Anotace Žáci se seznámí s pojmy horský a pevninský ledovec. Dozví se, jak ledovce vypadají, vznikají a jaká je jejich činnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jakub Šverma
Advertisements

Proces rozrušování zemského povrchu ►m►m echanickým působením proudící nebo vlnící se vody,větru, ledu a sněhu i živých organismů včetně člověka ►z►z a.
Hydrosféra.
Ledovce.
LODNÍ DOPRAVA.
HYDROSFÉRA.
Ledovcové tvary.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
POVRCHOVÁ a PODPOVRCHOVÁ VODA
LEDOVCE Odhaduje se, že více jak desetina zemského povrchu tj. asi km2, je neustále pokryta ledem. Led je ve skutečnosti největší světovou rezervou.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Modelační činnost ledovce
LEDOVCE.
PŮSOBENÍ LEDOVCŮ A LEDU
Norsko – země fjordů Geografie Autor: Mgr. Zdeněk Kříž
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
HYDROSFÉRA.
Ledovce Jan Dušek.
JAK SE JMENUJE OCEÁN NA OBRÁZKU? 1. TICHÝ 2. ATLANTSKÝ 3. SEVERNÍ LEDOVÝ.
Název Exogenní pochody – působení ledu Předmět, ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Kryosféra a hydrosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník
Dotváření zemského povrchu - voda
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – ledovce autor VM:Ondřej Vojáček.
Ledovce.
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Kde všude najdeme na pevnině vodu?
Ledovce.
HYDROSFÉRA VODNÍ OBAL ZEMĚ OCEÁNY A MOŘE LEDOVCE PODPOVRCHOVÁ VODA
Světový oceán Mgr. Petr Králík.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Hydrosféra – Ledovce Tomáš Kvasný Zeměpis Duben ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu pomocí obrázků.
K RYOSFÉRA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev š kolyGymn á zium, Soběslav, Dr. Edvarda Bene š e 449/II K ó d materi á luVY_32_INOVACE_63_03 N á zev materi.
Čtvrtohory Éry Země vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sladká voda přehradní nádrž jezero řeka.
Vodstvo na pevninách A) povrchová voda 1. tekoucí povrchová voda 2. voda se zpomaleným oběhem B) podpovrchová voda 1. půdní voda 2. podzemní voda.
Ledovce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava Název : VY_32_INOVACE_12C_09_Norsko Téma:
Ledovce Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_20_Ledovce Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Ledovce Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Zeměpis EVROPA – povrch, vodstvo, podnebí
EVROPA PŘÍRODNÍ POMĚRY - VODSTVO
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
GEOLOGICKÉ PŮSOBENÍ LEDOVCŮ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Šablona III/2 Polární pustiny
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
Vzdělávací materiál: Povrchová voda Operační systém:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Ledovcové tvary reliéfu a glaciální doby
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_14_Činnost ledovce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Květoslava Kuchtová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Oceány.
Hydrosféra – vodní obal země.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Transkript prezentace:

Anotace Žáci se seznámí s pojmy horský a pevninský ledovec. Dozví se, jak ledovce vypadají, vznikají a jaká je jejich činnost.

Ledovce mají jazykovitý nebo bochníkovitý tvar. Ledovec je přírodní těleso tvořené ledovcovým ledem. Jaký tvar mají ledovce?

Ledovce vznikají tam, kde sníh během celého roku neroztaje. zimaléto sněžná čára Podívej se na obrázek. Jak se jmenuje hranice, nad kterou netaje sníh? Proč zde zůstává sníh i v létě? Jak vysoko nad mořem bude sněžná čára v Arktidě a Antarktidě? Spodní vrstvy sněhu jsou jeho vlastní tíhou stlačovány a za současného působení změn teploty se mění na led. Proč se mění sníh na led?

Jak se asi budou jmenovat ledovce v horách? Jak se jmenují ledovce na pevnině? Kde se vyskytují? Kde najdeš pevninské ledovce? V kterých oblastech Země bude zůstávat sníh po celý rok? v chladných oblastech v horách nad sněžnou čarou V horách nad sněžnou čarou. V chladných oblastech. HORSKÉ PEVNINSKÉ

Pevninské ledovce - v chladných oblastech: Antarktida Grónsko Horské ledovce - v horách nad sněžnou čarou: ve všech vysokých pohořích (Alpy, Himaláje, Kilimandžáro) Nižší pohoří v polární oblasti (Island, Špicberky) Jaké dva typy ledovců znáš a kde se nacházejí?

Švédsko a Norsko: Ledovec Briksdalsbreen Ledovcový splaz – dlouhý jazyk ledovce, který směřuje dále dolů do údolí. Jaký tvar mají údolí modelované ledovcem?

Za svou barvu vděčí led krystalové struktuře, která absorbuje všechny vlnové délky světla kromě té nejkratší (nejmodřejší). Modrý led je pevnější a obsahuje méně vzduchu než led bílý.

Co myslíš, že mají řeky a ledovce společného? Společnou mají vodu a hlavně to, že „tečou“.

Ledovce se většinou pohybují rychlostí od 3 do 300 metrů za rok. Jejich rychlosti mohou dosáhnout až několik kilometrů za rok, pokud jsou k tomu vhodné podmínky (příkrý svah a vysoká rychlost tvoření ledovce).

Ledovec, nacházející se v argentinském národním parku Los Glaciares. Ledovce se vyskytují na všech kontinentech s výjimkou Austrálie.

Činnost pevninských ledovců ústup ledovce v teplém období ledovcové jezero moréna posun ledovce v chladném období moréna Co je moréna? Val vzniklý z materiálu, který před sebou hrne ledovec.

Činnost horských ledovců. štít karové jezero hrazené jezero kar ledovcové údolí místo vzniku ledovcový splaz čelo Kar je sníženina odkud vystupuje ledovec = dlouhý jazyk ledovce, který směřuje do údolí kar Co je kar? Popiš ledovcový splaz. Co vzniká po ústupu ledovců?

Geirangerfjord, Norsko Fjord je pozůstatek po ledovcové činnosti v dobách ledových. Jedná se o dlouhý a úzký mořský záliv, který je typický svými strmými svahy.

Černé jezero na Šumavě je pozůstatek zalednění v naší zemi.

Antarktidský pevninský ledovec je největší. Největší ledovce jsou v Antarktidě a v Grónsku.

Ve skutečnosti byla nad hladinou vidět jen malinká část obřího ledovce. Zbytek byl pod hladinou. 14. dubna 1912 se Titanic srazil s ledovcem. Po necelých třech hodinách, nad ránem 15. dubna v 02:20, klesl ke dnu. Zahynulo kolem cestujících a členů posádky. Příčinou vysokého počtu obětí byl zejména nedostatek záchranných člunů a špatná organizace záchranných prací. Určitě jste slyšeli o zaoceánské lodi, kterou potopil právě plovoucí ledovec? Co víš o potopení Titaniku? Po 2 roky plul po oceánu až se osudné noci dostal do cesty Titanicu.

Kry překážejí lodní dopravě. odlomení okraje růst ledovce odplouvající ledovec Jestliže pevninský ledovec dosáhne moře, odlamují se z něj kry, které putují po moři. Skutečnost, že ledovce vyčnívá jen nepatrná část oproti části pod vodou, se stala osudnou právě Titaniku.

Ledovce ledovec je těleso tvořené ledovcovým ledem, mají jazykovitý nebo bochníkovitý tvar. Dělíme je na : - horské – ve velehorách nad sněžnou čarou ( př. Dachstein ) - pevninské – v chladných oblastech ( antarktický ledovec ) Sněžná čára – hranice nad kterou netaje sníh ( k pólům se snižuje až k hladině moře ) zápis do sešitu

1.V jakých oblastech mohou vznikat ledovce? 2.Jaký tvar mají ledovce? Jaké dva druhy ledovce znáš? 3. Co je sněžná čára? 4. Jaký tvar mají ledovcová údolí? 5. Mají ledovec a řeka něco společného? 6. Jak vzniká kra? Co víš o ztroskotání Titaniku? 7. Určete, zda platí: A. Sněžná čára se směrem k rovníku snižuje. B. Největší ledovce jsou v Grónsku a v Antarktidě. C. Horské ledovce jsou větší než pevninské D. Pozůstatky po ledovcích jsou jezera a morény 8. Bylo naše území někdy zaledněno? 9. Jaká jezera ledovcového původu v naší zemi znáš? 10.Jaký je současný největší ledovec?

BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN DE GOLDSCHMIDT, Frédéric. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: rangerfjord_(6-2007).jpg ŠORMOVÁ, Hanička. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

ST-AMANT, Martin. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Glacier_Perito_Moreno_-_Grotte_glaciaire_- _Janvier_2010 AUTOR NEUVEDEN. blog.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: forever.blog.cz/1204/plavba-titanicu AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Ice.jpg

KARHÁNEK, Jan. hany.info [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: svedsko-ledovec-briksdalsbreen.html

KUBEŠ, Zdeněk. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: n%C3%A9_jezero_zab%C3%ADran%C3%A9_z_k arov%C3%A9_st%C4%9Bny.JPG Ostatní obrázky – vlastní dílo autora prezentace BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN