Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

1) Úzce specializované prodejny
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Tvorba cen v maloobchodě
Trh a jeho zákonitosti.
ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Opakování k maturitě.
Place – místo prodeje (distribuce)
Velkoobchodní nákup VELKOOBCHODNÍK - VÝROBCE
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210.
Globální retailing v Evropě
Globální retailing v Evropě
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
EKONOMIKA ZÁSOBOVÁNÍ Ing. Hana Kročová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
ANALÝZA TRHŮ A KUPNÍ CHOVÁNÍ ORGANIZACÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DISTRIBUCE.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
TRH (tržní mechanismus)
ROZDĚLENÍ SKLADŮ PODLE ÚČELU A VYUŽITÍ
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Tesco Store Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu 1. Tesco ve světě 2. Tesco v ČR 3. Hlavní poslání firmy 4. Formáty prodejních jednotek 5. Tesco.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
11 Distribuce Formy distribuce Distribuční strategie.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Charakteristika a význam obchodního provozu, činitelé OP.
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Velkoobchod, maloobchod
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Autor: Ing. Sikorová Renata
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Distribuční politika klíčová slova
Velkoobchod. Velkoobchod Velkoobchod nakupuje od výrobců a prodává firmám a maloobchodům není určen pro konečné spotřebitele přebírá některé funkce.
IAS 2 ZÁSOBY.
IAS 2 ZÁSOBY.
VY_32_INOVACE_Sikorová_
Autor: Ing. Sikorová Renata
Zahraniční obchod Dovozní operace.
Transkript prezentace:

Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser

Osnova výkladu 1.Definice obchodu 2.Třídění obchodu 3.Funkce obchodu 4.Dělení obchodu dle zákazníka 5.Efektivnost obchodu 6.Klíčová slova 7.Otázky a úkoly

Definice obchodu  Obchod je specifická ekonomická činnost, jejímž prostřednictvím se uskutečňuje prodej a koupě zboží a poskytnutých služeb za určitou protihodnotu.  Do obchodu zařazujeme všechny činnosti spojené s nabídkou a poptávkou uskutečňované mezi prodávajícím a kupujícím, které vedou k realizaci sjednané transakce za předem dohodnutých podmínek.  Obchod je zařazen v terciární sféře národního hospodářství.

Chápání obchodu  Obchod jako činnost představuje nejobsáhlejší pojetí. Je to činnost zahrnující minimálně nákup a prodej zboží.  Obchod v institucionálním pojetí představuje subjekty zabývající se převážně obchodem, přičemž za obchodní instituce v užším slova smyslu jsou považovány ty subjekty, které nakupují fyzické zboží za účelem dalšího prodeje bez jeho podstatnější úpravy.

Třídění obchodu Podle druhu prodávaného zboží  potraviny  nepotraviny – spotřební zboží  průmyslové zboží včetně stavebnin  ostatní Podle teritoria  tuzemský (místní, regionální, celostátní)  zahraniční  mezinárodní

Třídění obchodu Podle velikosti prodejní plochy  drobné prodejní jednotky (do 400 m2 prodejní plochy)  supermarkety (400 – m2 prodejní plochy)  hypermarkety (nad m2)  Zvláštní místo zaujímají obchodní centra vybavená kromě obchodů veškerým doplňkovým zařízením včetně prostor pro využití volného času.

Třídění obchodu Podle způsobu prodeje  samoobslužný  zásilkový  pultový  elektronický  kombinovaný Podle obchodních operací  velkoobchod  obchod ve výrobě (odbytový sklad, přímý prodej, řemeslníci)  maloobchod  obchodní zástupce  obchodní cestující  obchodní makléř  komisionář  zasilatel (speditér)  burzy  aukce  veletrhy

Funkce obchodu Transformační – Přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní (odběratelský) odpovídající potřebám a nákupním zvyklostem zákazníků – např. velkoobchod potravinami má 60 dodavatelů a 300 odběratelů, kteří odebírají celý sortiment nebo jeho značnou část. Obchod zajišťuje přiměřený rozsah sortimentu – hluboký nebo široký. Zprostředkovací – Překonání rozdílů mezi místem výroby (dodavatelem) a místem prodeje (odběratelem) – obchod zajišťuje prodej zboží na potřebném místě nebo jeho dodávku na toto místo.

Funkce obchodu Časová – Překonání rozdílů mezi časem výroby a časem nákupu zboží – obchod zajišťuje pohotovost prodeje či dodávek a musí proto držet určitý rozsah zásob. Zásobovací – Zajišťování množství a kvality prodávaného zboží – to neznamená prohlídku všeho zboží a vlastní kontrolní laboratoře pro kvalitativní přejímku. Důležitý je však správný výběr dodavatele, rychlé vyřizování reklamací a podle jejich rozsahu případná promptní výměna dodavatele.

Funkce obchodu Iniciativní – Iniciativní ovlivňování výroby co do sortimentu, času, místa a množství a ovlivňování poptávky (marketing). Zajišťovací – Zajišťování racionálních zásobovacích cest s cílem snížení prodejní ceny ve vztahu k úrovni zásobování (logistika). Platební – Zajišťování včasné úhrady dodavatelům. Význam této funkce je u nás plně docenitelný až v současném období výrazné zadluženosti řady obchodních i výrobních organizací.

Dělení obchodu dle zákazníka Obchod fyzickým zbožím zahrnuje dvě hlavní oblasti:  obchod spotřebním zbožím,  obchod zbožím pro další podnikání. Obchodní činnost je vykazována v základní struktuře Standardní klasifikace produkce – SKP Standardní klasifikace produkce obsahuje 10 položek: 0 Potraviny a živá zvířata 1 Nápoje a tabák 2 Suroviny 3 Nerostná paliva 4 Živočišné a rostlinné tuky 5 Chemikálie a příbuzná výroba 6 Materiálové meziprodukty 7 Stroje a přepravní zařízení 8 Různé průmyslové výrobky 9 Ostatní zboží jinde nezařazené

Efektivnost obchdu  Čtyři výrobci jsou v přímém kontaktu se čtyřmi maloobchodními firmami  Počet kontaktů: počet výrobců * počet maloobchodníků = 4 * 4 = 16 kontaktů

Efektivnost obchodu Čtyři výrobci jsou v nepřímém kontaktu se čtyřmi maloobchodními firmami prostřednictvím jednoho velkoobchodu Počet kontaktů: počet výrobců + počet maloobchodníků = = 8 kontaktů

Klíčová slova Obchod, funkce obchodu, velkoobchod, obchod ve výrobě (odbytový sklad, přímý prodej, řemeslníci), maloobchod, obchodní zástupce, obchodní cestující, obchodní makléř, komisionář,supermarket, hypermerket, obchodní dům, efektivnost obchodu.

Otázky a úkoly 1.Uveďte definici obchodu. 2.Obchod chápeme jako činnost a jako instituci. Vysvětli, co to znamená. 3.Uveď nejužívanější třídění obchodu. 4.Jak třídíme obchod podle velikosti prodejní plochy? 5.Vyjmenuj a vysvětli hlavní funkce obchodu. 6.Jak dělíme obchod z hlediska jeho zákazníka? 7.Vysvětli v čem spočívá efektivita obchodu vzhledem k jeho celospolečenské funkci?

Velkoobchod

Specialisované obchody

Hypermarkety a obchodní domy

Sortiment