Patří k ní trh jako všeobecná i konkrétní prodejní možnost. Realizace zboží na trhu probíhá vždy v konkrétních podmínkách. Etapy procesu prodeje: vzbuzení pozornosti zákazníka lákavou nabídkou vzbuzení a podnícení zájmu kupce konkrétními způsoby nebo formami jednání s ním (včetně konkretizace nabídky) závěr prodejního procesu, který završuje vlastní akt prodeje, k němuž patří následné ovlivnění zákazníka pro případnou další koupi - přívětivé jednání, odstranění posledních pochybností o nákupu vhodným zdůrazněním jeho výhodnosti, ….
Co ovlivňuje charakter prodeje? - místo prodeje - druh zboží - obchodník - způsob prodeje - kultura prodeje x pultový prodej x samoobslužný prodej – návykové nákupy, přehledně vystavené zboží výhodný při pravém rozhodování – nárok na prodavače druh zboží druh zboží – určující při volbě vhodného způsobu prodeje kultura prodeje není vázáno pouze na místo, ale zahrnuje i způsob zacházení se zbožím a jednání se zákazníkem
specifickou roli hrají konkrétní fyzikální parametry prodeje osvětlení barevnost dobrá viditelnost + příjemné prostředí estetika + orientace + bezpečnost zvukové podmínky prodeje zvuková kulisa + signály pro zákazníky mikroklimatické podmínky teplota + proudění vzduchu + příjemný pobyt kulturní obchodník příjemný + usměvavý + čistě oblečený + přátelský se zájmem o potřeby zákazníka + umět oslovit v pravý čas