Tomáš Stejskal.  Byzantská říše vznikla po rozdělení římského imperia (Imperium Romanum) v jeho východní části - v r. 395, kdy si po smrti Theodosia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Advertisements

Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románská kultura.
Byzantská církev a kultura
Románský sloh.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
T U R E C K O ISTANBUL HAGIA SOPHIA.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Středověká kultura Románský sloh
Gotická kultura.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Byzantská kultura.
Charakteristika umělecké památky
Kultura byzantské říše
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Předrománské umění Kulturní okruhy: západní Evropa, východní Evropa
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Raně středověké umění.
Registrační číslo projektu:
Středověká kultura Románský sloh
Bazilika svatého Marka
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
KŘESŤANSTVÍ.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
STRUKTURA PŘEDNÁŠKY JUSTINIÁN A BOJ O OBRAZY. Východořímská říše a církev Spjatost byzantské říše s římskou říši. Dějinný význam Konstantinopole. Termín.
Byzantské umění.
Byzantská říše.
Byzantská říše Důležité pojmy
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Byzantské umění a jeho vliv na západní kulturu
Gotika Bolfíková Nikola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Byzantská říše Byzantská říše
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Křesťanství a středověká Evropa
Digitální učební materiál
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
Římské císařství - dominát
Byzantská říše.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Římské císařství - dominát
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Tomáš Stejskal

 Byzantská říše vznikla po rozdělení římského imperia (Imperium Romanum) v jeho východní části - v r. 395, kdy si po smrti Theodosia I, posledního císaře vládnoucího v celé říši rozdělili vládu jeho synové: Arcadius vládl na východě a Honorius na západě.  Metropolí Byzance se stala Konstantinopolis (Cařihrad, dnešní Istanbul ), založená r. 330 Konstantinem I. jako druhé hlavní město (Nový Řím) pro východní polovinu římské říše na místě někdejší dórské osady Byzantion z r. 660 př. n.l.  Byzantský císař byl hlavou orthodoxní církve, která se v 11. stol. definitivně odloužila (proces započal už v 9. stol.) od římskokatolické církve a zbavila se papežské pravomoci (tzv. církevní schizma).

 Největšího rozsahu během středověké epochy dosáhla říše v první polovině 11. století, kdy se její území rozkládalo od jižní Itálie a Dněpru až po Arménii a Eufrat.  Byzantská říše ohrožovaná nájezdy Peršanů, Slovanů, později Arabů a v 1. pol. 13. stol. ovládaná křižáky, zanikla v r po dobytí Cařihradu osmanskými Turky.  Duchovní a kulturní život Byzance měl výrazně řecký (helénistický) charakter, jakkoli základy státu a práva zůstávaly římské.

 Hlavní město: Konstantinopol  Jazyky: řečtina, aramejština, koptšina  Národnostní složení: Byzantinci, Řekové, Aramejci, Koptové 5.století8.století11.století13.století 16 mil.7 mil.12 mil.5 mil. Počet obyvatel:

VLAJKA ZNAK

 Dějiny Byzance i její kultury periodizujeme na následující období: raná byzantská doba ( do 1. třetiny 8. stol. ) střední byzantská doba ( od sporů o obrazy do dobytí Konstantinopole 4. křižáckou výpravou v r ) pozdní byzantská doba ( )

 Byzantská architektura  Byzantské umění  Byzantská literatura  Byzantský jazyk

 Byzantská architektura navázala na architekturu pozdní Římské říše.  Rozvinula ji dvěma hlavními směry: jednak převzala podélný typ římské basiliky, kterou doplnila klenbami a kupolí, a také vyvinula centrální typ s půdorysem rovnoramenného kříže a centrální kupolí.  Oba typy se objevují už mezi stavbami císaře Konstantina v Palestině (Chrám Božího hrobu v Jeruzalémě a zbořený osmiboký kostel v Antiochii).  Hlavním materiálem byzantských staveb byly cihly, vnitřky chrámů byly obkládány mramorem a bohatě zdobeny mozaikami a freskami.  Pozůstatkem obrazoboreckých bouří v 8. století je obecný zákaz soch.

 Mezi významné stavby patří bazilika Hagia Sofia v Istanbulu (rané období).

 Mezi další významné stavby patří bazilika San Apollinare nuovo v Ravenně (rané období).

 Chrám Hagia Sofia v Soluni (střední období).

 Chrám Cappella Palatina v Palermu (pozdní středověk).

 Byzantský typ chrámu o čtvercovém půdorysu s kupolemi zůstal vzorem pravoslavného chrámu zejména v ruské církvi až dodnes.  V období historismu v 19. století se byzantskými vzory inspirovala řada křesťanských chrámů, například ve Francii nebo v USA, ale také židovské synagogy v tzv. maurském či španělském slohu  Např. Jubilejní a Španělská synagoga v Praze, Velká synagoga v Plzni nebo v Budapešti.

 Sochařství zpočátku dominoval pozdně římský styl, v němž byly ztvárněny četné konstantinopolské plastiky včetně nadživotní jezdecké sochy Justiniána.  Zároveň se prosazovala díla zhotovená ze slonoviny.  Sochařství se věnovalo hlavně výzdobě vnitřních prostor, přičemž se do něho promítal vliv křesťanství.  Plastiky lidských postav se vyznačovaly strnulostí a uniformitou.  Mimořádné pozornosti se těšila mozaika, jeden z prvků římského umění zděděný a zdokonalený právě v Byzanci.  Prostřednictvím mozaiky byly znázorňovány scény ze života císařů i prostých lidí a různé náboženské výjevy.

 V malířství se mezi 5. a 7. stoletím silně rozvinula ikonografie, neboť ikony, zobrazující Krista, Pannu Marii, či svaté, se staly předmětem uctívání kultu mezi věřícími.  Byzantské malířství a obdobně umění jako celek utrpělo za ikonoklasmu, provázeném ničením obrazů i soch.  Po jeho skončení nabyly ikony ještě více na důležitosti ve vybavení chrámů.

Byzantská ikona Panny Marie ze 7.století.

Císař Justinián I. se svým dvorem; mozaika v chrámu San Vitale v Ravenně.

 Literatura byla určována čtyřmi elementy: helenistickými tradicemi odkazujícími na antické Řecko křesťanstvím, které má pozici oficiálního náboženství v říši římskou povahou státoprávní organizace orientálními vlivy převzatými od rozličných asijských a afrických národů Jednotlivá díla byzantské literatury jsou z hlediska svého zaměření a žánru tříděna do pěti skupin. První tři z nich navazují na antické vzory a zahrnují historii a letopisy, encyklopedii a eseje, a světskou poezii. Dvě další jsou tvořeny novými literárními formami: církevní a teologickou literaturou, a lidovou poezií.

 Dělí se na 4 období: raněbyzantské (do poloviny 7. století) obrazoborecké (do 848) období makedonské renesance a komnénovského klasicismu (do 1204) závěrečné (do 1453)

 Předním zástupcem historiků byl Prokopios z Kaisareie, pobočník Belisara při jeho válečných taženích, jež zachytil ve svém spise Knihy o válkách.  Na Prokopia navázali Agathias, popisující závěr panování Justiniána I.  K význačným historikům patřili i císařové a příslušníci vládnoucích rodů jako třeba Konstantin VII. či Anna Komnenovna, autorka Alexiady.  Z encyklopedistů a esejistů lze jmenovat patriarchu Fotia a Theodora Metochita, byzantského humanistu ze 14. století.  Koncem 10. století byl vytvořen rozsáhlý lexikon Suda.  K zástupcům světské poezie patří Georgios Pisides, oslavující ve svých básních Herakleiovy výpravy.

 Z jazykového hlediska byla pro pozdně antickou byzantskou společnost typická diglosie.  V armádě, na císařském dvoře a ve správě (stejně jako v některých balkánských provinciích) se hovořilo latinsky, avšak převládajícím jazykem nejširších vrstev obyvatelstva, užívaným církví a fungujícím v literatuře byla řečtina.  Řečtiny se užívalo jako církevního jazyka, hovořili jí vědci, filozofové a umělci a sloužila jako lingua franca při dálkovém obchodu či při diplomatických stycích s cizími národy.