Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Kudy vlastně putují peníze
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Výdaje rodinného rozpočtu
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Autor výukového materiálu: Adéla Fišerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:14. září 2012 Číslo.
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_05 Název materiálu: SPOŘENÍ NA STÁŘÍ Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace vysvětluje.
VY_62_INOVACE_1_2_01 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová.“ Finanční plánování.
Rozpočet domácnosti Název školy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_POJISTOVNICTVI.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Pojem a význam řízení Cash Flow ve firmě
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Pojištění.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
EU_62_A_sada 2_03_M_Úspory a půjčky jednotlivce_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_03 Název materiáluFinanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
J&T LIFE 2025 / 2030 / 2035 Fondy životního cyklu 1.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Investice.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost A B C D 1.1 Stavební spoření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R19_Základy investování TEMA: Matematika.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Začínáme finančně plánovat
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název společnosti Obchodní plán.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_62_INOVACE_ Kolik investovat? Autor Mgr. Marie Grusová Tematická oblast Finanční gramotnost pro gymnázia Ročník Pro 6. ročník víceletého gymnázia Datum tvorby Září – říjen 2012 Anotace Materiál je určen pro výuku volitelného předmětu Finanční gramotnost pro 6. ročník víceletého gymnázia Metodický pokyn Výukový materiál obsahuje základní informace a pojmy úzce související s finanční gramotností, dále navazující grafy, obrázky a výpočty.

ANOTACE V tomto materiálu si objasníme pojem strategické uvažování, dále si řekneme něco o investiční strategii, co je to diversifikace investora, kdy mluvíme o investici jednorázové versus dlouhodobé a co je to Paretovo pravidlo 20/80.

18. KOLIK INVESTOVAT? Pokud „máme na to“, víme vůbec, jaké máme možnosti investovat? A co je to vlastně „investování“, jak se liší od „spoření“? Existuje zde nějaká riziko a je něčím ovlivnitelné? Souvisí investování nějakým způsobem s s moji povahou, temperamentem?

Možnosti investování i pro běžného člověka Než se pustíme do investování, měli bychom si v hlavě promyslet následující body: -investování je dlouhodobá záležitost, tudíž začít s ní dříve, než půjdeme do důchodu, dokud máme pravidelný příjem na určité úrovni a můžeme si výnosy z investování v budoucnosti ještě užít, -kolika peněz se můžu ve své aktuální situaci vzdát? -zvážit si svůj reálný cíl – čeho chci svým investováním dosáhnout? (pozor na nereálné cíle!!!), -nesmíme zapomenout, že v průběhu života dochází i k nečekaným výdajům (nemoc, stěhování…), takže mít i určitou finanční rezervu, kterou investovat nechci, nemůžu.

Diverzifikace investice Platí zde jedna základní zásada: „Nikdy nevkládej všechna vajíčka do jednoho košíčku“. Víme, co to znamená?

Rozložení rizika při investování – nebo-li jak rozdělit (diverzifikovat) svoje finance Jedná se o tzv. FINANČNÍ PORTFOLIO. Zkuste vyhledat z dostupných zdrojů o jaký pojem se jedná. Jakou souvislost má s investováním?

Jednorázově a nebo dlouhodobě investovat? Jednorázová investice = tj. k určitému datu musíme splatit celou investovanou částku, abychom na ní mohli v budoucnosti participovat. Můžeme ji hradit jak z vlastních volných finančních zdrojů, tak ale i prostřednictvím půjčky. Zde je nutno se zamyslet: -Je pro nás zatížení půjčkou únosné? -Musíme něčím ručit? -Skutečně pokryjí naše výnosy z dané investice i náklady na půjčku? -Jaké zde existuje riziko selhání dané investice?

…a dlouhodobá pravidelná investice? „Přihazuji“ např. měsíčními odvody, kvartálními či ročními. Většinou pro občany přístupnější forma investování, jelikož zde máme možnost průběžně si šetřit a přitom i zachovávat finanční krytí aktuálního života.

Paretovo pravidlo 20/80 = obecné pravidlo italského ekonoma Vilbreda Pareta (1848 – 1923), podle kterého 80 % výstupů je způsobeno 20 % vstupů. Týká se všech oblastí života – jak např. studia, efektivnosti, zisku… Tak např. toto pravidlo říká, že 20 % zákazníků přináší obchodníkovi 80 % zisku; nebo že 80 % kriminality způsobuje 20 % recidivistů, nebo že 80 % všech úrazů hrazených pojišťovnou způsobí 20 % nejrizikovější populace.

…jaký dopad na investování má Paretovo pravidlo? Jedná se vlastně o určitý soubor pravidel, který nám říká, jak vysokou částku bychom měli spořit, a jakou investovat, abychom mohli běžně fungovat a přitom i mít maximální zisk v budoucnosti. Mezi jedno z těchto pravidel např. říká, kolik bychom měli mít naspořeno na běžném účtu, abychom se nedostali do životních finančních problémů. Toto pravidlo říká, že minimální naše finanční zásoba by měla činit alespoň tolik, aby pokryla např. v případě nezaměstnanosti nebo dlouhodobé nemoci 6 měsíců fungování naší domácnosti bez problémů. Další potřebné informace: „Kolik utrácíme a kolik bychom mohli spořit“ nebo

Použité zdroje: Vlastní.