ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je
Advertisements

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
 Využití  Bankovní účty  Příklady běžného účtu v domácnosti  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Hotovostní Platební styk
Nástroje finančního trhu
Měnový kurz Ing. Daniel Konczyna.
Bankovnictví Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.1.3.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA A OSTATNÍ NÁSTROJE HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY – CVIČENÍ Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing.
Peníze, měna a úloha bank
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
Příklady výměn Valuty Devizy Devizové účty blíže
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Podmínky provozování směnárny
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Mezinárodní měnová politika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_131.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_06 NázevKurzovní lístek Druh učebního materiálu Pracovní list – Kurzovní lístek PředmětEkonomika Ročník4 Tématický.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Bankovní systém a trh peněz
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO146 Název.
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_95 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Bankovnictví.
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. M. Knoblochová NÁZEV:VY_62_INOVACE_01A_06 Kontokorentní účet TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_08_Trh_Konkurence a ceny TEMA:Finanční.
FINANČNÍ GRAMOTNOST HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATBY ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_10_02_měno vý kurz Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_10_Inflace II TEMA:Finanční gramotnost.
Kurzy měn ZŠ HejniceMgr. Jan Kašpar. Několik základních pojmů: kurz měn = poměr výměny peněz jedné měny za druhou kurzovní lístek = přehled jednotlivých.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_16 Název materiáluKurzovní.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_Kurzovní lístek TEMA: Matematika.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Příklady – zadání Jedete na dovolenou do Velké Británie. Chcete tedy hotovost 250 GBP. Kolik to bude stát českých korun? Chcete získat hotovost 1250€.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

AnotaceAnotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy měna, valuty, devizy, kurzy nákup, prodej a střed; zhodnocení a znehodnocení měny, revalvace a devalvace měny Na základě získaných poznatků plní úkoly 1-3 zadané na snímcích 6-8. Snímek 7 obsahuje i správné řešení Cílem je pochopení principu směny národních měn, kompetence ke správnému rozhodnutí při nákupu, prodeji či vedení účtu v cizích měnách a získání vědomostí o možnostech centrální banky ovlivňovat zhodnocení či znehodnocení měny, popřípadě provádět devalvaci či revalvaci měny kvůli inflaci či hospodářskému růstu Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

Základní pojmy Měna Měna Valuty Valuty Devizy Devizy Kurz nákup, prodej, střed Kurz nákup, prodej, střed Kurzovní lístek Kurzovní lístek Zhodnocení a znehodnocení měny Zhodnocení a znehodnocení měny Revalvace a devalvace měny Revalvace a devalvace měny

Měna, valuty a devizy Měna Soustava bankovek a mincí používaných na území státu. Valuty Cizí měny v hotovosti Devizy Cizí měny v bezhotovostní formě (na účtu v bance) Valuty a devizy můžeme získat výměnou za české koruny. Poměr, za který je můžeme vyměnit, se nazývá kurz.

Kurzovní lístek obchodní banky Kurzovní lístek nalezneme v každé bance či směnárně, nebo na internetu. Kurzovní lístek nalezneme v každé bance či směnárně, nebo na internetu. Rozlišuje se kurz pro valuty, devizy a kurz „střed“. Rozlišuje se kurz pro valuty, devizy a kurz „střed“. Kurz „nákup“ označuje poměr, za který banka nakupuje cizí měnu. Kurz „prodej“ označuje poměr, za který banka prodává cizí měnu. Kurz nákup je vždy nižší, než kurz prodej (rozdíl je zdrojem zisku banky). Kurz „střed“ – určen pro zúčtování některých plateb (platební karty), stanoven výší směnného kurzu ČNB.

Kurzovní lístky komerčních bank Úkol č. 1 : Na výše uvedených stránkách porovnejte kurzovní lístky jednotlivých komerčních bank a rozhodněte: 1.U které z bank byste nejvýhodněji nakoupili 1000,- EUR v hotovosti a kolik byste za tuto transakci zaplatili českých korun. 2.U které z bank byste nejvýhodněji uložili na účet 1000,- EUR a kolika českým korunám by tato částka byla ekvivalentem. 3.U které z bank byste nejvýhodněji vyměnili svých 1000,- EUR v hotovosti za české koruny a kolik českých korun byste za tuto částku obdrželi.

Kurzovní lístky II Směnit měnu lze kromě komerčních bank i ve směnárnách (ne však mince) Směnit měnu lze kromě komerčních bank i ve směnárnách (ne však mince) Směnárny i banky si často za tuto transakci účtují poplatky vyjádřené procentem z celkové částky Směnárny i banky si často za tuto transakci účtují poplatky vyjádřené procentem z celkové částky Úkol č. 2 Vypočítejte, kde bude výhodnější nakoupit a kde prodat 700 USD, jestliže: Vypočítejte, kde bude výhodnější nakoupit a kde prodat 700 USD, jestliže: Banka 1: kurz prodej 16,88, nákup 16,10; poplatky 2% Banka 2: kurz prodej 16,52, nákup 15,71; poplatky 2,5% Řešení: nákup valut je výhodnější u banky 2; prodej u banky 1

Kurzovní lístek ČNB I ČNB vydává kurzovní lístek, i když za jiným účelem I ČNB vydává kurzovní lístek, i když za jiným účelem Používají ho firmy pro účetnictví, celníci či ČSÚ Používají ho firmy pro účetnictví, celníci či ČSÚ Obsahuje jen jeden, tzv. směnný (úřední) kurz Obsahuje jen jeden, tzv. směnný (úřední) kurz Ten je základem pro stanovení kurzů měn komerčních bank Ten je základem pro stanovení kurzů měn komerčních bank Úkol č. 3 : Prostudujte na níže uvedených webových stránkách kurzovní lístek ČNB a komerčních bank a rozhodněte, zda je kurz „střed“ komerčních bank stejný, jako u ČNB. Pokud tomu tak není, zdůvodněte proč.

Pohyby kurzů měn Velikost kurzu v tržní ekonomice je dána poptávkou a nabídkou po národních měnách na finančním trhu Velikost kurzu v tržní ekonomice je dána poptávkou a nabídkou po národních měnách na finančním trhu Centrální banka ovlivňuje tyto veličiny nákupem či prodejem národní měny či měn jiných států Centrální banka ovlivňuje tyto veličiny nákupem či prodejem národní měny či měn jiných států Pokles kurzu znamená znehodnocení měny Pokles kurzu znamená znehodnocení měny Zvýšení kurzu znamená zhodnocení měny Zvýšení kurzu znamená zhodnocení měny „umělé“ (centrální bankou dané) zhodnocení nazýváme revalvací „umělé“ (centrální bankou dané) zhodnocení nazýváme revalvací „umělé“ (centrální bankou dané) znehodnocení nazýváme devalvací „umělé“ (centrální bankou dané) znehodnocení nazýváme devalvací Centrální banka používá tento nástroj k ovlivnění inflace a hospodářského růstu Centrální banka používá tento nástroj k ovlivnění inflace a hospodářského růstu

Závěr Měna daného státu se směňuje za měnu jiného státu v poměru, který nazýváme kurz měny Měna daného státu se směňuje za měnu jiného státu v poměru, který nazýváme kurz měny Rozlišujeme valuty a devizy Rozlišujeme valuty a devizy Rozlišujeme kurzy nákupu a prodeje (vždy z pohledu banky!) Rozlišujeme kurzy nákupu a prodeje (vždy z pohledu banky!) Kurz střed je směnný kurz centrální banky Kurz střed je směnný kurz centrální banky Velikost kurzu dána poptávkou a nabídkou národní měny na trhu Velikost kurzu dána poptávkou a nabídkou národní měny na trhu Pohyby kurzu – zhodnocení a znehodnocení měny Pohyby kurzu – zhodnocení a znehodnocení měny Umělé ovlivnění kurzu – devalvace a revalvace Umělé ovlivnění kurzu – devalvace a revalvace

Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN , str. 39 – 42. Archiv autora Snímek č. 6 a 8 : Autor neznámý. Kurzovní lístek – kurzovní lístky všech bank [on line]. [cit ]. Dostupný na men/kurzovni-listek/