budoucnosti - budu psát

Nedokonavá slovesa vyjadřují budoucí čas pomocí pomocného slovesa být nebo pomocí předpony po-, pů-. Např.: budu zpívat, poroste, půjde.

Slovesa vidu dokonavého -vyjadřují děj -probíhající Nemohou vyjádřit přítomný děj a jejich tvary přítomné vyjadřují budoucnost. ohraničený v minulosti napsal jsem budoucnosti -napíšu

Slovesa, která se liší jen videm, vytváří vidové dvojice (připravovat – připravit, zpívat – zazpívat, zrát – dozrát). - se často tvoří předponou od sloves nedokonavých (zrát – dozrát). -se tvoří příponami ze sloves dokonavých -někdy dochází ke změně hlásek v kořeni slova (koupit – kup-ovat). SLOVESA DOKONAVÁ SLOVESA NEDOKONAVÁ

Někdy dokonce můžeme od slovesa vytvořit sloveso a od něho příponou Např.: ŠÍT – ZAŠÍT - ZAŠÍVAT NEDOKONAVÉHO DOKONAVÉ NEDOKONAVÉ

PROCVIČOVÁNÍ – u sloves určete slovesný vid a vytvoř k daným slovesům vidové dvojice Ztrácet, zahrát, spravovat, přednášet, připomenout, sníst, připojit, brát, dobývat, vyzvat, odnášet, křiknout, naučit se, obhajovat, zvednout, zhlížet, rozdělovat, rozloučit se.

ŘEŠENÍ vid dokonavý – D, vid nedokonavý - N Ztrácet – vid N, křiknout – vid D, zahrát - vid D, naučit se – vid D, spravovat – vid N, obhajovat – vid N, přednášet – vid N, zvednout – vid D, připomenout – vid D, zhlížet se – vid N, sníst – vid D, rozdělovat – vid N, připojit – vid D, rozloučit se – vid D. brát – vid N, dobývat – vid N, vyzvat – vid D, odnášet – vid N,

VIDOVÉ DVOJICE vid nedokonavý, vid dokonavý Ztrácet – ztratit křiknout - křičet zahrát – hrát naučit se – učit s spravovat – spravit obhajovat - obhájit přednášet – přednést zvednout - zvedat připomenout – připomínat zhlížet se – zhlédnout se sníst – jíst rozdělovat - rozdělit připojit – připojovat rozloučit se – loučit se brát – vzít dobývat – dobýt vyzvat – vyzývat odnášet - odnést

VYHLEDEJTE V DANÝCH VĚTÁCH SLOVESA A URČETE MLUVNICKÉ VÝZNAMY. Sejete květiny také na jaře? Ráda se zasmála kresleným obrázkům. Byl tak hodný a zavolal mi ještě jednou.

ŘEŠENÍ Sejete – 2.os., č.mn., zp.ozn., č.přít., rod činný, vid N, se zasmála – 3.os., č.j.,zp.ozn., č.min., rod činný, vid D, by se smál – 3.os., č.j., zp.pod.přít., rod činný, vid N, byl – 3.os., č.j., zp.ozn., č.min., rod činný, vid N, zavolal – 3.os., č.j., zp.ozn., č.min., rod činný, vid D.