Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.14 Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Advertisements

Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
86.1 Přímá řeč Prohlédni si obrázky a popiš, co na nich vidíš.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Číslo v digitálním archivu školy
Věta.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_368_Přímá řeč AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM: 9.,
VYPRAVOVÁNÍ.
Věty podle postoje mluvčího
ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk.
24.1 Věta jednoduchá a souvětí
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Past simple – to be (negative) Název sady: Project 2 Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Present simple, present continuous II. Název sady: Project.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Mluvnické kategorie podstatných jmen Název sady: VY_32_Inovace Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ grafické znázornění věty jednoduché Název sady: Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná a neohebná - opakování Název sady: Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Netvořice Autor: Mgr. Ludmila Vodehnalová Název: VY_32_INOVACE_17_ Téma: Antonín Dvořák Č. projektu: OP VK 1.4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká písmena 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_Inovace_6.1.5 homonyma Český jazyk 7. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
VY_32_Inovace_ Věty jednočlenné a dvojčlenné
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_29CJ_5_PŘÍMŘEČ
Předložky.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
VY_32_Inovace_ odvozování předponami Český jazyk 7. ročník
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
VY_32_Inovace_4.3.1 Opakování učiva 2.ročníku (1)
Slova ohebná a neohebná - opakování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_08
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C45Čj6_Pohádky
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Zájmena.
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o využití prostředků vypravování. Jsou v něm zařazena cvičení k procvičení přímé řeči a upevnění učiva. Obsahuje animace.

Jazykové prostředky vypravování Přímá řeč

 Zachováváme dějovou posloupnost (osnova heslovitá, větná, citátová)  Reprodukujeme příběh, pokud jsme událost sami nezažili  Pro zvýšení zajímavosti používáme následující jazykové prostředky:

 Dějová slovesa  Čas přítomný místo času minulého  Přirovnání  Různé druhy vět podle postoje mluvčího (oznamovací, tázací, rozkazovací, přací; zvolací)  Přímá řeč  Jednočlenné věty (zvyšujeme napětí)  Výstižná podstatná a přídavná jména  Příslovce (okolnosti děje)  Citoslovce  Záleží na tom, jak známe svůj jazyk… Huhuhu húúúú

 Rozeznáváme tři typy přímé řeči:  1. „Další, prosím,“ zavolala sestra v ordinaci.  2. Sestra v ordinaci zavolala: „Další, prosím!“  3. „Další, prosím,“ zavolala sestra v ordinaci, „ paní doktorka už na vás čeká.“ Další, prosím reprodukuje doslovně vyjádření určité postavy. Dáváme ji do uvozovek. Na začátku přímé řeči jsou v češtině uvozovky dole, na konci nahoře.

 Nevím, odpověděla princezna, nepřemýšlela jsem o tom.  Kamarád mi doporučil: Měl by sis známku opravit.  Dones! zavolal Petr na svého psa.  Eva se zeptala: Máte ještě lístky na dnešní koncert? Ano? To jsem ráda. Prosila bych tři.  Dnes ven nemůžu, oznámila mi Jitka, musím se učit na test z dějepisu.  Pojeďte s námi, lákají nás sousedé na výlet.

 „Nevím,“ odpověděla princezna, „nepřemýšlela jsem o tom.“  Kamarád mi doporučil: „Měl by sis známku opravit.“  „Dones!“ zavolal Petr na svého psa.  Eva se zeptala: „Máte ještě lístky na dnešní koncert? Ano? To jsem ráda. Prosila bych tři.“  „Dnes ven nemůžu,“ oznámila mi Jitka, „musím se učit na test z dějepisu.“  „Pojeďte s námi,“ lákají nás sousedé na výlet.

1. K jezeru jezdí často Princ a Rusalka se do něj zamiluje. 2. Rusalka si jde pro pomoc k Ježibabě. 3. Na zámku jsou v plném proudu přípravy na Princovu svatbu s Rusalkou. 4. Princ podlehl kouzlu kněžny a Rusalku zavrhuje. 5. Rusalka se stane bludičkou. 6. Ježibaba pomůže, ale v lidské podobě bude Rusalka němá, a pokud si nedokáže udržet princovu lásku, stane se bludičkou. 7. Touží se stát člověkem, aby mu mohla být nablízku. 8. Princ však nechce bez ní dál žít a vrhá se do jejího objetí. 9. Ježibaba jí nabízí východisko: pokud zabije Prince, který jí ublížil, stane se opět vodní vílou. 10. Rusalka žije se svými sestrami, vodními vílami, a s otcem Vodníkem v lesním jezeře. 11. Kněžna Prince odmítla a on teď bloudí kolem zámku a hledá ztracenou lásku. 12. Rusalka však odmítá, protože stále Prince miluje. 13. Vrací se k jezeru a volá Rusalku. 14. Princ na lovu přijíždí k jezeru, kde nachází němou Rusalku a odvádí si ji na svůj zámek. 15. Mezi hosty je i Cizí kněžna, která Prince upoutá. 16. Ta se zjevuje, ale varuje ho: její polibek mu přinese smrt.

1. Rusalka žije se svými sestrami, vodními vílami, a s otcem Vodníkem v lesním jezeře. 2. K jezeru jezdí často Princ a Rusalka se do něj zamiluje. 3. Touží se stát člověkem, aby mu mohla být nablízku. 4. Rusalka si jde pro pomoc k Ježibabě. 5. Ježibaba pomůže, ale v lidské podobě bude Rusalka němá, a pokud si nedokáže udržet princovu lásku, stane se bludičkou. 6. Princ na lovu přijíždí k jezeru, kde nachází němou Rusalku a odvádí si ji na svůj zámek. 7. Na zámku jsou v plném proudu přípravy na Princovu svatbu s Rusalkou. 8. Mezi hosty je i Cizí kněžna, která Prince upoutá. 9. Princ podlehl kouzlu kněžny a Rusalku zavrhuje. 10. Rusalka se stane bludičkou. 11. Ježibaba jí nabízí východisko: pokud zabije Prince, který jí ublížil, stane se opět vodní vílou. 12. Rusalka však odmítá, protože stále Prince miluje. 13. Kněžna Prince odmítla a on teď bloudí kolem zámku a hledá ztracenou lásku. 14. Vrací se k jezeru a volá Rusalku. 15. Ta se zjevuje, ale varuje ho: její polibek mu přinese smrt. 16. On však nechce bez ní dál žít a vrhá se do jejího objetí.

 Vymysli k předchozímu příběhu vhodný nadpis. Víš, kdo napsal operu podle tohoto příběhu? Doplň přímou řeč, kde je to vhodné.  Nakresli ilustraci.  Napiš další dějová slovesa, která by se do příběhu hodila.  Reprodukuj příběh zpaměti vlastními slovy. Antonín Dvořák, Rusalka (libreto Jaroslav Kvapil)

U snímku č. 8 necháme hudbu jen znít, žáci mají před sebou text, pracují ve skupinách.

 KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN   Obrázky z galerie Klipart 