„Strategie rozvoje Zlínského kraje 2009 - 2020“ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
Program rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje Úvodní setkání řídící skupiny – 28. června 2007– Hradec Králové 1 PROGRAM ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Praktické aspekty strategických rozvojových dokumentů Zlínského kraje Fakulta managementu a ekonomiky.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 28. listopadu 2011.
Regionální operační program NUTS II Severozápad 2007 – 2013 veřejné projednání
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Regionální operační program regionu soudržnosti NUTS 2 Severozápad Irena Ptáčková, odbor regionálního rozvoje Krajský úřad Karlovarského kraje.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Regionální politika RP ČR.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
„Program rozvoje územního obvodu Zlínského kraje na roky “ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“
Rekapitulace přípravy SRJMK 2020
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Zasedání RSK
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

„Strategie rozvoje Zlínského kraje “ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje

2 ÚVOD strategii rozvoje Zlínského kraje v jednotlivých oblastech krajské působnosti stanovují koncepční dokumenty Zlínského kraje prostřednictvím koncepčních dokumentů Zlínský kraj definuje hlavní směry rozvoje v jednotlivých tématických oblastech ve střednědobém až dlouhodobém horizontu účelem koncepčních dokumentů je určit klíčové problémy a nedostatky, a stanovit záměry a opatření, které mají měřitelným způsobem přispět ke změně a zlepšení současného stavu

3 Základní strategické rozvojové dokumenty ZK –zpracovávány na základě zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje –PROGRAM ROZVOJE ÚZEMNÍHO OBVODU ZLÍNSKÉHO KRAJE a STRATEGIE ROZVOJE ZLÍNSKÉHO KRAJE Sektorové rozvojové koncepce –tyto koncepční dokumenty dále upřesňují a rozvádějí základní strategické rozvojové dokumenty ZK –věnují se jednotlivým tématickým oblastem (např. podpora podnikání a inovací, cestovní ruch, sociální oblast, zdravotnictví, školství...) KONCEPČNÍ DOKUMENTY ZK

4 základním strategickým rozvojovým dokumentem kraje je PROGRAM ROZVOJE ÚZEMNÍHO OBVODU ZLÍNSKÉHO KRAJE –připraven v červnu 2002 –v současné době již zastaralý a neaktuální –neumožňuje realizovat funkční strategické řízení rozvoje kraje a provádění efektivní regionální politiky proto bylo rozhodnuto orgány Zlínského kraje o zpracování nového vrcholového strategického dokumentu s názvem STRATEGIE ROZVOJE ZLÍNSKÉHO KRAJE V OBDOBÍ (SRZK) ZÁKLADNÍ STRATEGICKÉ ROZVOJOVÉ DOKUMENTY ZK

5 SRZK POSTUP ZPRACOVÁNÍ leden Rada ZK schvaluje postup zpracování SRZK březen ve výběrovém řízení vybrán zpracovatelem SRZK Ing. Petr Zahradník a jeho tým duben Rada ZK schvaluje složení Koordinačního výboru SRZK a složení pracovních skupin SRZK duben jednání Koordinačního výboru a pracovních skupin červenec jednání Koordinačního výboru a pracovních skupin září jednání Koordinačního výboru a pracovních skupin říjen jednání Koordinačního výboru a pracovních skupin

6 SRZK POSTUP ZPRACOVÁNÍ prosinec 2008 až říjen posuzování vlivů koncepce na životní prostředí (proces SEA dle zákona č. 100/2001 Sb.) červenec aktualizace SRZK o parametry současného ekonomického vývoje v kontextu s hospodářskou krizí září projednání návrhu SRZK Zastupitelstvem ZK (ZZK souhlasí s návrhem SRZK - usnesení č. 0147/Z07/09 ze dne ) prosinec schválení konečné verze SRZK Zastupitelstvem Zlínského kraje

7 SRZK ORGANIZAČNÍ SCHÉMA ZPRACOVÁNÍ Koordinační výbor Pracovní skupiny Konkurenceschopná ekonomika Úspěšná společnost Efektivní infrastruktura a rozvoj venkova Atraktivní region Management zpracování SRZK Odbor strategického rozvoje kraje Zpracovatel Strategie

8 SRZK KOORDINAČNÍ VÝBOR MVDr. Stanislav Mišák - hejtman ZK Libor Lukáš - statutární náměstek hejtmana ZK Ing. Jindřich Ondruš - náměstek hejtmana ZK Mgr. Josef Slovák - člen Rady ZK Mgr. Milan Filip - vedoucí odboru strategického rozvoje kraje Ing. Petr Síleš - předseda představenstva KHK ZK Ing. Ivan Matulík - ředitel Úřadu Regionální rady prof. Ing. Ignác Hoza, CSc. - rektor Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Dr. Martina Dlabajová - vedoucí zastoupení ZK v Bruselu Ing. Petr Zahradník - zpracovatel

9 SRZK PRACOVNÍ SKUPINY 1. KONKURENCESCHOPNÁ EKONOMIKA

10 SRZK PRACOVNÍ SKUPINY 2. ÚSPĚŠNÁ SPOLEČNOST

11 SRZK PRACOVNÍ SKUPINY 3. EFEKTIVNÍ INFRASTRUKTURA A ROZVOJ VENKOVA

12 SRZK PRACOVNÍ SKUPINY 4. ATRAKTIVNÍ REGION

13 SRZK HLAVNÍ ZÁVĚRY ANALÝZY nepříznivý demografický vývoj, viditelný jev stárnutí populace potenciál pro zmírnění poklesu počtu obyvatelstva má migrace silná dynamika ekonomiky a přesvědčivá reálná konvergence stále podprůměrná ekonomická vyspělost vůči průměru EU silná podnikatelská základna v sektoru malých a středních podniků v posledních letech patrný nárůst počtu podnikatelských subjektů ve stavebnictví a službách okrajová poloha kraje v rámci ČR způsobuje, že průmyslová výroba je v celostátním porovnání silně zaměřena na tuzemskou poptávku absence využité funkční strategické průmyslové zóny, její finální naplnění silně ovlivní průmyslovou strukturu ZK

14 SRZK HLAVNÍ ZÁVĚRY ANALÝZY viditelně rostoucí objem výdajů na výzkum, vývoj a inovace, který je však v celostátním měřítku stále nízký velký počet organizací zaměřených na podporu podnikání a inovací, vadou je jejich malá spolupráce a koordinace a z toho plynoucí nevyužití žádoucích synergií pro zachycení trendu rostoucího významu inovací je nezbytné zlepšit spolupráci mezi podnikatelskou a akademickou sférou a dobudovat infrastrukturu pro jejich podporu vzdělanostní struktura regionu ZK se nachází mírně pod celostátním průměrem; vyšší procento osob se základním vzděláním a bez vzdělání doprovází nižší podíl vysokoškoláků

15 SRZK HLAVNÍ ZÁVĚRY ANALÝZY pro budoucí oborovou optimalizaci sítě školských zařízení je důležité ustavení systému spolupráce mezi vzdělávacím a podnikatelským sektorem očekávaný negativní demografický trend nemusí nutně znamenat zavírání školských zařízení, alternativou je využít jejich kapacit pro rostoucí poptávku po celoživotním učení míra nezaměstnanosti v regionu je mírně nad průměrem ČR i EU, prodlužující se doba poukazuje na její strukturální povahu roste počet volných pracovních míst, které nejsou zaplněny z řad nezaměstnaných, řešením je větší spolupráce akademické a podnikatelské sféry a rekvalifikace

16 SRZK HLAVNÍ ZÁVĚRY ANALÝZY ekonomika založená na znalostech a inovacích si vyžádá zvýšení dosud nedostatečného počtu vědeckých a odborných duševních pracovníků na úkor nekvalifikovaných pozic současná nízká úroveň průměrné mzdy se do budoucna při masivním rozvoji inovací se začne zvyšovat nerovnoměrně rozloženou síť sociálních služeb je třeba optimalizovat na základě pravidelně aktualizovaného Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb ve ZK stabilní vývoj základních charakteristik zdravotnictví ZK budoucí potřeba koncentrace specializovaných medicínských technologií doprovázená centralizací eventuelně dislokací některých pracovišť

17 SRZK HLAVNÍ ZÁVĚRY ANALÝZY zlepšení celkové kvality životního prostředí, v posledních letech se ale pozitivní trend zastavil stále značný výskyt starých ekologických zátěží a spontánně šířených skládek výrazné snížení množství vypuštěných znečišťujících látek do vodních toků, na čističky odpadních vod je ale napojeno pouze 65 % obyvatel ZK rostoucí míra diverzifikace ekonomických aktivit na venkově s do budoucna očekávaným rostoucím podílem mimozemědělských činností klíčovou výzvou je zvýšení ekonomické výkonnosti a konkurenceschopnosti zemědělství a trvale udržitelné využívání zemědělské půdy

18 SRZK HLAVNÍ ZÁVĚRY ANALÝZY poměrně rychlé tempo výstavby dálniční sítě a rychlostních komunikací v posledním období vedoucí k budoucímu napojení regionu na celostátní a mezinárodní dálniční síť nedostatečné kvalitativní parametry stávající dopravní infrastruktury, charakterizované vysokým podílem průjezdních úseků zastavěným územím obcí na většině hlavních tahů přírodní podmínky i kulturně-historické bohatství vytvářejí dostatečné předpoklady pro úspěšný rozvoj cestovního ruchu růst kvality zařízení cestovního ruchu a jejich nabídky slušná úroveň vybavenosti kulturním bohatství se odráží v dobré návštěvnosti veřejně zpřístupněných památek zvýšení návštěvnosti kulturních zařízení pomůže lepší propojení s cestovním ruchem a zintenzivnění systematických propagačních a marketingových aktivit

19 SRZK VIZE ZLÍNSKÝ KRAJ – region s moderní prosperující ekonomikou s rostoucí životní úrovní a vysokou zaměstnaností, atraktivní pro obyvatele, investory i návštěvníky

20 SRZK HLAVNÍ CÍL Ekonomická vyspělost regionu se ke konci sledovaného období přiblíží (či dosáhne) 100 % úrovně EU-27 ekonomická vyspělost bude kvantifikována ukazatelem hrubého domácího produktu přepočteného na jednoho obyvatele vyjádřeného v paritě kupní síly k dosažení tohoto hlavního cíle poslouží níže uvedené cíle pro všechny čtyři pilíře

21 SRZK CÍLE A ÚKOLY 1. KONKURENCESCHOPNÁ EKONOMIKA

22 SRZK MONITOROVACÍ MĚŘÍTKA 1. KONKURENCESCHOPNÁ EKONOMIKA

23 SRZK IMPLEMENTACE 1. KONKURENCESCHOPNÁ EKONOMIKA

24 SRZK CÍLE A ÚKOLY 2. ÚSPĚŠNÁ SPOLEČNOST

25 SRZK MONITOROVACÍ MĚŘÍTKA 2. ÚSPĚŠNÁ SPOLEČNOST

26 SRZK IMPLEMENTACE 2. ÚSPĚŠNÁ SPOLEČNOST

27 SRZK CÍLE A ÚKOLY 3. EFEKTIVNÍ INFRASTRUKTURA A ROZVOJ VENKOVA

28 SRZK MONITOROVACÍ MĚŘÍTKA 3. EFEKTIVNÍ INFRASTRUKTURA A ROZVOJ VENKOVA

29 SRZK IMPLEMENTACE 3. EFEKTIVNÍ INFRASTRUKTURA A ROZVOJ VENKOVA

30 SRZK CÍLE A ÚKOLY 4. ATRAKTIVNÍ REGION

31 SRZK MONITOROVACÍ MĚŘÍTKA 4. ATRAKTIVNÍ REGION

32 SRZK IMPLEMENTACE 4. ATRAKTIVNÍ REGION

33 SRZK – FINANČNÍ PARAMETRY Odhadovaný finanční rámec pro celou SRZK v mil. Kč období celkemroční Øcelkemroční Øcelkemroční Ø Konkurenceschopná ekonomika 3 243,1540,53 293,9470,66 537,0502,8 Úspěšná společnost14 417,72 402, ,83 175, ,52 819,1 Efektivní infrastruktura a rozvoj venkova , , ,34 761, ,08 453,5 Atraktivní region10 226,71 704, ,01 843, ,61 779,4 Celkem , , , , , ,9

34 SRZK – FINANČNÍ NÁKLADY SRZK – FINANČNÍ NÁKLADY 1. KONKURENCESCHOPNÁ EKONOMIKA Odhad nákladů naplnění cílů SRZK v daném pilíři v mil. Kč

35 SRZK – FINANČNÍ NÁKLADY SRZK – FINANČNÍ NÁKLADY 2. ÚSPĚŠNÁ SPOLEČNOST Odhad nákladů naplnění cílů SRZK v daném pilíři v mil. Kč

36 SRZK – FINANČNÍ NÁKLADY SRZK – FINANČNÍ NÁKLADY 3. EFEKTIVNÍ INFRASTRUKTURA A ROZVOJ VENKOVA Odhad nákladů naplnění cílů SRZK v daném pilíři v mil. Kč

37 SRZK – FINANČNÍ NÁKLADY SRZK – FINANČNÍ NÁKLADY 4. ATRAKTIVNÍ REGION Odhad nákladů naplnění cílů SRZK v daném pilíři v mil. Kč

38 SRZK IMPLEMENTACE vzhledem k tomu, že obsah dokumentu přesahuje kompetence, jež Zlínský kraj má, ale současně se podstatně dotýká ekonomických, sociálních a environmentálních charakteristik regionu, předpokládá se při implementaci využití: –platformy partnerství - bude základem dosahování názorového konsensu při naplňování obsahu jednotlivých úkolů dokumentu –platformy nepřímého vlivu - komunikační a vlivové nástroje představitelů kraje vůči klíčovým zainteresovaným skupinám

39 SRZK IMPLEMENTACE SRZK představuje rámcový strategický rozvojový dokument, jež bude v horizontu svého naplňování dále zpřesňován doprovodnými dokumenty pracujícími s větší úrovní detailu a sledujícími kratší časový horizont (tj. Program rozvoje území ZK , PRÚOZK , PRÚOZK , roční Plány rozvoje) jejich existence bude zaměřena především na: –konkretizaci cílů a úkolů SRZK na čtyřleté (ve formě PRÚOZK) a roční bázi (ve formě Plánů rozvoje) –bližší stanovení finančního rámce jednotlivých cílů a úkolů –stanovení přesně určené institucionální (i osobní) zodpovědnosti za naplňování cílů, úkolů a navržených opatření

40 SRZK IMPLEMENTACE Strategie rozvoje Zlínského kraje PRÚOZK 2009 – 2012 PRÚOZK 2013 – 2016 PRÚOZK 2017 – 2020 roční Plány rozvoje: roční Plány rozvoje: roční Plány rozvoje:

41 Tomáš Baťa: … orgány kontrolní a metodické je třeba přeměnit v orgány tvůrčí …

42 Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST!