Životní cykly.  Životní cyklus produktu (IS / IT služby)  Životní cyklus projektu  Životní cyklus řízení projektu  Vývoje produktu  Implementace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR
Advertisements

Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Harmonogram implementace IS v běžné praxi - informatika ZMVS.
Projektové řízení Modul č.1.
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Architektura IS.
Nabídka personálních služeb
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Facility management ČSN EN
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR MS_P01.
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Referenční modely ERP Procesní dekompozice ERP: MTS, MTO, ATO, ETO
Úvod do podnikových financí
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Geo-informační systémy
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Vybrané metody analýzy
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Zavádění a údržba informačních systémů
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
Dokumentace informačního systému
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Realizační tým ICZ duben 2005
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Reporting.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Projektový cyklus, analýza SWOT
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Vratislav Paulík ředitel projektů
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Metodika řízení projektů
Helios Orange - Implementace systému
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Téma 13: Finanční plánování
1. IT Project Governance 2. Rozvoj metodik 3. Cloud computing 4. Automatizované nástroje 5. (Využívání mobilních zařízení, sociálních sítí)
Model struktury strategického managementu
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Bohumír Zoubek, Tomáš Krátký
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Ekonomika malých a středních podniků
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Tradiční metody vývoje softwaru
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Transkript prezentace:

Životní cykly

 Životní cyklus produktu (IS / IT služby)  Životní cyklus projektu  Životní cyklus řízení projektu  Vývoje produktu  Implementace produktu

1. Identifikace problému – potřeba nového systému/služby obyčejně zadává business 2. Vývoj/pořízení systému/služby  Vývoj systémů je proces tvorby (návrhu, vytváření a udržování) systému, který pomáhá organizaci dosáhnout jejích strategických cílů tím, že podporuje klíčové business procesy  Vývoj systémů/služeb je oblast lidské činnosti, která má svoji vlastní metodologie, terminologii, školy, historii a budoucnost. 3. Předání systému do produktivního provozu 4. Provozování a údržba systému 5. Stárnutí systému 6. Ukončení provozu systému

 Často se zaměňuje  Životní cyklus projektu - je společný pro všechny projekty  Zahájení projektu  Organizování a příprava projektu  Realizace projektu  Ukončení projektu  Životní cyklus řízení projektu - je specifický pro každý projekt, je ovlivněn cíli projektu, je přizpůsoben specifickým vlastnostem projektu:  Příklad: Stavba domu  Příklad: Vývoj systému na míru  Příklad: Implementace standardního aplikačního softwaru  Pozn. Životní cyklus řízení projektu je specifický jen do určité míry– možné společné znaky pro určité společné typy projektů

PotřebaVývoj/pořízení systému/služby Produktivní provoz Ukončení provozu ZahájeníPlánování Organizování RealizaceUkončení Životní cyklus produktu/služby Životní cyklus projektu Životní cyklus řízení projektu ProblémSpecifikaceNávrhImplemen- tace TestováníProvoz a údržba

Projekt s jednou fází Př.: big bang implementace Projekt se třemi sekvenčními fázemi Př.Fázová implementace modulů Projekt s překrývajícími se fázemi Př. Reengineering procesů a implementace

Druhy životního cyklu řízení projektů Kategorie projektů  SEQ Sequential (end to end)  WF Waterfall (overlapping phases, stair-step fashion)  PAR Parallel phases  CYC Cyclical model  SPIR Spiral model  INCR Incremental model  ITER Iterative model  ADAP Adaptive model  GATE Stage-Gate type model  CFIX Code and Fix model  Aerospace/Defense Projects  Business & Organization Change Projects  Communication Systems Projects  Event Projects (olympijské hry)  Facilities Projects (uzavření atomové elektrárny, demolice domu, likvidace chemického odpadu,..  Information Systems (Software) Projects  Media & Entertainment Projects (nový seriál)  Product and Service Development Projects  Research and Development Projects ?

 Klasické  Vodopádový model  Prototypové  Spirálový model  RUP  Agilní  Extreme programming  SCRUM

 Navazují na tvrdé systémové metodologie (známe cíl a můžeme nadefinovat kroky vedoucí ke splnění)  Sekvenčně řazené fáze bez iterací  Mezi jednotlivými fázemi je schvalovací proces, přes který musí všechny dokumenty projít, aby vývoj mohl pokročit do další fáze  Účast zadavatele jen na začátku a konci

 Nejstarší model životního cyklu software  Winston W. Royce - článek „Managing the Development of Large Software System“, 1970  Cíl: lépe se vyrovnat s rostoucí složitostí produktů v leteckém průmyslu  Sekvenční přístup k jednotlivým fázím  Podmínkou vstupu do další fáze je kompletní ukončení předešlé

 Výhody ???  Snadný a pochopitelný  Význam mají úvodní fáze projektu  Omezení chyb a oprav v pozdějších fázích projektu (drahé)  Validace a kompletace každé fáze  Nevýhody???  Není pružný na změny  Požadavky zadavatelů se vždy mění  Malá účast zadavatelů  Při vývoji SW se již téměř nevyužívá  Zákazník nese veškeré náklady

 U velkého množství projektů se nedaří na počátku stanovit cíle – specifikace produktu  Potřeba pružnější reakce na požadavky zadavatele  Zapojení uživatele do vývoje  Prototyp:  nástroj pro představení vybraných částí připravovaného systému klientovi  zákazník si vytvoří představu, jak bude systém v klíčových částech vypadat a pracovat  existuje veliký prostor pro upřesnění projektu/aplikace ještě před vlastním programováním celé aplikace

 Barry Boehm: článek A Spiral Model of Software Development and Enhancement, 1986  Vychází z vodopádového, ale doplňuje:  Iterace  Podrobnou analýzu rizik  ve své době přelom v chápání životního cyklu  „risk driven approach“:  postup do další fáze závisí na důsledně provedené analýze všech rizik a možných problémů  rizika lze v kontextu spirálového modelu chápat v nejobecnějším smyslu (mohou tak zahrnovat např. i vztah k legislativě či marketingu)  Hlavní etapy: A.Určení cílů, alternativ, omezení (Determine objectives, alternatives, constraints) B.Vyhodnocení alternativ, identifikace a řešení rizik (Evaluate alternatives, identify, resolve risks) C.Vývoj a verifikace další úrovně produktu (Develop, verify next-level product) D.Plánování následujících fází (Plan next phases)

DDDDDD DADDAD DBDDBD DCDDCD

 Výhody:  Nezávislost na metodice  Pružnější – zlepšování prototypu  Lépe reaguje na pozdější požadavky  Větší účast zadavatele  Pravidelné testování – včasnější odhalení chyb  Nevýhody:  Opakované testování – různé sady testů  Vhodný pro vývoj produktů, které se budou opakovaně prodávat  Vývojář nese část nákladů  Není podrobné rozpracování náplně etap

 Autor: společnost Rational Software Corporation (později IBM)  Rozsáhlá a detailně propracovaná metodika vývoje software  Objektově orientovaný iterativní přístup k životnímu cyklu software  Přístup řízený případy použití (use-case driven approach):  případ použití - posloupnost akcí prováděných systémem či uvnitř systému, která poskytuje určitou hodnotu uživateli systému  Pro modelování procesů se využívá prostředků jazyka UML (Unifed Modeling Language)

 Vývoj probíhá v iterativních cyklech:  První cyklus se nazývá úvodní vývojový cyklus a jeho výsledkem je funkční softwarový produkt implementující nejpodstatnější část funkcionality  Vývoj pokračuje v různém množství rozvíjejících cyklů, počet závisí na rozsahu projektu  Každý cyklus se skládá ze 4 fází (v závorce typické rozdělení doby pro jednotlivé fáze úvodního vývojového cyklu):  1. Zahájení (10%)  2. Projektování (30%)  3. Realizace (50%)  4. Předání (10%)

Fáze RUP S iteracemi: Procesy mající vliv na vývoj SW

 Výhody:  Univerzálnost, přizpůsobení různým projektům  Detailní propracovanost kroků  Objektový přístup  Nevýhody (vyplývají z výhod):  Vhodný pro větší týmy  Složitá navigace v metodice  Potřeba zkušenosti vedoucího  Komplexnost a univerzálnost – ne všechny kroky je potřeba realizovat

 Rozvoj IT – všechny oblasti našeho života  Důraz na nízkou cenu a rychlost dodávky  Cílem fungující aplikace, která přinese zisk  Postupné vylepšování

 Klasické:  Fixní funkcionalita – pevná specifikace na začátku, která se musí dodržet, jinak překročení času, zdrojů  Agilní:  Fixní čas a zdroje – funkcionalita proměnná /zákazník dostane včas a za stanovenou cenu produkt, který nemusí úplně plnit všechny jeho požadavky, ale je možné je snadno doplnit

 Iterativní a inkrementální vývoj s krátkými iteracemi  Vývoj probíhá v krátkých fázích, takže celková funkcionalita je dodávána po částech  Zákazník tak má možnost průběžně sledovat vývoj, může se k němu vyjádřit a oponovat změny  Na konci má jistotu, že nedostane něco, co neočekával.  Komunikace mezi zákazníkem a vývojovým týmem  V ideálním případě je zákazník přímo součástí vývojového týmu, má možnost okamžitě vidět průběžné výsledky a reagovat na ně  Účastní se sestavování návrhu, spolurozhoduje o testech a poskytuje zpětnou vazbu pro vývojáře.  Průběžné automatizované testování  Díky krátkým iteracím se aplikace mění velice rychle, proto je nutné pro zajištění co nejvyšší kvality ověřovat její funkčnost průběžně.  Testy by měly být automatizované, předem sestavené a měly by být napsány ještě před samotnou implementací testované části  Při každé změně musí být aplikována kompletní sada testů, aby nebyla porušena integrace jednotlivých částí.

 Kent Beck jako vedoucí projektu u Chryslera (aplikace výpočtu kompenzací ve mzdovém systému)  Časté výstupy „releases“ v krátkých cyklech vývoje  Programování ve dvojici (programming in pairs), lepší kontrola

 Výhody:  Vyšší kvality výsledného SW produktu  Pružnější reakce na požadavky zadavatele (checkpoints)  Zlepšení produktivity programování  Nevýhoda:  Nestabilní požadavky (mnoho změn)  Slabá dokumentace kompromisů a konfliktů se zadavatelem  Absence celkové specifikace návrhu, koncepce řešení

 Ken Schwaber a Mike Beedle, 2002  SCRUM =„mlýn“ týmová strategie jak dostat míč do hry  Není metodika, ale je o komunikaci a spolupráci v týmu  iterativní  flexibilní  rychlé dodávky částí aplikace nebo prototypů a následné sbírání zpětné vazby od zákazníka  rychlá reakce na měnící se požadavky a změny během vývoje

 Sprint  první typ iterace:trvání asi jeden měsíc, počet se podle projektu různí (3 – 8)  Na začátku každého sprintu je plánovací schůzka, kde se třídí požadavky a vybírá se množina, která se bude implementovat  Na konci schůzka celého týmu, kde se probere, co všechno se na projektu za tento sprint událo, jaké požadavky se povedlo splnit, jaké ne, a na jaké nové požadavky k zapracování se během vývoje přišlo

 Scrum  druhý typ iterace, který je o mnoho kratší, trvá jeden den  na začátku každého pracovního dne je uspořádána schůzka, tzv. Scrum Meeting  tým je dobře informován, v jakém stádiu jsou jednotlivé práce na projektu, ale také je schopen případné problémy operativně řešit, protože na ně přijde brzy

 Backlog – dva druhy:  Product Backlog  obsahuje seznam veškeré funkcionality požadované od výsledné aplikace  vlastník produktu tento seznam uspořádá podle priorit a logických souvislostí  tým pak z něj vybere část, kterou přesune do Sprint Backlogů.  Sprint Backlog  Seznam funkcionality pro sprint  Evidence backlogů  pomocí tzv. uživatelských scénářů známých z Extrémního programování.  Často se používá seznam udržovaný jako tabulka v nějakém editoru podobnému Microsoft Excelu.

SCRUM SPRINT

 Cílem není vytvořit nový produkt, ale customizovat hotový produkt do prostředí zákazníka  Důsledky:  Omezení iterací  Hlavní slovo Zákazník  Omezené datové analýzy, programování  Důraz na předprojektové fáze a kontraktační jednání  Z pohledu jednoho projektu (implementace) -kaskádový model  Z pohledu celého životního cyklu produktu - postupné zlepšování – prototypový model

 Možné chápat jako program:  Předimplementační projekt  Nbídkové-poptávkové řízení (Výběr systému, dodavatele, modelu a uzavření smlouvy)  Implementační projekt  Projekt údržby (ne úplně jasný konec)

 Prvky agilních metodik  Silná účast Zákazníka  Iterace  Rizika

1. Definování potřeb řízení 2. Definování modelu řízení 3. Definování datové/informační základny 4. Modelování a optimalizace podnikových procesů 5. Výběr modelu poskytování služby 6. Výběr produktu, poskytovatele a uzavření smlouvy

 Rozhodnutí o míře centralizace a decentralizace rozhodovacích pravomocí.  Rozhodnutí o způsobu dekompozice společnosti pro potřeby optimalizace jejího řízení:  Funkční dekompozice  Procesní dekompozice  Rozhodnutí o způsobu zvýšení hospodárnosti společnosti: připadají v úvahu  zaměření na úspornost (snižování nákladů)  zaměření na výtěžnost (maximalizace objemu výkonů),  Rozhodnutí o časových intervalech řízení  Rozhodnutí o organizační struktuře

 Všechny funkce SŘ se integrují v účetním zobrazení podnikatelského procesu (zajišťuje průkaznost, úplnost a správnost)  Účetní systém se ale nesmí chápat jako systém plnící požadavky externích zájmových entit (stakeholders)  Účetní systém – informační systém účelově orientovaný na předem rozpoznané a vymezené potřeby řízení

 Varianty modelů účetních systémů  Nákladové účetnictví - zjištění skutečnosti a porovnání se žádoucím stavem  Výkonové – kalkulace výkonů (výrobků, služeb)  Odpovědnostní – systém plánů, rozpočtu a vnitropodnikových cen  ABC – Activity Based Costing – podklady pro řízení procesů  Manažerské účetnictví – zaměření na hodnotové informace faktorů ovlivňujících výši zisku, simulace, varianty vývoje  Controlling zahrnuje hodnotové i nepeněžní informace, zabývá se řízením nákladové, finanční (cash-flow) i naturální stránky procesů  Varianty kalkulací  Kalkulace plných nákladů – rozvrhování fixních i variabilních nákladů na výrobek  Kalkulace variabilních nákladů – hodnotové řízení – jednotce výkonu se přiřazují pouze variabilní náklady, fixní náklady se pro dané období pokrývají marží.

 Jaké informační entity jsou k dispozici a jaké k dispozici nejsou a budou potřebné pro implementaci ERP systému (např. technologické popisy, kusovníky, popisy pracovních míst, průběžné časy výroby)  Kdo bude odpovědný za jejich údržbu (věcně i provozně, např. určení vlastníka souboru dodavatelé, určení správce databáze)  Jaké jsou požadavky přístupu k nim (kdo, jak rychle, jaké funkce může provádět)  Jaké jsou požadavky z hlediska jejich bezpečnosti (kriteria pro zálohování a obnovu dat)  Jak se tyto požadavky změní ve vazbě na životní cyklus dat

 Souběžně s definováním datové základny  Formalizovaný popis s důrazem na  Rozlišení událostí a funkcí  Definování metrik (výkonnostních a cílových)  Trendy  BPMS, BSC – integrace s ERP systémy  Gartner – TVO - možnost hodnotit přidanou hodnotu ERP systémů ve vazbě na jednotlivé podnikatelské procesy

 SaaS (on-demand) – koncový uživatel nevlastní licence a SW, platí univerzální poplatek za čerpání služby (méně časté, průměrná doba 4,3 roku)  Multi-instance: každý uživatel má svoji konfiguraci systému  Multi-tenant: více organizací užívá stejnou instalaci, specifika konfigurace se týkají pouze rolí v podniku a přístupových práv  Hosted: uživatel si koupí/pronajme licence na užívání SW od poskytovatele (Value Added Reseller), který provozuje systém v „hostovaném centru“. Uživatel platí poplatky za technickou údržbu a upgrady, má vlastní instalaci – průměrná doba 7,1 roku)  On-premise: tradiční prodej licencí vázaný na podmínky/omezení (počet uživatelů, budova, organizace,..)

 Státní organizace Zákon 137 Sb., o veřejných zakázkách  Nabídkové a poptávkové řízení  Smlouva (obchodní podmínky)

 Základní dokument projektu  Cíl, rozsah, časový harmonogram, etapy, milníky, složení týmů, pravidla spolupráce, reporting, rozpočet  Cílový koncept, specifikace řešení  Realizace, parametrizace, testování  Příprava produktivního provozu, přenos dat  Produktivní provoz a jeho optimalizace

 Vysvětlete rozdíl mezi životním cyklem produktu, životním cyklem projektu a životním cyklem řízení projektu  Uveďte příklady životních cyklů řízení projektu pro vývoj SW produktů  Popište podrobněji životní cykly RUP a SCRUM  Popište životní cyklus řízení projektu pro implementaci standardního aplikačního SW