Řecká literatura a Homér Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření9. 5. 2013 RočníkPrvní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Staré pověsti české Alois Jirásek Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Dana.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Tematická oblast Pražský groš Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Pravopis ů, ú Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
Pravopisná hlídka Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Věty o shodnosti trojúhelníků
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název vzdělávacího materiálu
EGEJSKÁ OBLAST.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Inf Počítač a lidé s handicapem
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Práce se sloupkovými diagramy
Pravopisné veršování Tematická oblast Pravopis vesele i vážně
Název vzdělávacího materiálu
Vznik řeckého divadla Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Kritéria dělitelnosti
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
Výtvarné umění starověkého Egypta
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Revoluce ve Francii
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Nový vývoj Řecka.
EGEJSKÁ OBLAST.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Kontrolní práce – složené lomené výrazy
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_11 TÉMA: Slované
Neživá příroda - vzduch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rozmnožování organismů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Řecké báje (3) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Řecká literatura a Homér Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný obsahPrezentace slouží jako uvedení do řecké literatury a interaktivní seznámení s Homérovým dílem. Způsob využitíLze použít jako výklad k řecké literatuře a zopakování poznatků o Homérově tvorbě. Prezentace obsahuje otázky, které vycházejí ze všeobecných znalostí a kulturního povědomí žáků, ale také z již probraného učiva. Po cvičení následuje řešení. AutorMgr. Martina Svízelová KódVY_32_INOVACE_16_CSVI02

Řecká kultura Řecká kultura se začala rozvíjet nejprve na pobřeží Malé Asie. Řecká kultura byla ovlivněna starověkými civilizacemi (Egyptem, Krétou, Přední Asií). Řecká literatura se dělí na tři období.

Starověké Řecko r%C3%A8ce_antique.jpg?uselang=cs

Periodizace řecké literatury období archaické 8.–6. stol. př. n. l. období klasické (attické) 5.–4. stol. př. n. l. období helénistické 3.–1. stol. př. n. l.

Homér 1.Co znamená pojem Achillova pata? 2.Kdo to byl Paris? 3.Co je to trojský kůň? 4.Kdo to byly sirény? 5.Čeho je bohem Poseidon? 6.Jak vypadal Kyklop?

Řešení 1.Achillova pata – slabé místo (slabina), jediné zranitelné místo řeckého hrdiny Achilla. 2.Paris byl syn trojského krále Priama, unesl Helenu. 3.Trojský kůň – lest, kterou vymyslel Odysseus na Trojany. Poté, co naoko opustili Řekové Troju, zanechali na pobřeží trojského koně, v jehož útrobách se ukryli. Když byl kůň odvlečen za hradby, vylezli z něj a město zapálili.

Řešení - pokračování 4.Sirény byly bájné postavy. Měly hlavu a hrudník ženy,zbytek těla jako pták. 5.Poseidon je řeckým bohem vodstva. 6.Kyklop je obr s jedním okem.

Ilias / Ιλιάς Jak se nazývá tento druh písma? Dokázali byste přečíst podtržené slovo? Μῆνιν ἄειδε, θεά, Πηληιάδεω Ἀχιλῆος οὐλομένην, ἣ μυρί’ Ἀχαιοῖς ἄλγε’ ἔθηκε, πολλὰς δ’ ἰφθίμους ψυχὰς Ἄϊδι προΐαψεν ἡρώων, αὐτοὺς δὲ ἑλώρια τεῦχε κύνεσσιν οἰωνοῖσί τε πᾶσι· Διὸς δ’ ἐτελείετο βουλή· ἐξ οὗ δὴ τὰ πρῶτα διαστήτην ἐρίσαντε Ἀτρεΐδης τε ἄναξ ἀνδρῶν καὶ δῖος Ἀχιλλεύς.

Řešení, překlad Jedná se o řeckou alfabetu. Podtržené slovo je Achilleus, tedy Achilles. Ukázku přeložil Otmar Vaňorný. O hněvu Achilleově, tak zhoubném, nám zpívej, ó Múzo! hněv ten tisíce běd a strastí způsobil Řekům, mnoho statečných duší těch hrdinů do Hádu seslal, mrtvoly jejich však psům a dravcům napospas chystal za kořist bohatým hodům - tak dála se Diova vůle od té doby, co v hádce se rozešel s Agamemnonem, vrchním vůdcem všech vojsk, syn Péleův, Achilleus božský.

Ilias (Ilion – Troja) i/File:Achilles_.jpg?uselang=cs Otázky 1.Kde byste hledali Troju? 2.Kdo proti komu bojoval v trojské válce? 3.Který hrdina předstíral, že je Achilles? 4.Proč šel král Priamos do tábora nepřítele? 5.Jaký je druhý pád od slova Paris a Ilias? 6.Jak se jmenoval manžel Heleny? 7.Proč nechtěl Achilles bojovat? 8.Kdo jediný z Trojanů se zachránil? 9.Jakou odezvu měla Homérova Iliada? Koho inspirovala?

Řešení 1.Troja leží v Malé Asii. 2.V trojské válce bojovali Řekové proti Trojanům. 3.Achillův přítel Patrokles se převlékl do Achillovy zbroje. 4.Priamos šel prosit, aby mu vydali mrtvé tělo jeho syna Hektora p. j. č. Parida nebo Parise, Illiady. 6.Menelaos je jméno manžele Heleny. 7.Achilles odmítl bojovat, protože byl uražen Agamemnonem, který mu odebral válečnou kořist – krásnou dívku (Bríseovnu). 8.Aeneas - bájný hrdina, později zakladatel římské civilizace. 9.Homérova díla inspirovala velký počet umělců. Řada vyobrazení na keramice, mozaikách v období starověku, v novověku oblíbené téma pro malíře, několikeré filmové zpracování.

Odyssea _Ulysses_and_the_Sirens_(1891).jpg

Odyssea - otázky 1.Odkud pochází Odysseus? 2.Kdo hledá Odyssea? 3.Která bohyně pomáhá hrdinovi? 4.Kdo to byli Lotofágové? A co je Skylla a Charybda? 5.Jaké nebezpečí hrozí Odysseovi doma? 6.Jak hrdina vyzrál na sirény? 7.Jakou lest připravil nepřátelům ve svém domě?

Řešení 1.Odysseus pochází z řeckého ostrova Ithaka. 2.Odyssea hledá jeho syn Telemachos. 3.Hrdinovi pomáhá bohyně Pallas Athéna. 4.Lotofágové –lidé pěstující květy. Když se ochutná nektar z květů, člověk zapomene. Skylla – nestvůra se šesti hlavami a dvanácti nohama - uchvacuje lodě a námořníky. Charybda je obluda, která vytváří nebezpečný vír. 5.Mohl by být zahuben nápadníky, kteří se již několik let dvoří jeho věrné ženě Penelopě a chtějí získat trůn. 6.Odysseus nakázal námořníkům zalít uši voskem, aby neslyšeli vábivé hlasy sirén. A sám se nechal přivázat ke kůlu, aby naslouchal jejich zpěvu. 7.Uspořádal soutěž, kdo napne tětivu luku a prostřelí šípem ucha dvanácti seker. Tento čin se mohl povést jen Odysseovi, pak zbraň namířil proti nepřátelům (nápadníkům své ženy).

Zdroje Mapa Řecka: Homér: Trojský kůň: ang=cs Ilias: Achilles: Odysseus a sirény: _Ulysses_and_the_Sirens_(1891).jpg Obrázky – Klipart Microsoft Office Homér. Achillova pomsta. 1. vyd. Olomouc: J. W. Hill, ISBN CANFORA, L. Dějiny řecké literatury. Praha: KLP, ISBN