77.1 Jan Amos Komenský a doba temna Ignác z Loyoly zakladatel jezuitského řádu jezuitský znak Jan Amos Komenský barokní knihovní sál Národní knihovna –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
77.1 Jan Amos Komenský a doba temna
Advertisements

Doba temna Zimní král Povinná školní docházka Jan Jesenský Marie Terezie Císař Josef II. defenestrace Toleranční patent Rudolf IIRudolf II. Rábí Low robota.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Opakování, shrnutí Sochařství a architektura v českých zemích v období baroka Materiál je zpracován v rámci.
Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm VY_52_INOVACE_ČLAJS_JF_14 VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ Vlastivěda pro 4.třídu Vzdělávací oblast Člověk.
Čechy v době pobělohorské Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3602_Čechy_ v_ době_ pobělohorské Autor: Mgr.
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Jan Amos Komenský Učitel národů. Jan žil s rodiči v Uherském Brodě. Jeho otec byl členem Jednoty bratrské. Rodný dům Jana Amose Komenského.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Druh učebního materiálu
Habsburkové na českém trůnu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Mgr. Jindřiška Řehořková
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Třicetiletá válka
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Staré pověsti české Alois Jirásek
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_03_BITVA NA BÍLÉ HOŘE
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_Život v baroku
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ŠABLONA III/2 Baroko u nás
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Informace z učebnice I..
Jan Amos Komenský Jméno: A. Andršová Věk: 12 Třída: VII.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_22_Osvícenství_obrození_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Habsburkové na českém trůnu po roce 1620 (I. část)
11.1 Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
Habsburská monarchie a české země po 30-leté válce
Ferdinand I. Habsburský
České země po husitských válkách
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Člověk a jeho svět Vlastivěda
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
První Habsburkové na českém trůnu
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
ČECHY PO HUSITSKÉ REVOLUCI
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
REVOLUCE ROKU 1848.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
20.1 Malá násobilka - násobení
5.1 Místo, kde žijeme – ČESKÁ REPUBLIKA
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Jagellonci a nástup Habsburků
Třicetiletá válka
Transkript prezentace:

77.1 Jan Amos Komenský a doba temna Ignác z Loyoly zakladatel jezuitského řádu jezuitský znak Jan Amos Komenský barokní knihovní sál Národní knihovna – Klementinum založena r.1556 jako jezuitská kolej

Ferdinand II. vláda: 1619 – 1637  potlačil stavovské povstání v bitvě na Bílé hoře  r uzákonil jako jediné vyznání katolické  Habsburkové se snaží o pokatoličtění národa 77.2 Co už víš?  jediný habsburský panovník, sídlil v Praze  Habsburkové se snaží o pokatoličtění čes. národa  vladaření se příliš nevěnoval Fridrich Falcký (zimní král) vláda: 1619 – 1620 Dosazen nespokojenými stavy! Rudolf II. vláda: 1576 – 1611 Matyáš II. vláda: 1611 – 1619 Leopold I. vláda: 1657 – 1705 Doba, ve které Jan Amos Komenský žil (1592 – 1670) STAVOVSKÉ POVSTÁNÍ Stavy jsou nespokojeny a r vnikají na Pražský hrad → DEFENESTRACE → vyhození z oken místodržících Martinice, Slavaty a jejich písaře Fabricia → r zemský sněm v Praze svrhl Ferdinanda II. a dosadil Fridricha Falckého. → povstání potlačeno v bitvě na Bílé hoře r → 27 českých pánů /vůdců povstání/ popraveno ( v Praze na Starom. nám.) TŘICETILETÁ VÁLKA  boj katolíků x lidem jiného vyznání  začala stavovským povstáním r  končí r.1648 → uzavřen Vestfálský mír = smlouva potvrzující pozici Habsburků na českém trůně, posiluje centralizaci jejich území a rekatolizaci

77.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? DOBA TEMNA -Ferdinand II. chtěl upevnit svou moc → potrestal vůdce povstání (poprava 27 českých pánů) -nastává REKATOLIZACE -protestanti (nekatolíci) byli pronásledováni -česky se mluvilo pouze na vesnicích, ve městech německy → český národ byl postupně „poněmčován“ -Třicetiletá válka způsobila úbytek obyvatelstva → šlechta potřebovala pracovní síly na obdělávání půdy → poddaní se nesměli stěhovat -robota se neustále zvyšovala -šlechta neustále bohatla -PROSTÍ LIDÉ JSOU NESPOKOJENI REKATOLIZACE = proces, kterým měli být protestanti (nekatolíci) navráceni zpět ke katolické víře V Čechách rekatolizace začala ihned po porážce stavů v bitvě na Bílé hoře roku → tomu pomáhali JEZUITÉ = zakládali školy, vedli žáky ke katolictví, pálili knihy, které mohly škodit katolickému vyznání, pronásledovali nekatolíky Kdo se nepodřídil, musel opustit zemi (př. J.A.Komenský). ROBOTA = povinná práce na polích šlechticů → neplacená práce nevolníků NEVOLNÍK = člověk, který se nesměl bez souhlasu vrchnosti svobodně stěhovat, vdávat/ženit, dát děti studovat → patřil k panské půdě Ignác z Loyoly zakladatel jezuitského řádu jezuitský znak

77.4 Co si řekneme nového? Jan Amos Komenský - učitel národů (1592 – 1670)  narozen na Moravě, pohřben v Naardenu (Holandsko)  hlásil se k víře Jednoty bratrské  nechtěl přijmout násilně vnucovanou katolickou víru  → r odešel do polského Lešna  přemýšlel, jak zlepšit výchovu dětí, jak lépe vyučovat ve školách  pracoval jako učitel → psal učebnice s mnoha obrázky a knihy, které měly být učitelům návodem k výuce  jeho hlavní myšlenka: „Škola má být pro děti radostí – škola hrou“ → chtěl, aby žáci tomu, co se učí, rozuměli, aby se vše neučili zpaměti Komenský odchází do polského Lešna. Jan Amos Komenský Svět v obrazech (Orbis pictus) = obrázková učebnice jazyků pro děti → nejznámější kniha J. A. Komenského Slunce jesti pramen světla, vše osvěcující; ale nepronikají se paprskem jeho tělesa temná, jako: země (1) a měsíc (2) nebo dávají stín na místo protější. Proto, když měsíc přichází do stínu země (2), zatmívá se, čemuž říkáme zatmění měsíční.

77.5 Co si pamatujete? Život v době temna – po třicetileté válce Přiřaďte, co k sobě patří. Poddaní… se nesměli stěhovat. Robota… se neustále zvyšovala. Česky se hovořilo pouze… na vesnicích. Komenský je označován jako… učitel národů. Nejznámějším dílem J. A. Komenského je… obrázková učebnice Svět v obrazech. Jezuité… pronásledovali nekatolíky a pálili knihy. J.A. Komenský roku 1628 … odešel do polského Lešna.

půdorys kostela na Zelené Hoře 77.6 Něco navíc pro šikovné Baroko Základ českého baroka pochází z Itálie a Španělska. I přes to, že kultura v českých zemích je ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoře, dosáhlo barokní umění v Čechách vysoké úrovně. Především v malířství a architektuře. Vznikají chrámy, kláštery, paláce, zámky, ale mění se také ráz venkova – kostelíky, kapličky, selské statky. Dochází ke spojení nového slohu s lidovou tradicí. Sloup Nejsvětější Trojice (Olomouc) kostel sv. Jana Nepomuckého (Zelená Hora) Selské baroko Znaky stavebního stylu: -kulatost a bohatost tvarů, členitý půdorys -vše se vlní a působí dojmem pohybu -oblouky, kopule, mohutnost, baculatost -bohatá vnitřní výzdoba - až „přezdobenost“

77.7 CLIL John Amos Comenius teacher, educator, philosopher and writer Orbis Pictus ("The Visible World in Pictures")

77.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.a 2.d 3.c 4.b Test na známku

77.9 Použité zdroje, citace

Anotace Ročník6.,7.ročník Klíčová slovaJan Amos Komenský, jezuité, doba temna, rekatolizace AnotacePrezentace popisující dobu J. A. Komenského – tzv. dobu temna.