Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, 463 53 Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.3335 Autor Mgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_32_INOVACE_45_ZEMĚPIS NázevLedovce PředmětZeměpis Ročník/y/6. ročník Anotace Materiál shrnuje základní informace o ledovcích. Slouží jako opora při výkladu (může být použit i při opakování učiva). Objasňuje jejich vznik, geomorfologickou činnost a základní pojmy. Přechod mezi snímky – klikáním. Druh učebního materiálu Prezentace Datum vytvoření Datum ověření 17. 1. 2013 26. 2 2013

2

3  je těleso ledu bochníkovitého nebo jazykovitého tvaru  je specifickým přírodním jevem dlouhodobě chladných oblastí naší Země  vyskytuje se většinou nad sněžnou čárou (hranice, nad níž již netaje sníh)  je to mohutná ledová hmota, která se zvolna sune po zemském povrchu a typickým způsobem jej přetváří

4  Ledovce mohou vznikat jen tam, kde sněží a kde je odtávání pomalejší než každoroční sněhové přírůstky.  Sněhové spousty se hromadí, slehávají se a vytvářejí mocnou sněhovou vrstvu.  Ta se pak tlakem nadloží dál slehává, vypuzuje vzduch, částečně taje a opět mrzne v ledové krystaly.  Opakovaným natáváním a mrznutím vznikají ledové krupky zvané firn.  Firn se postupně mění v tvrdý led, který je téměř čirý a modře prosvítající.  Když led dosáhne mocnosti několika desítek až stovek metrů, začne se vlivem gravitace zvolna pohybovat.  Rychlost pohybu je různá (několik cm až m za den).

5  Ve velehorských a polárních oblastech patří ledovce k významným geologickým činitelům.  Pohybující se ledovce jsou jako obrovské přírodní buldozery, kterým nic neodolá – zryjí, obrousí a ohladí vše, co jim stojí v cestě: odtrhávají kusy skal unášejí kamínky i balvany všech velikostí přerývají a prohlubují říční údolí, jejichž původní profil v podobě V má nyní široké dno připomínající písmeno U

6  kar (firnoviště)  ledovcový splaz  till  moréna  bludný balvan  ledovcová brána  trog  fjord  ledovcové jezero

7  mísovitá prohlubeň se sněžným polem  místo, kde ledovec přirůstá

8  Jestliže horský ledovec překročí okraj karu (své vyživovací oblasti) a vydá se do údolí, vzniká ledovcový splaz.

9  Veškerý neutříděný materiál (suť, kameny, drobný štěrk) vleče ledovec s sebou.  Till tvoří typické valy a haldy zvané morény.  Po roztátí ledovců zůstává částečně till na místě a vyznačuje v krajině bývalý rozsah zalednění.

10  Nahromadění tillu v určitých částech ledovce se nejčastěji označuje jako moréna – náporová či ústupová na čele ledovce, boční, svrchní, spodní aj.

11  Velký kamenný blok, který ledovec odnesl od mateřské skály na sta kilometrů daleko a zanechal jej v krajině, s níž nemá společný geologický původ.

12  Okraj ledovce, odkud vytékají tavné vody a napájejí ledovcové jezero.

13  Údolí přemodelované a přehloubené ledovcem, s příčným profilem ve tvaru písmene U.

14  Údolí ledovcového původu zatopené mořem a pronikající hluboko do pevniny.  Typicky vyvinuty zejména ve skalnatém pobřeží Norska, Skotska a Nového Zélandu.

15  Jedná se o druh jezera, které vzniklo v důsledku prohloubení zemského povrchu ledovcem.  Existují i horské typy ledovcového jezera hrazeného ústupovou čelní morénou.

16  V současné době existují vhodné klimatické podmínky pro existenci ledovců jen v oblastech pólů a ve vysokých horách:  kontinentální (pevninské) ledovce Antarktický Grónský  horské ledovce

17  Podivuhodný svět. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, 2000, 442 - 443. ISBN 80-86196-22-4.  ANGLISS, Sarah. Almanach vědomostí: vesmír a Země, život na Zemi, lidské tělo, dějiny lidstva, země světa, kultura a sport, světová ekonomika, věda a vynálezy. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, 2003, 48 - 49. ISBN 80-86196-63-1.  Ilustrovaná encyklopedie. 1. vyd. Praha: Encyklopedický dům, 1995, 1. díl - s.359,2. díl - s.169, 3. díl - s.311. ISBN 80-901647-3-0.  Obr. v pozadí snímku č. 2: Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiálu  Snímek č. 7: obr. vlevo - http://i.images.cdn.fotopedia.com/flickr-214250503- hd/US_National_Parks/Washington/North_Cascades_National_Park/Lower_Curtis_Glacier/Lower_Curtis_Glacier_Mt_Shuksan.jpghttp://i.images.cdn.fotopedia.com/flickr-214250503- hd/US_National_Parks/Washington/North_Cascades_National_Park/Lower_Curtis_Glacier/Lower_Curtis_Glacier_Mt_Shuksan.jpg obr. vpravo - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Iceberg_Cirque.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Iceberg_Cirque.jpg  Snímek č. 8: obr. vlevo - http://s.camptocamp.org/uploads/images/1256773608_1576877155.jpghttp://s.camptocamp.org/uploads/images/1256773608_1576877155.jpg obr. vpravo - http://s.camptocamp.org/uploads/images/1266612424_1572023076.jpghttp://s.camptocamp.org/uploads/images/1266612424_1572023076.jpg  Snímek č. 9: obr. vlevo - http://en.wikipedia.org/wiki/File:Till_after_avalanche_in_Norway_(2).jpghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Till_after_avalanche_in_Norway_(2).jpg obr. uprostřed - http://ca.wikipedia.org/wiki/Fitxer:Kandergletscher.jpghttp://ca.wikipedia.org/wiki/Fitxer:Kandergletscher.jpg obr. vpravo - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Till_after_avalanche_in_Norway_(1).jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Till_after_avalanche_in_Norway_(1).jpg  Snímek č. 10: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Glacier.zermatt.arp.750pix.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Glacier.zermatt.arp.750pix.jpg  Snímek č. 11: obr. vlevo - http://images.cdn.fotopedia.com/flickr-4873425067-hd.jpghttp://images.cdn.fotopedia.com/flickr-4873425067-hd.jpg obr. vpravo - http://s0.geograph.org.uk/photos/04/88/048816_787cba30.jpghttp://s0.geograph.org.uk/photos/04/88/048816_787cba30.jpg  Snímek č. 12: Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiálu  Snímek č. 13: obr. vlevo – Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiálu obr. vpravo - http://www.latintour.cz/fotogalerie/latin_374.jpghttp://www.latintour.cz/fotogalerie/latin_374.jpg  Snímek č. 14: obr. vlevo – Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiálu; obr. uprostřed - http://cs.wikipedia.org/wiki/Fjordhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Fjord obr. vpravo - http://s.camptocamp.org/uploads/images/1335529084_1793230120.jpghttp://s.camptocamp.org/uploads/images/1335529084_1793230120.jpg  Snímek č. 15: obr. vlevo - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Great_Lakes_from_space.jpg/280px- Great_Lakes_from_space.jpg; obr. vpravo - Mgr. Pavla Ondrušková, autor materiáluhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Great_Lakes_from_space.jpg/280px- Great_Lakes_from_space.jpg Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,"

Podobné prezentace


Reklamy Google