6. částBAROKO ICT 2 – 1 - 51 1 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Baroko - vznik a vývoj opery
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Název: Johann Sebastian Bach. Baroko Autor: Mgr. Ivana Písařová
Hudební baroko ( století).
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO BAROKA
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_842_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_345_ Č eské hudební baroko AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Povídání o Bachovi.
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BAROKO.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
HUDBA V BAROKU.
Konec 16. – polovina 18. století. 2 o Baroko klade důraz na cit, majestátnost, vznešenost a náboženské zanícení. o Pro baroko jsou typické hudební druhy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Johann Sebastian Bach
Georg Friedrich Händel
Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
Skladatelé Evropa Čechy úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
ANTONIO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Michal Mrňák. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_03
Dějiny hudby a její osobnosti
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Test k ověření znalostí z HV
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
CESTA Z PRAVĚKU ČESKÝ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Světoví hudební skladatelé
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Hudba Test Poslech POJMY
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hudební renesance v Čechách
Název školy: ZŠ Průhonice
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Dějiny hudby a její osobnosti
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

umělecko - kulturní směr vznikl v Itálii rychle se rozšířil po celé Evropě rozšířením i do zámořských kolonií tehdejších evropských mocností se z baroka stává první celosvětový umělecký styl barok barok = velká perla nepravidelného tvaru (z portugalštiny) 2 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

3

zpočátku bylo baroko přijímáno s určitou nedůvěrou=> vyjadřuje rozeklanost a expresivitu nového uměleckého směru=> oproti racionální uměřenosti renesance největší rozvoj nastal v závěru 17. století a v první polovině 18. století baroko baroko přechází v rokoko 4 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

hodně zdobná vyjadřuje lidské emoce klade důraz na cit, majestátnost a vznešenost vznikají změny v dynamice a melodii hudba opouští složitou polymelodickou strukturu ve prospěch melodicko - harmonického cítění zrovnoprávnění vokální i instrumentální hudby vzniká durmolový systém, dynamika (terasovitá) melodicko – harmonický sloh 5 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

6

nastává přechod od převážně polymelodického, horizontálního přístupu renesance horizontálně-vertikálnímu myšlení k melodicko-harmonickému neboli také horizontálně-vertikálnímu myšlení vertikální vertikální = časový sled hudby horizontální horizontální = tok hudebních myšlenek 7 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

8

sonáta sonáta orchestrální svita orchestrální svita kantáta kantáta oratorium oratorium koncert koncert opera opera fuga kánon zůstává fuga a kánon (kontrast polyfonie s monodií) 9 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Koncert Koncert stává se převládající instrumentální formou konce 17. a začátku 18. století název odvozen od slov: concertare-zápasit a conserere- uspořádat, sjednotit podstata koncertu: střídání, soupeření sólových hlasů se skupinou orchestrální 10 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

opery vznik opery kolem roku 1600 vznikla ve Florencii společnost zvaná Florentská Camerata- společnost vzdělanců a umělců- hudebníků, básníků, filozofů chtěli vytvořit nové umění, které by sdružovalo tragédii, hudbu a tanec Jacopo PERI Dafné Jacopo PERI – složil první operu - Dafné - hrála se pouze v rámci Cameraty Giulio CACCINIEuridice Giulio CACCINI - Euridice neměly dokonalou podobu Claudio MONTEVERDI Claudio MONTEVERDI - vytvořil skutečnou podobu opery dosáhl vnitřní jednoty mezi hudbou a vyjadřovaným dějem 11 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Claudio MONTEVERDI Claudio MONTEVERDI vytvořil skutečnou podobu opery dosáhl vnitřní jednoty mezi hudbou a vyjadřovaným dějem ředitel kúru sv. Marka v Benátkách Dílo: Orfeo Orfeo-(1607) nejstarší dochovaná opera Ariadna Ariadna- dochoval se zlomek „Nářek opuštěné Ariadny“ duchovní hudba- mše, nešpory, magnificat 9 knih madrigalů 12 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

13 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Georg Friedrich HÄNDEL Georg Friedrich HÄNDEL německým skladatelem komponoval opery v italském duchu se usadil natrvalo v Londýně dvorním komponistou, varhanním virtuosem a operním podnikatelem několikrát hospodářský nezdar Žebrácká opera zejména Žebrácká opera neměla v Anglii příliš velký úspěch, protože byla naspána na italské libreto a anglické obyvatelstvo mu nerozumělo 14 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Georg Friedrich HÄNDEL Georg Friedrich HÄNDEL dílo: dílo: Rinaldo, Julius Caesar Xerxes opery: Rinaldo, Julius Caesar a Xerxes -,,Largo“ oratoria : 22 instrumentální skladby: Concerta grossa, 3 cykly varhanních koncertů, triové sonáty orchestrální svity - na objednávku král. dvora: Vodní hudba Vodní hudba Hudba k ohňostroji Hudba k ohňostroji 15 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

16 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Johann Sebastian BACH Johann Sebastian BACH německý skladatel považován za jednoho z největších hudebních géniů všech dob proslul jako varhanní virtuóz hrál na housle a varhany výborný improvizátor 20 dětí někteří synové se stali též proslulými hudebníky jeho dílo ovlivnilo další vývoj hudby ( Mozart, Beethoven) ve své době nebyl uznávaný ( uznávaný až přibližně 50 let po smrti) 17 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Johann Sebastian BACH Johann Sebastian BACH dílo: Matoušovy pašijeJanovy pašije pašije: Matoušovy pašije, Janovy pašije - vrchol duchovní hudby Vánoční oratorium, Velikonoční oratorium oratoria: Vánoční oratorium, Velikonoční oratorium Kávová, Selská kantáty: chrámové, světské- Kávová, Selská Mše h-moll mše: Mše h-moll Anglické, Francouzské, Německé svity svity: Anglické, Francouzské, Německé svity Braniborské koncerty - 6 koncertů koncerty: Braniborské koncerty - 6 koncertů 18 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

19 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Antonio VIVALDI Antonio VIVALDI italský skladatel houslista byl učitelem houslí v útulku pro osiřelé dívky - zde vytvořil velkou část svého díla – 400 houslových koncertů nejvíce ho proslavily jeho koncerty (550) velmi úspěšný skladatel na konci života se potýkal s finančními problémy chtěl zkusit štěstí ve Vídní měsíc po příjezdu umírá v naprosté chudobě 20 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Antonio VIVALDI Antonio VIVALDI dílo: Čtvero ročních dob programní koncerty: Čtvero ročních dob každá ze 4 skladeb je věnována ročnímu období a je uvedena jeho vlastním sonetem hudba je velmi popisná opera: 94 koncert: 550 sonáta: 90 oratoria: 3 21 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

22 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

v Čechách nastala obdobná situace jako po husitských válkách, tentokrát však způsobená devastující třicetiletou válkou české baroko pod vlivem italského baroka české baroko pod vlivem italského baroka zámecké šlechtické kapely centrem hudební kultury byly zámecké šlechtické kapely kantorům rozvoj hudby díky kantorům = venkovský učitel zpěv ve školách (několik hodin týdně) 23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Adam Václav Michna z Otradovic Adam Václav Michna z Otradovic Pavel Josef Vejvanovský Pavel Josef Vejvanovský Šimon Brixi Šimon Brixi Jan Dismas Zelenka Jan Dismas Zelenka 24 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Adam Václav MICHNA z Otradovic Adam Václav MICHNA z Otradovic 1600 – – 1676 skladatel básník varhaník dílo: Svatováclavská mše mše: Svatováclavská mše : Magnificat rekviem: Magnificat : Chtíc, aby spal vánoční ukolébavka: Chtíc, aby spal 25 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Pavel Josef VEJVANOVSKÝ Pavel Josef VEJVANOVSKÝ 1640 – – 1693 světské i duchovní skladby komponoval světské i duchovní skladby studoval u Jezuitů hudební vzdělání dovršil ve Vídni kapelník olomouckého biskupa vynikající trubač dílo: sonáty serenády: hudba pro potěšení, hrála se jako dostaveníčka, v podvečer, ve volné přírodě 26 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Jan Dismas ZELENKA Jan Dismas ZELENKA 1679 – – 1745 duchovní i světská díla komponoval duchovní i světská díla hrál na kontrabas nejvýraznější postava českého hudebního baroka 27 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

1600 – – 1750 melodicko – harmonický sloh melodicko – harmonický sloh chrámová, divadelní a komorní hudba: chrámová, divadelní a komorní koncert, opera, sonáta, oratorium vznikají nové hudební formy: koncert, opera, sonáta, oratorium varhany, cembalo vznikají nové hudební nástroje: varhany, cembalo první veřejné operní divadlo 1637 otevřeno první veřejné operní divadlo v Benátkách orchestr na počátku baroka vzniká orchestr balet ve Francii vzniká balet opera v Itálii vzniká opera 28 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

představitelé baroka: J. S. BACH A. VIVALDI G. F. HÄNDEL Představitelé českého baroka: A. V. MICHNA z Otradovic P. J. VEJVANOVSKÝ Š. BRIXI J. D. ZELENKA 29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

30

handels-hidden-messiah-helper/ handels-hidden-messiah-helper/ concertos.htmlhttp://musicologicus.blogspot.cz/2012/08/antonio-vivaldi-seven- concertos.html Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

BAROKO zpracovala: Mgr. Ilona Daňková 32 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR