Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy 28.04.2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Vedení správního řízení
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D.
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Exekuční řád po novelách
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
Občanské právo procesní
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Správa místních poplatků
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Předsoudní stadium trestního řízení
Řízení ve věcech důchodového a nemocenského pojištění
Exekuce Výkon rozhodnutí.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Občanské právo procesní
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
Správní trestání. Tzv. správní trestání (správněprávní odpovědnost) - správní trestání v případech přestupků, - správní trestání v případech tzv. jiných.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Veřejnoprávní smlouvy
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o místních poplatcích
Zákon č. 255/2012 o kontrole (kontrolní řád)
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D. Univ. Priv. Prof.
Procesní prostředky regulace správního řízení
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Nález Pl. ÚS 9/2015, ze dne
Lhůty ve správních řízeních
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy

Obsah metodické porady I.Upozornění na připravované změny v právní úpravě II.Zákon č. 204/2015 Sb., kterým se mění zákon číslo 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony III.Zákon č. 318/2015 Sb. – změna zákona o evidenci obyvatel IV.Upozornění na pochybení zjištěná v rámci odvolacího řízení a poznatky z kontrolní činnosti V.Odpovědi na dotazy

I. Upozornění na připravované změny v právní úpravě sněmovní tisky č. 554 (návrh zákona o některých přestupcích) a č. 555 (návrh zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich) – aktuální stav k : garanční ústavně právní výbor tzv. doprovodný zákon - revize společných ustanovení o správních deliktech ve všech zákonech - zařazen do Plánu legislativních prací vlády na rok 2016 návrh na změnu vyhlášky č. 231/1996 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladu řízení o přestupcích - zvýšení paušální částky v případě přibrání znalce návrh na změnu zákona o evidenci obyvatel – v případě adresy místa TP na adrese sídla ohlašovny nebo adrese sídla zvláštní matriky je tento údaj označen jako adresa úřadu

II. Zákon č. 204/2015 Sb. Změna zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a zákona č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů § odst. 2, § 16 i) ZoRT - evidence přestupků – ISEP § 88 ZoP – postup při zápisu do ISEP § 91 ZoP – jaké přestupky se zapisují do ISEP Harmonogram projektu ISEP dle Ministerstva spravedlnosti: - termín pro podání nabídek k veřejné zakázce: uzavření smlouvy s dodavatelem ISEP: 05/ tvorba a implementace ISEP: 06/ /2016

Přerušení roční prekluzivní lhůty (§ 20 odst. 2 a 3), nová roční promlčecí lhůta počíná běžet dnem zahájení řízení o přestupku (§ 67 a § 68 zákona o přestupcích) a dnem vydání rozhodnutí o vině přestupek však nelze projednat, uplynuly-li od jeho spáchání dva roky nutno aplikovat od a to pouze na přestupky spáchané po stavění prekluzivní lhůty není totéž, co její přerušení (úkony TŘ) – „prodlužuje“ se i lhůta 2 roky

Společné řízení - § 57 jestliže se pachatel dopustil více přestupků, jejichž skutková podstata se týká porušení právních povinností vyskytujících se ve stejné oblasti veřejné správy a které je příslušný projednávat týž orgán….. bude vydáno stanovisko odboru legislativy a koordinace předpisů (stejná oblast veřejné správy) ve společném řízení se neprojedná přestupek, který byl spáchán po zahájení řízení o jiném přestupku

Odložení věci § 66 odst. 3 písm. f) nově zní: „… nebyl podán návrh na zahájení řízení o přestupku, jde-li o přestupek, který může být projednán jen na návrh (§ 68 odst )“ Nový důvod pro odložení věci se použije i na přestupky spáchané před , pokud návrh nebyl podán, a tříměsíční lhůta pro podání proběhla po Účinnost od § 66 odst. 4 nově zní: „ o odložení věci podle odst. 1 až 3 se vydá usnesení, které se pouze poznamená do spisu….“

Zastavení řízení v § 76 odst. 1 - za písm. j) se vkládají nová písm. k) až m) k) návrh byl podán opožděně l) návrh byl podán osobou, která nebyla k podání návrhu oprávněna m) v řízení z moci úřední vyšlo najevo, že jde o přestupek, který lze projednat jen na návrh  nové znění písm. k) a l) se použije i na přestupky spáchané před , pokud návrh byl podán po  nové písm. m) se použije i na přestupky spáchané před , pokud řízení bylo zahájeno po

§ 76 odst. 1 písm. k) – návrh byl podán opožděně  i opožděný návrh má účinky zahájení řízení, které však bude zastavováno a to bez předchozího procesu (bez projednávání)  prvním úkonem je vydání rozhodnutí o zastavení řízení, které se oznamuje navrhovateli a obviněnému (účastníkům řízení);  proti tomuto rozhodnutí se lze odvolat Dosavadní písm. k) a l) se označují jako n) a o).

Změna postupu při zastavení řízení § 76 odst. 3 zní: „Správní orgán zastaví řízení podle odst. 1 písm. a), b), c), j) a k) rozhodnutím ve věci. V ostatních případech zastavení řízení se usnesení pouze poznamená do spisu a účastníci se o tom vyrozumějí“. Toto ustanovení se použije i na přestupky spáchané před , pokud řízení bylo zahájeno po

Společné stanovisko odboru bezpečnostní politiky a prevence kriminality + odboru legislativy a koordinace předpisů MV k formě zavinění na pokutových blocích forma zavinění na bloku nemusí být uvedena (§ 85 ods.4 x § 77 ZoP), absence formy zavinění není důvodem pro zrušení rozhodnutí v přezkumném řízení v evidenci přestupků se v případě blokového řízení uvede, že byl přestupek spáchán z nedbalosti, nejde-li o přestupek, u něhož zákon vyžaduje úmyslné zavinění návrh zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich počítá s údajem o formě zavinění v příkazovém bloku (§ 92 odst. 2 písm. f) – sněmovní tisk č. 555)

III. Zákon č. 318/2015 Sb. – změna zákona o evidenci obyvatel Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel Od vložen § 10c: „Ohlašovna, v jejímž sídle má fyzická osoba trvalý pobyt, zajistí vhodné místo, kde bude možné uložit oznámení o uložení zásilky a výzvu s poučením.“

IV. Pochybení zjištěná v rámci odvolacího řízení a poznatky z kontrolní činnosti blanketní odvolání v souladu s judikaturou (viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu č.j. 1 As 4/2009 – 53) je třeba v případě blanketního odvolání postupovat v souladu s ust. § 37 odst. 3 a § 82 odst. 2 SŘ, tj. vyzvat odvolatele k odstranění vad podání a poskytnout mu k tomu přiměřenou lhůtu chybějící podpis na odvolání anonymní podání trpí podstatnou vadou, pro kterou je nelze považovat za podání ( viz závěr PS MV č. 50/2006)

určení místní příslušnosti kompetenční spory dle ust. § 11 odst. 2 SŘ (mezi orgány obcí dvou různých krajů) – zasílat neformálním přípisem na MV, nikoli krajskému úřadu výslech svědků mimo ústní jednání zásada ústnosti v přestupkovém řízení = nelze některé důkazy (např. výslech svědků) provádět mimo ústní jednání s odkazem na ust. § 51 odst. 2 SŘ, neboť ust. § 74 odst. 1 ZoP je lex specialis k obecné úpravě správního řízení = o přestupku koná správní orgán v první stupni ústní jednání (viz např. rozsudek NSS 2 As 70/ )

doručovací adresa dle ust. § 19 odst. 3 SŘ - „na požádání účastníka řízení správní orgán doručuje na adresu pro doručování nebo elektronickou adresu, kterou mu účastník řízení sdělí..“ (není adresa ze spisu PČR – nelze fikci, zapsat do protokolu); k doručování na elektronickou adresu sdělenou účastníkem řízení – rozsudek NSS 8 As 55/ vhazování písemností do schránky při doručování - § 23 odst. 4 SŘ: „…je-li to možné a nevyloučil-li to správní orgán, písemnost se po uplynutí 10 dnů vloží do domovní schránky nebo na jiné vhodné místo, jinak se vrátí správnímu orgánu…“ (NSS, VOP) náklady řízení – zvažovat důvody zvláštního zřetele hodné (nelze automaticky upouštět či snižovat např. v případě důchodce)

uvádět v rozhodnutí veřejnoprávní smlouvu, na základě které je správní orgán příslušný projednávat přestupky za jinou obec (POZOR na skončení platnosti VPS) náležité poučení k návrhovému přestupku tříměsíční lhůta k podání návrhu:  Dle rozsudku NSS ze dne , č.j. 6 As 8/2014 – „na konec tříměsíční lhůty pro podání návrhu na projednání přestupku je nutné aplikovat pravidlo počítání času podle ust. 40 odst. 1 písm. c) SŘ, pokud konec lhůty připadá na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší následující pracovní den“

nařízení obcí - přestupky x správní delikty -zastavovací důvod dle ust. § 76 odst. 1 písm. o) = věc byla postoupena podle § 71 po zahájení řízení - v tomto případě dle ust. § 71 c) správnímu orgánu příslušnému k projednání skutku, který je jiným správním deliktem než přestupkem -nezastavovat dle ust. § 76 odst. 1 písm. a) = skutek, o němž se vede řízení, se nestal nebo není přestupkem (jednalo by se o překážku věci rozhodnuté)

podání vysvětlení: kdy po něm lze a nelze věc odložit delegace v případě podjatosti – nelze postupovat dle ust. § 131 odst. 5 správního řádu, brání tomu ust. § 14 odst. 4 téhož zákona účast poškozeného v řízení – provést důkaz listinou protokol o ústním jednání – vyplňovat, co platí (např. obviněný má – nemá dotazy ke svědkovi) poučení o odvolání – u více obviněných či více přestupků rozlišovat rozsah práva na odvolání úkony je třeba činit v sídle správního orgánu

§ 106 odst. 3 SŘ - pro exekuci, vybírání a evidenci peněžitých plnění se uplatní postup pro správu daní – z.č. 280/2009 Sb., daňový řád (§ 2 odst. 3 písm. b) DŘ - daní se pro účely tohoto zákona rozumí peněžité plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle tohoto zákona) § 163 DŘ – způsoby placení daně - výrok rozhodnutí, kterým je uložena pokuta a povinnost nahradit náklady řízení, nesmí způsoby platby omezit:  bezhotovostním převodem (uvést č. účtu, variabilní symbol)  poštovní poukázkou (vhodné přiložit)  v hotovosti na pokladně (úřední osobě)

Děkujeme za pozornost. Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor správní a Krajský živnostenský úřad oddělení přestupků, správy poplatků a vymáhání