Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Pohybové hry s gymnastickou stuhou Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_147_Pohybové.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Základy Auditory-Verbal Therapy. Foundations of Auditory-Verbal Therapy and Practice Waren Estabrooks Toronto, Ontario, Canada.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Pinkrová Název : VY_52_INOVACE_16_Význam.
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Eva Císlerová, Dis. Pohyb na ledu.
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Postnatální období–předškolní věk
Proměny vody Alena Maurová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Didaktika sportovních činností
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Učíme se číst nahlas na VŠ?
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Píseň Řízni, řízni,
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-07
Psychologie test.
Orientujeme se v prostoru
4. Poezie a poetično v prostředí mateřské školy
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Centra kolegiální podpory
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
JAZYK, ŘEČ, ZPĚV A VNÍMÁNÍ
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Diagnostika dítěte předškolního věku
PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ.
ZVUKY A TÓNY.
MUZIKANTI.
VY_12_INOVACE_EVH.2.Ste.32_Ukolebavka
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková

1. Úvod 2. Motivace 3. Metodický postup nácviku písně 4. Formy nácviku písně 5. Práce s písní 6. Jak dirigovat 7. Shrnutí 8. Použitá literatura a zdroje

 Práce s dětským pěveckým sborem v MŠ je velmi specifická. Učitel musí respektovat hlasové a rozumové možnosti dětí.  Děti v předškolním věku teprve získávají zkušenosti. Veřejné vystoupení jsou pro ně životním zážitkem.  Při nácviku písní je nutné vycházet se skutečnosti, že dítě se učí hrou, zpěv má pro něj být radostí, příjemným zážitkem.

 Děti zpívají velmi rády.  Zpěv dětem přináší prožitek.  Motivací je sama radost ze zpěvu.  Motivací je pochvala za pěkný pěvecký projev.  Motivací může být i sama příprava na vystoupení, besídku.  Motivací je práce s písní, možnost doprovázet se na rytmické nástroje, zatančit si na známou píseň.

 Pohádka, příběh  Hádanka  Obrázky  Loutka, maňásek  Motivační rozhovor

 Motivace  Vzorové předvedení písně – zpěv učitelky  Rozhovor o písni - vysvětlení nejasných slov, povídání o obsahu písně, příběhu,…  Nácvik písně  Procvičení náročnějších částí písně  Hra s písní: pohyb k písni, hra na tělo (tleskání, dupání,…), taneček, pohybová hra

1.Nácvik nápodobou 1. Vhodné pro písně s jednoduchou, přehlednou hudební formou; 2. Vhodnější pro mladší děti, sledují vzorové předvedení písně a intuitivně se přidávají ke zpěvu učitelky. Píseň zpíváme několikrát za sebou. 3. Hudebně rozvinutější děti se mohou připojit dříve, pomalejší později.

2. Nácvik formou hry na ozvěnu 1. Vhodné pro starší děti, které chápou princip střídání vzor – ozvěna; 2. Vhodné pro písně s bohatší stavbou; píseň je rozčleněna na části; 3. Důležité je rozčlenit píseň na části, které mají svoji logiku.

 Kvalita zpěvu dětí souvisí s kvalitou zpěvu učitelky.  Učitelka je pro děti vzorem.  Děti se učí nápodobou.  Je lépe s dětmi zpívat, než jim melodii písně přehrávat na klavír!  Zpěv učitelky: intonačně čistý, měkce nasazený a lehce tvořený tón, správná artikulace, přednes písně s prožitkem, pochopením;

Pozn.:  Není rozumné při nácviku písně oddělovat text od melodie a přeříkávat.  Při „skandovaní“ textu bez melodie navíc děti vede ke špatnému tvoření tónu.  Melodie je pro děti oporou a lépe se pak naučí text.  Pozor na jednotvárnost při nácviku.

 Kvalitní nácvik písně vyžaduje propojení s dalšími hudebními činnostmi.  Rytmická přesnost – procvičení rytmicky náročnějších míst písně;  Výraz zpívané písně – vyprávění pohádky, rozvinutí příběhu;  Spojení zpěvu s jednoduchým pohybem;  Spojení zpěvu s hrou na tělo, s doprovodem na jednoduché nástroje

Základním úkolem dirigenta je zajistit:  Jednotný začátek, nástup  Tempo  Správný rytmus  Dynamiku  Výraz  Skladbu řídí dirigent v rámci taktové kostry.

 Nástupy jsou nejdůležitější. Je třeba soustředit pozornost zpěváků na sebe – zdvihnutím rukou, pohledem do očí,…  Teprve ve chvíli, kdy děti očekávají nástup zpěvu, dirigent udělá jasný přípravný a nástupný pohyb.  Dynamika se ukazuje různými způsoby – velikostí gesta, rázností;  Praktické ukázky:

 Zpěv přináší radost.  Zpěv je pro děti přirozenou činností, hrou.  Zpívat by děti měly denně.  Zpěvem rozvíjíme muzikálnost dětí.  Zpěv působí na celkový rozvoj osobnosti dítěte, ovlivňuje psychický i fyzický vývoj dítěte.

 Zpěv zlepšuje kvalitu dětské řeči.  Zpěv vede k lepšímu soustředění.  Zpěv cvičí paměť, pozornost, podporuje představivost a tvořivost.  Zpěv podporuje sebevědomí dětí.  Zpěv pomáhá v komunikaci, usnadňuje překonávat komunikační bariéry.

 Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, Marie Lišková, Raabe Praha 2006  Zkušenosti autorky z dlouholeté praxe sbormistryně dětského sboru (Pampelišky, Barvičky Litoměřice), od roku 2004 Dívčího pěveckého sboru Máj při Střední škole pedagogické, hotelnictví a služeb v Litoměřicích