Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Tlakové mazání Tematická oblast:Motory – mazání a chlazení Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:listopad 2013
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – mazání a chlazení je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Tlakové mazání.
Obrázek 1: Schéma mazací soustavy
Činnost Olej je nasávaný z olejové vany (nebo zásobníku) přes sací koš do olejového čerpadla a je vytlačován přes redukční ventil do olejového filtru. Odtud putuje do hlavního olejového kanálu, ke kanálkům klikového hřídele, hlavním a ojničním ložiskům. Odstřikem oleje z ojnic jsou mazány stěny válců, písty, pístní čepy.
K ložiskům vačkového hřídele je olej přiváděn svislým olejovým kanálem, tímto kanálem se současně mažou i vahadla a vodítka. Olej, který stéká zpět do olejové vany, maže zbývající části rozvodů. Mazací tlak při volnoběžných otáčkách činí 0,02 až 0,05 MPa, pracovní tlak při zvýšených otáčkách je 0,2 až 0,5 MPa.
Hlavní části Olejová vana (zásobník) – zásoba oleje, olejová nádrž. Obrázek 2: Olejová vana
Sací koš – přes sací koš se nasává olej, součástí je sítko, které slouží jako hrubý čistič oleje. Olejové čerpadlo – dodává potřebné množství oleje o předepsaném tlaku do mazací soustavy. Obrázek 3: Olejové čerpadlo
Regulační ventil – reguluje přetlak oleje, aby nepřekročil určitou mez (0,4 – 0,6 MPa). Bývá umístěný přímo na tělese čerpadla. Obrázek 4: Regulační ventil
Olejový filtr – zbavuje olej nečistot, které se do něj dostávají při provozu motoru vozidla. Obtokový ventil – bývá součástí olejového filtru, zabezpečuje mazání, pokud olejovým filtrem neprotéká potřebné množství oleje. Olejové kanály, trubky, hadice – rozvod tlakového oleje. Olej
Tlakový spínač – po dosažení určitého mazacího tlaku (kolem 0,015 – 0,035 KPa) zhasíná kontrolku mazání. Obrázek 5: Tlakový spínač
Olejový chladič – používá se u vysoce zatížených motorů. Obrázek 6: Olejový chladič
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN X. [3] PILÁRIK, Milan. Automobily pro 2. a 3. ročník středních odborných učilišť. Vyd. 3. Praha: SNTL, 1988, 308 s.
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. media-1.web.britannica.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 1.web.britannica.com/eb-media/16/ D655301C.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. aci.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: mimo-74-85kw-_i84563.jpg [3] AUTOR NEUVEDEN. image.popularhotrodding.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ll_block_engine/ /1111phr-04%2Banti-ls-small-block- engine%2Bmoroso-oil-pump-and-oil-pan.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. s150.photobucket.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: g
[5] AUTOR NEUVEDEN. assets.suredone.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: photos/cp oil-pressure-switch-sensor bar-12v-v6-28-audi- 90.jpg [6] AUTOR NEUVEDEN. static.webshopapp.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: assy-engine-oil-opel-ascona-astra-calibra.jpg