Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ. 1. 07/1. 4.00/21.3751 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_217 AutorMgr. Romana Rybiařová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak stárnu,více si vážím ženy nad 40 let. Jen několik příkladů, proč
Advertisements

MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Název: Bezpečné chování na internetu DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_19
Slova Květiny.
Zdraví a krása Chlapci i děvčata 8. ročníků o tom něco vědí. V rodinné výchově na toto téma tvořili koláž a komentovali svoje dílo.
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
Úvahy v ranní mlze….
Víš, co je štěstí ? Je to dům, auto a chata ? V í š, c o j e š t ě s t í ? J e t o d ů m, a u t o a c h a t a ?
Pošli toto srdíčko každému, koho bys v roce 2010 nechtěla ztratit.
Co a proč Radka Mužíková. Co stojí v centru mého zájmu? Co hýbe mým srdcem? To je tím CO, tím hlavním CO v mém životě: Život, bytí, existence Člověk jako.
Co je štěstí ….
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
VY_32_INOVACE_ 19_Lidé kolem nás Volný čas (SADA ČÍSLO 2)
Čtěte pomalu a tiše!  .
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Co je štěští…..
Prosím nepodvádět a čestně odpovídat. Jinak podvádíš jenom sebe ! ! !
Nová identita 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Aktivita č.1: Výchova.
Přesvědčujeme sami sebe, že život bude lepší, až se jednou provdáme a nebo oženíme, budeme mít děti atd. Pak jsme otrávení, že naše děti nejsou dost velké.
Každý den jsme trochu starší…
Jsme rozdílní II. Petr Machala. Nikdo z nás si nemohl vybrat, kdy, kde a komu se narodí. DISKRIMINACE.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Místo, kde žijeme – škola
Posun : Auto nebo S láskou je to jako s máslem: občasná trocha chladu ji udržuje svěží.
Okamžik Aus dem portugiesischen übersetzt
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Pár vtípků.
Miluj tak, jako by tě ještě nikdy
Vědomostní kvíz Medvídka Pú Zde vložte obrázek dostupný z Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Co je to štěstí…..
Scházíš mi lásko .... Scházíš mi lásko ...
Co máme společného Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
VY_32_INOVACE_04_Povolání. Jméno: Vendula Báčová Ročník: 3. Období vytvoření: září 2011 Téma: Povolání Anotace: Učivo je podáno formou prezentace doplňující.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Společnost Autor: Mgr. Miluše Džuberová KDO JSEM? Mám rád přírodu a zvířata. Rád sportuji. Jsem veselý a kamarádský.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.2 Spolužáci, kamarádi Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Když jsi se narodil, plakal jsi a všichni okolo Tebe se usmívali.
Slova Květiny.
Jak stárnu, více si vážím žen nad 40 let. Jen několik příkladů, proč.
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
Tolerance k národnostním menšinám
Věta se skládá ze slov Název školy
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Pocházíš z chudé rodiny, nemáte dostatek peněz na jídlo a je potřeba abys pravidelně pomáhal/a matce vydělávat peníze. Pocházíš ze striktně náboženské.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Sebepoznání a sebepojetí
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
ANOTACE Objasnit žákům co je šikana,
Jak stárnu, více si vážím ženy nad 40 let. Jen několik příkladů, proč
JSEM MEZI 7 % Regina Brett, novinářka z clevelandského deníku The Plain Dealer, spisovatelka a držitelka Pulitzerovy ceny za léta 2008 a 2009, napsala.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.04_vztahy_mezi_lidmi Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Každý den jsme trochu starší…
VY_32_Inovace_4.2.2 Spolužáci, kamarádi
Co je štěští…..
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Č T I P O M A L U A T I Ś E !! -na světě je minimálně pět lidí, kteří by pro Tebe zemřeli.
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_217 AutorMgr. Romana Rybiařová Název Lidské vztahy Datum (období)Květen 2014 Ročník9. ročník ZŠ praktická, lehké mentální postižení Vzdělávací oblastGlobální výchova Anotace Prezentace je určena žákům 9. ročníku ZŠ praktické. Slouží k besedě a diskusi na téma – odlišnosti, stereotypy, předsudky, diskriminace a empatie. Žáci se seznámí s těmito pojmy, naučí se rozpoznávat předsudky a stereotypy, které ovlivňují pohled na druhého člověka. Naučí se na příkladech ze života rozpoznat diskriminaci lidí na základě jejich odlišností a vcítit se do pocitů a jednání druhého člověka. V první části se zamyslí na sebou samým, jak dobře se znají, jak se cítí, co je pro ně důležité a jak dokážou vnímat sebe a druhé.

 Problematikou: Zamyslíme se společně nad: Nevíte, co tato slovíčka znamenají ?? Nevadí…. Všechno se dovíte v dnešní besedě… předsudků diskriminace stereotypního myšlení odlišnosti empatie

Základní pravidla této besedy : 1. Budeme si navzájem naslouchat 3. Nebudeme přerušovat ty, kteří zrovna mluví 2. Nebudeme soudit ostatní 4. Budeme se navzájem respektovat 5. Kdo chce mít slovo, přihlásí se

„JÁ“ Oznámkuj se jako ve škole a známku zakroužkuj: 1. Jak znáš sám sebe ? Tvoje vlastnosti, schopnosti… Znám se dobře neznám se 2. Myslíš jsi, že jsi spíš dobrý, nebo spíš špatný ? Jsem spíš dobrý jsem spíš špatný 3. Máš se rád, vážíš si sám sebe? Mám se rád,vážím si sebe nenávidím se

Znám sám sebe ? Zkus doplnit započaté věty: 1.Všechno tohle umím : ……………………………………………………………………………………………. 2.Nejlépe umím : ……………………………………………………………………………………………………… 3.Mám radost, když : ………………………………………………………………………………………………… 4.Je mi smutno,když : ………………………………………………………………………………………………… 5.Mám strach, když : ……………………………………………………………………………………………… 6.Nejdůležitější ze všeho je pro mě : …………………………………………………………………………

Jak se vnímám ? V prvním sloupečku vyber své dobré vlastnosti. A v druhém sloupečku své špatné vlastnosti. Můžeš doplnit i prázdné řádky. Pracovitý Nikdy nelžu Pomáhám kamarádům Nikdy se neposmívám Pomáhám doma Uklízím si své věci Jsem veselý Mám rád zvířata Sportuji …………………………… ……………………………. Pracovitý Nikdy nelžu Pomáhám kamarádům Nikdy se neposmívám Pomáhám doma Uklízím si své věci Jsem veselý Mám rád zvířata Sportuji …………………………… ……………………………. Jsem líný Někdy lžu Málo se učím do školy Často se hádám Doma málo pomáhám Nemám rád zvířata Rád se rvu Někdy pomlouvám druhé Někdy i spolužákům ubližuji ………………………………………….. Jsem líný Někdy lžu Málo se učím do školy Často se hádám Doma málo pomáhám Nemám rád zvířata Rád se rvu Někdy pomlouvám druhé Někdy i spolužákům ubližuji ………………………………………….. Na které straně jich máš více?

 Ve svém životě jste zažili různá období.  Cítili jste se někdy : 1. Šťastně ? 2. Odvážně ? 3. Unaveni ? 4. Veselí ? 5. Smutní ? 6. Silní ? 7. Slabí ? 17. Cítili jste nespravedlnost ? 9. Nešťastní ? 10. Krásní ? 11. Škaredí ? 13. Měli jste někdy strach? 8. Oškliví ? 14. Měli jste někdy vztek? 15. Smál se vám někdy někdo ? 16. Zradil vás někdy někdo? 18. Byli jste zoufalí a nevěděli jak dál? 12. Bolest? A teď určete číslo - který prožitek byl pro vás nejhorší a už ho nechcete prožít nikdy znovu.

Jaký bys chtěl být? Jaké vlastnosti bys chtěl mít? Co je pro tebe důležité? Krása Chytrost Pracovitost Síla Tmavé vlasy Světlé vlasy Hádavost Lakomost Svaly Modré oči Hnědé oči Zbabělost Odvaha Slušnost Kamarádství Láska Nenávist Hloupost Smysl pro humor Závislost Bohatství Spolehlivost Veselost ……………………..

 Svět je plný lidí.  Máte možnost si je vybrat.  Jaké lidi byste chtěli potkávat ?  Jaké by měli mít vlastnosti? Spojte, které vlastnosti by měl mít : Váš kamarád Váš partner Váš učitel, nebo učitelka Váš spolužák Vaši rodiče Tvá lékařka Prodavačka v obchodě Politik Krása Chytrost Smysl pro humor Sílu Spolehlivost Svaly Ochota Žárlivost Hádavost Pracovitost Zvědavost A teď, jaké lidi byste nechtěli v životě potkávat.

Odlišnost Zamyslete se nad těmito otázkami: 1. Jsou všichni lidi stejní? 2. V čem se od sebe liší? Jaké mají rozdíly? Věk Pohlavím Výška Váha, hmotnost Tloušťkou Barva pleti Postižením Povahou Délkou vlasů Barvou vlasů Barvou očí Hustotou vlasů Jménem Sexuální orientací Povoláním Národností 3. U jakých rozdílů dochází mezi lidmi ke konfliktu?

Dovedete vysvětlit pojmy Nevadí, ukážeme si tento problém na příkladech stereotyp a předsudek ?

Zaměřme se na určitou skupinu lidí: Blondýnky Učitelky Ženy Muži Lidé na vozíčku Národnostní menšiny Policie Sportovci Myslíte si o nich stejné věci? Pokud jste přesvědčeni, že jsou ve skupině všichni stejní.mají stejné vlastnosti – fyzické i psychické, pak mluvíme o stereotypu a o stereotypním myšlení.

Máte na ně stejný názor? Co vás hned napadne? Jste k některé skupině příliš kritičtí, vadí vám, nebo se vám nelíbí? Míváte s nimi konflikty? Slyšeli jste na ně někdy nějaký vtip? Slyšeli, nebo četli jste někdy se o nich něco v televizi, v rádiu, nebo v novinách? Jak o nich mluví vaši rodiče? Tak vidíte – tohle přesně jsou jen předsudky, které lidé i vy přiřazujeme k určité skupině.

Jsou ale skutečně všichni v této skupině stejní? Zkuste říct příklady Blondýnky Učitelky Ženy Muži Lidé na vozíčku Národnostní menšiny Policie Sportovci

Předsudek má tedy mnoho podob : Věkový předsudek – předsudek vůči jinak starým lidem Náboženský předsudek – předsudek, který se týká náboženské víry. Etnický předsudek – předsudek, který se vztahuje k určité etnické skupině - její členové jsou odsuzování za svou kulturu, jazyk, zvyky, oblékání, jídlo,apod. Národní předsudek – odsuzování někoho za to, že on, nebo jeho rodina pochází z té či oné země Předsudek vůči postiženým – předsudek, který se vztahuje k postiženým osobám (hluché, slepé, vozíčkáři, snížená schopnost učit se…) Předsudek vůči pohlaví – posuzování někoho jen na základě pohlaví.

A dovedete vysvětlit pojem I tento problém si ukážeme na příkladech z vašeho života. diskriminace ?

Chováte se k těmto skupinám lidí stejně? Mladí lidé – teenageři – dospělí – staří lidé Zdraví – nemocní - postižení Malí - vysocí Hubení – tlustí Blondýnky - tmavovlásky Bílé pleti – snědé pleti Hezký – méně hezký Dlouhé vlasy – krátké vlasy Vietnamec – ind – rom – čech – japonec Asi nééé, jak bych se asi cítil?

A přesně tohle je diskriminace. Jiné, odlišné zacházení s někým na základě jeho : VVěku NNáboženství EEtnika – národnosti HHandicapu SSexuální orientace RRasy PPohlaví PPovolání ……………….. Tzn. Vaše předsudky o těchto lidech projevujete navenek.

A teď si ukážeme některé lidské momenty: S kterou dívkou byste šli raději do kina? Proč? Jak se asi cítí obě dívky? Jak by ses cítila, kdybys byla dívkou vpravo?

Při dopravní nehodě jsi byl zraněn a jsi na vozíčku. Když jdeš ven, všímáš si pohledů lidí. Zaslechneš věty: „Taková mladá….“ „To je hrůza……“ „Jak to může vydržet?...“ „Proboha, co bude dělat?...“ „Já bych raději….“ Jak by ses cítil? Vyrůstáš v rodině, ve které o poslední módě nemají ani potuchy. Nemáte dost peněz, nemáte na nové oblečení. Tví spolužáci o Tobě říkají, že chodíš oblečen – staromódně, nemožně, nevkusně. Často o Tobě říkají: „Ty vypadáš……..Ty máš pecku……. Socka !!!!!! „ Jak by ses cítil? A teď se zamysli a představ si:

Jak se asi žije lidem na vozíku?

A co říkáte na tyto ženy? Je to stejná žena, která měla nehodu – ale přežila Jaké je to být velký ? Nebo malý? /zpravy-svet.aspx?c=A110927_103635_ln_zahranici_mtr

Která z těchto tří dívenek je nejlepší kamarádka? Proč?

A s kterou dívkou byste šli raději na koupaliště? Proč? Nejsou ty vlevo lepší kamarádky? Jak se asi cítí? Jak by bylo tobě? Znáš jiné příklady diskriminace?

Zavřete oči a vzpomeňte si na chvíli : Kdy vás někdo zranil slovy. Jaká to byla slova? Jak jste se cítili? Jaká to byla situace? Proč to ta osoba udělala? Kdy jsi někoho zranil slovy TY? Kdo to byl, koho jsi zranil? Proč jsi to udělal? Jak se asi osoba, kterou jsi zranil cítila? Co jsi takovým jednáním získal?

Víte, co znamená Vzpomeňte si jak vám bylo, kdy vám někdo ubližoval……. Empatie ? A jak se asi cítí lidé, kterým je ubližováno? Jak se cítí lidé na předchozích obrázcích? Tak si připomeňte: Dokážeš se do pocitů těchto osob vcítit? A právě tato schopnost – vcítit se do pocitů a jednání druhého člověka – je Empatie.

A na závěr si odpovíte na 8 otázek : 1.Chováš se k některým svým spolužákům nebo vrstevníkům jinak než ostatní? A proč se tak chováš? 2.Pomáháš svým spolužákům nebo vrstevníkům, když se k nim chovají ošklivě? 3.Máš i Ty nějaké předsudky a uvědomuješ si je? 4.Uvažuješ o některých lidech stereotypně? 5.Pomáhá Tvoje škola, když je někdo diskriminován? 6.Na koho se obrátíš o pomoc, když budeš diskriminován? 7.Pochopil jsi v tomto průvodci problémy, o kterých jsme mluvili? A na závěr si odpovíte na 8 otázek : 1.Chováš se k některým svým spolužákům nebo vrstevníkům jinak než ostatní? A proč se tak chováš? 2.Pomáháš svým spolužákům nebo vrstevníkům, když se k nim chovají ošklivě? 3.Máš i Ty nějaké předsudky a uvědomuješ si je? 4.Uvažuješ o některých lidech stereotypně? 5.Pomáhá Tvoje škola, když je někdo diskriminován? 6.Na koho se obrátíš o pomoc, když budeš diskriminován? 7.Pochopil jsi v tomto průvodci problémy, o kterých jsme mluvili?

_artlibre.png MARIA RAQUEL COCHEZ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LUIS MIGUEL BUGALLO SÁNCHEZ (LMBUGA). [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VALERO RIOJA. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Zdroje: www. office.microsoft.com Vlastní tvorba – printscreen (jpg.) Vlastní tvorba – studijní materiály PETER VAN DER SLUIJS. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PETER VAN DER SLUIJS. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

FRANCISCO ANZOLA. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHARLES ROFFEY. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: USER:THERIT jpg?uselang=cs [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: