LJP Výslovnost Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

LJP – Péče o výslovnost a zřetelnost mluvy dětí v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy automatického řízení 1
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_15_Český jazyk pro 8. ročník_Význam slov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření březen 2013
Digitální učební materiál
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
SYSTÉM ČESKÝCH HLÁSEK Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
Charakteristika výukového materiálu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Jitka Šteflová
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_85.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Rozmnožování organismů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_17_ČESKÝ JAZYK 5.ROČNÍK_VZORY PŘÍDAVNÝCH JMEN
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_181_Abeceda, rozdělení hlásek Téma:
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

LJP Výslovnost Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika

Obsah: 1.OrtoepieOrtoepie 2.Výslovnost samohlásekVýslovnost samohlásek 3.Odchylky od spisovné výslovnosti samohlásekOdchylky od spisovné výslovnosti samohlásek 4.RázRáz 5.Výslovnost souhlásekVýslovnost souhlásek 6.Odchylky od spisovné výslovnosti souhlásekOdchylky od spisovné výslovnosti souhlásek 7.Asimilace znělostiAsimilace znělosti 8.Asimilace artikulačníAsimilace artikulační 9.Praktická cvičeníPraktická cvičení 10. Použitá literatura, zdroje

1. Ortoepie Ortoepie je nauka o spisovné výslovnosti (orthos = správný, epos =mluva,slovo) V běžném hovoru si rozdíly ve výslovnosti téměř neuvědomujeme:rozčilená (roščílená) písčitý (píščitý) plzeňský (plzeňckí) Nápadné jsou rozdíly v krajích. Ve výslovnosti se odlišují nářečí. (Např. v českém dialektu je naschledanou, v moravském nazhledanou.) Ve veřejných projevech (učitelé, herci, politici,…) je nutná stabilizovaná spisovná výslovnost. Viz příručka Výslovnost spisovné češtiny (Academia)

2. Výslovnost samohlásek

Výslovnost samohlásek

3. Odchylky od spisovné výslovnosti samohlásek 1.Otevřená výslovnost i-í (blíží se k é-e) př.: vím – vém film – felm 2.Odchylky v délce mohou ovlivnit význam slova př.: rada – ráda pas – pás žila – žíla spala – spála stěhuji – stěhují mysli - myslí

Odchylky ve spisovné výslovnosti 3.Nespisovné zkracování í, ú př.: paní – pani myslím – myslim dolů – dolu říkám – řikám můj – muj Výrazně zkracuje v nářečím lašském. 4.Nespisovné dloužení př.: dolů – dólu dozadu – dozádu To je tohó.

4. Ráz Ráz je tvrdý hlasový začátek samohlásek. Hlasivky se pevně sevřou. Pak se náhle a prudce rozevřou. Teprve po jejich rozevření dojde k rozeznění hlasu. Ráz vyslovujeme: a)na začátku samohlásky po pauze př.: ´auto b)pokud dvě sousedící samohlásky náleží ke dvěma slabikámpř.: do´opravdy na´aranžovat po ´ulici po´opravit c)Ráz je nutný po neslabičných předložkách k,s,v,z př.: k´obědu, v´autě

5. Výslovnost souhlásek Správná výslovnost souhlásek je nutná pro srozumitelnost. Podstatou tvoření souhlásek je vytváření překážek výdechovému proudu. Souhlásky dělíme do skupin podle způsobu tvoření, místa a účasti hlasivek a artikulačních orgánů.

Souhlásky

6. Odchylky od spisovné výslovnosti souhlásek Nedbalá výslovnost – vypouštění, „polykání“ souhlásekpř.: když – dyš pivo – pio povídat – poidat to je – toe J u zájmen ji, jí, jim, jich často splyne s předcházejícím slovem. Př.: pověz jí – pověsí pros ji - prosí

Odlišná výslovnost souhlásek Nářečí: lašské tvrdé l moravskoslovenské ť, ď - c, č nechať – nachac severovýchodní v – u zavřel – zauřel povídala – poudala (viz pohádky z Krkonoš – J. Š. Kubín)

7. Asimilace znělosti Souhlásky se v těsném sousedství ovlivňují, dochází ke změnám kvality vyslovovaných hlásek. Dochází k tzv. asimilaci, spodobě. Asimilace znělosti se týká párových souhlásek, tj. znělých a neznělých. Poslední souhláska ve skupině ovlivňuje souhlásku předcházející. kdo – gdozpátečka - spátečka hádka – hátkaprosba – prozba Zpívat – spívat

Asimilace znělosti Na konci slov se znělé vyslovují nezněle. Souhlásky nepárové (jedinečné) asimilaci nezpůsobují. pouze neznělé- m,n,ň,j,l,r pouze znělé – c,č Souhláska v asimilaci nezpůsobuje. (př.: květ, tráva)

8. Asimilace artikulační Při asimilaci artikulační se vyrovnávají artikulační rozdíly mezi dvěma či více hláskami. Každá se totiž tvoří na jiném místě. V češtině je nejčastější změna dásňového n při spojení s k a g v měkkopatrovou hlásku. Toto přizpůsobení výslovnost je spisovné. Př.: banka, maminka, venku, Anglie, Kongo

Nespisovné : Nejčastěji k nespisovné výslovnosti dochází při spojení ostrých sykavek s a z s tupými sykavkami š a č a polosykavkou č. př.: rozčilená – roščilená sčesat – ščesat rozčarovat – roščarovat písčitý – píščitý rozšířit – rošířit rozštěp – roštěp K dalším chybám dochází při spojení dásňových t a d se sykavkami s a š. Př.: dětský – decký, lidský -lický

9. Praktická cvičení Čtěte se správnou výslovností: 1) Odtud, rozsáhlý, Anna, rozzářit, podaný klobouk, poddajný materiál, před tebou, přes stráň, bez srdce, rozčesat vlasy, babiččin měkký chléb, cenné informace, přes stráň, nová banka, trojjediný, před dětmi; 2)Lenka je venku. Popros jí. Leccos se mu nelíbilo. Rozzářený vánoční stromeček. Vypil půllitr piva. Rozčeš si vlasy. Vraťte a plaťte. Odpusťte. Rozšířili území. To je moje prosba.

Použitá literatura a zdroje Mluvený projev a přednes, SPN Praha J. Hůrková-Novotná, V. Šrámková Vlastní příklady autorky (z praxe) Obr.: PAJAST. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. vokalech~16~listopad~2008/ vokalech~16~listopad~2008/