O KOHOUTKOVI A SLEPIČCE Práce s pohádkou
Realizace –
1. část Motivace „Byla jedna ohrádka, v ní spala zvířátka, jeden, dva, kdo je zná, ať nám o nich povídá" děti jmenují domácí zvířata, sdělují, co o nich ví hádanky s obr. domácích zvířat – dětem sdělujeme nápovědné indicie postupně - od obecného ke specifickému („Já jedno znám a teď vám o něm povídám… Má čtyři nohy…! apod. motivace, děti uhádnou kohoutka a slepičku a tím se dostaneme k četbě Samotné předčítání pohádky vybavování textu – ověření porozumění, převyprávění slyšeného paměťová hra s nabalováním – děti si předávají postupně maňáska slepičky a říkají: Slepičko, dám ti vodu, když mi přineseš šátek, další dítě zopakuje a přidá: Slepičko, dám ti vodu, když mi přineseš šátek a botičky. Další zase přidá… pak už si děti vymýšlejí vlastní slova úvaha nad vlastnostmi kohoutka a slepičky sestavení dráhy, slepička musela být děsně rychlá, šlo přeci o život – děti si tu dráhu mohou několikrát proběhnout + zaznamenání dráhy – vytvoření mapy dramatizace – vzájemné dialogy – využití stanovišť, která děti vytvořila v prostoru herny
Motivace stavění ohrádky s říkadlem: „Byla jedna ohrádka a v ní spala zvířátka. Jedna, dvě, já je znám, já vám o nich povídám…“
Po předčítání a ověření pochopení slyšeného
Orientace v prostoru – grafický záznam stanovišť
Ověření správnosti záznamu v prostoru
Spolupráce ve druhé skupině
Dramatizace – vzájemné dialogy
Grafomotorika s říkadlem: „Já jsem malá slepička, snáším bílá vajíčka“
Obkreslování
Dokreslování
2. část kohoutek se slepičkou se k sobě od té doby tuze měli, takže slepička brzy snesla deset vajíček, ze kterých se postupně vyklubalo deset kuřátek… děti vymyslí jména a na vajíčka napíšou jejich počáteční písmena pak je zkusíme seřadit podle časového sledu, deset dětí si vezme vajíčko do ruky a zkusí se seřadit také v časovém sledu, pojmy před, za, první, poslední… grafomotorika – Vajíčko - uvolnění ramenního kloubu), pracovní list KUŘÁTKO Ťuky, ťuky, ťukalo, ve vajíčku volalo: „Ťuky, ťuky. Ve vajíčku nemám místo pro hlavičku!“ Ťuky, ťuky, ťuk. Sluchová hra – Ztracené kuřátko (sluchová diferenciace) Pohybová hra s říkadlem „Na kuřátka" Pomůcky: lano, čepička slepičky nebo šátek, papírové barevné květy Po třídě jsou volně rozložené papírové květy, lanem si vyznačíme někde v rohu třídy „kurník" a zvolenému dítěti nasadíme na hlavu čepičku slepičky „maminky". Děti – kuřátka chodí po prostoru, překračují květy a sem tam „ zobou" zrníčka (houpavý pohyb v dřepu a vytvořením špetičky z prstů ťukají do koberce). Učitelka říká říkanku
Pak je zkusíme seřadit podle časového sledu
Postupně tak popíší všechny
Děti vymyslí jména a na vajíčka napíšou jejich počáteční písmena
Příprava na psaní
Příprava na psaní - počet
Omalovánky
Pexeso – domácí zvířata
Příprava na psaní
Volná hra
KUŘÁTKO (kreslení s básničkou) Nakreslíme vajíčko, žluté jako sluníčko. Přidáme dvě nožičky a k nim malé prstíčky Ještě žlutou kuličku jako ptačí hlavičku, očko, malý zobáček – pak nasypeme máček. Zobej na dvorečku, kuřátko – drobečku
Odpolední činnosti
3. část (doplňkové činnosti k tématu) Psychomotorické hry s lanem a míčky (miskou a zrníčky) Pohybová hra „Slepička a vajíčka“ Sluchová hra „Najdi kuřátko“ Zpěv písně „Slepička běhá po dvoře“ – v dalším týdnu spojení zpěvu s tancem Kánon „Ben – ben - ben
Puzzle – vývojová stádia