VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Renesance.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Literární věda.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Řád a jeho porušení Organizace prvků na pozadí. Oko si vybírá a kombinuje prvky, spojuje části tak, aby si vytvořilo pochopitelný celek.
Kompozice snímku aneb Naučte se vidět kreativně Zdeněk Töpfer
Funkcionalismus I. polovina 20. století.
KOSTELY A KAPLE V MĚSTSKÝCH ČÁSTECH BRNA Foto grafie pořízeny v roce 2012 První část-střed města.
Románský sloh.
Doba Charakteristika Znaky
Opakování Prověřování znalostí
Památková hlediska ochrany urbanistické struktury sídla příklady ze Zlínského kraje dubna 2010.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Empír - (z lat. empire = císařství )
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Gotika 12 st. – 16 st..
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
GOTIKA.
RENESANCE A HUMANISMUS
Kompozice snímku aneb Naučte se vidět kreativně
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Realizátorem projektu je Střední odborná škola ekologická a potravinářská, Veselí nad Lužnicí, Blatské sídliště 600/I Název projektu: Zkvalitnění vzdělávání.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Toskánská architektura - Siena
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Literatura, architektura, výtvarné umění
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
3. Kompozice ve výtvarném umění
ZÁSADY ARCHITEKTONICKÉ KOMPOZICE
JAK NA MALOVÁNÍ ZÁTIŠÍ V PC
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Implementace moderní "technické" počítačové grafiky do ŠVP s důrazem na tvorbu zpracovaných výstupů, zpracování návrhů dodatků do ŠVP v TV.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_075 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
Kompozice, barva, text Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-490 Zahradní slohy pravidelné Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
CO JE ARCHITEKTURA? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Třebová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
V hledáčku kompozice II.
PŘÍRODA JAKO VÝTVARNÁ DÍLNA
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
Teorie architektury.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Radikálně barokní architektura
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
V hledáčku kompozice II.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kompozice, barva, text Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Královské město Rakovník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Architektonické směry
Raně renesanční italská architektura
Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897
Transkript prezentace:

VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010

ARCHITEKTURA  jedno z prvních umění  původní význam – ochrana před nepřízní počasí  nyní: umění nebo věda?

SYMBOLIKA ARCHITEKTURY = nejkonkrétnější a nejpravdivější výpověď o stavu společnosti, která dílo vytvořila

ARCHITEKTONICKÉ DÍLO =INFORMACE O ČEM?

 EKONOMIKA  VZTAH K ČLOVĚKU  VKUS  IDEÁLY  ORGANIZACE SPOLEČNOSTI

ZNAKOVOST ARCHITEKTURY = nositel sdělení pomocí ustálených znaků

POSLÁNÍ ARCHITEKTURY = VYTVÁŘENÍ PROSTORU (Le Corbusier)

TEORETICI ARCHITEKTURY

Vitruvius: Deset knih o architektuře  (1.stol. př.n.l.)  měřítko architektury = člověk  optické korektivy  mužský a ženský princip v architektuře  kompozice antických chrámů

RENESANČNÍ TEORETICI  Leon Baptista Alberti: Deset knih o stavitelství  Andrea Palladio: Čtyři knihy o architektuře

ARCHITEKTONICKÁ KOMPOZICE  skladba prvků, částí  stavby kompozičně vyvážené – nevyvážené  vzájemná vazba architektonických tvarů, prostorů, hmot

ZÁKLADNÍ KATEGORIE ARCHITEKTONICKÉ KOMPOZICE

FFUNKCE k jakému účelu slouží KKONSTRUKCE z jakých materiálů DDISPOZICE jaké je vnitřní uspořádání

KOMPOZICE DDYNAMICKÁ SSTATICKÁ

VZTAH INTERIÉRU A EXTERIÉRU v průběhu vývoje  ochrana před nebezpečím hranice maximální - pyramidy =>  gotické katedrály vstup nebeského světla =>  20.stol. propojení interiéru s exteriérem – prosklené stěny hranice potlačena

SYMETRIE - ASYMETRIE  symetrie statická, znak klidu, důstojnosti, statiky u oficiálních staveb vyžadována dodnes  asymetrie dynamická

SYMETRIE  pohledová  půdorysná

ASYMETRIE  rovnovážná  nerovnovážná

RYTMUS  pravidelné střídání prvků monotónní – řazení stejných prvků  rozbití rytmu: střídání více prvků občasné narušení rytmu

RYTMUS  uzavřený  otevřený  ababab  abcabc  aabaab

RYTMUS - příklady

GRADACE sstupňování kke středu - řada sestupná - vzestupná

DOMINANTA vvýrazný prvek (věž kostela, radnice, paláce)

POINT – DE – VUE ddominanta nebo prvek, který završuje ulici

MĚŘÍTKO  vztah rozměru jednotlivých částí stavby, různých staveb stavba člověk stavba část stavby stavba stavba krajina  „lidské měřítko“  „velikášské“  záleží na tom, jak je stavba členěna

MĚŘÍTKO

KONTRAST  PROTIKLAD barevný tvarový materiálový světelný staré x nové  zvýrazňuje vlastnosti prvků