Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o využití prostředků vypravování. Jsou v něm zařazena cvičení k procvičení přímé řeči a upevnění učiva. Obsahuje animace.
Jazykové prostředky vypravování Přímá řeč
Zachováváme dějovou posloupnost (osnova heslovitá, větná, citátová) Reprodukujeme příběh, pokud jsme událost sami nezažili Pro zvýšení zajímavosti používáme následující jazykové prostředky:
Dějová slovesa Čas přítomný místo času minulého Přirovnání Různé druhy vět podle postoje mluvčího (oznamovací, tázací, rozkazovací, přací; zvolací) Přímá řeč Jednočlenné věty (zvyšujeme napětí) Výstižná podstatná a přídavná jména Příslovce (okolnosti děje) Citoslovce Záleží na tom, jak známe svůj jazyk… Huhuhu húúúú
Rozeznáváme tři typy přímé řeči: 1. „Další, prosím,“ zavolala sestra v ordinaci. 2. Sestra v ordinaci zavolala: „Další, prosím!“ 3. „Další, prosím,“ zavolala sestra v ordinaci, „ paní doktorka už na vás čeká.“ Další, prosím reprodukuje doslovně vyjádření určité postavy. Dáváme ji do uvozovek. Na začátku přímé řeči jsou v češtině uvozovky dole, na konci nahoře.
Nevím, odpověděla princezna, nepřemýšlela jsem o tom. Kamarád mi doporučil: Měl by sis známku opravit. Dones! zavolal Petr na svého psa. Eva se zeptala: Máte ještě lístky na dnešní koncert? Ano? To jsem ráda. Prosila bych tři. Dnes ven nemůžu, oznámila mi Jitka, musím se učit na test z dějepisu. Pojeďte s námi, lákají nás sousedé na výlet.
„Nevím,“ odpověděla princezna, „nepřemýšlela jsem o tom.“ Kamarád mi doporučil: „Měl by sis známku opravit.“ „Dones!“ zavolal Petr na svého psa. Eva se zeptala: „Máte ještě lístky na dnešní koncert? Ano? To jsem ráda. Prosila bych tři.“ „Dnes ven nemůžu,“ oznámila mi Jitka, „musím se učit na test z dějepisu.“ „Pojeďte s námi,“ lákají nás sousedé na výlet.
1. K jezeru jezdí často Princ a Rusalka se do něj zamiluje. 2. Rusalka si jde pro pomoc k Ježibabě. 3. Na zámku jsou v plném proudu přípravy na Princovu svatbu s Rusalkou. 4. Princ podlehl kouzlu kněžny a Rusalku zavrhuje. 5. Rusalka se stane bludičkou. 6. Ježibaba pomůže, ale v lidské podobě bude Rusalka němá, a pokud si nedokáže udržet princovu lásku, stane se bludičkou. 7. Touží se stát člověkem, aby mu mohla být nablízku. 8. Princ však nechce bez ní dál žít a vrhá se do jejího objetí. 9. Ježibaba jí nabízí východisko: pokud zabije Prince, který jí ublížil, stane se opět vodní vílou. 10. Rusalka žije se svými sestrami, vodními vílami, a s otcem Vodníkem v lesním jezeře. 11. Kněžna Prince odmítla a on teď bloudí kolem zámku a hledá ztracenou lásku. 12. Rusalka však odmítá, protože stále Prince miluje. 13. Vrací se k jezeru a volá Rusalku. 14. Princ na lovu přijíždí k jezeru, kde nachází němou Rusalku a odvádí si ji na svůj zámek. 15. Mezi hosty je i Cizí kněžna, která Prince upoutá. 16. Ta se zjevuje, ale varuje ho: její polibek mu přinese smrt.
1. Rusalka žije se svými sestrami, vodními vílami, a s otcem Vodníkem v lesním jezeře. 2. K jezeru jezdí často Princ a Rusalka se do něj zamiluje. 3. Touží se stát člověkem, aby mu mohla být nablízku. 4. Rusalka si jde pro pomoc k Ježibabě. 5. Ježibaba pomůže, ale v lidské podobě bude Rusalka němá, a pokud si nedokáže udržet princovu lásku, stane se bludičkou. 6. Princ na lovu přijíždí k jezeru, kde nachází němou Rusalku a odvádí si ji na svůj zámek. 7. Na zámku jsou v plném proudu přípravy na Princovu svatbu s Rusalkou. 8. Mezi hosty je i Cizí kněžna, která Prince upoutá. 9. Princ podlehl kouzlu kněžny a Rusalku zavrhuje. 10. Rusalka se stane bludičkou. 11. Ježibaba jí nabízí východisko: pokud zabije Prince, který jí ublížil, stane se opět vodní vílou. 12. Rusalka však odmítá, protože stále Prince miluje. 13. Kněžna Prince odmítla a on teď bloudí kolem zámku a hledá ztracenou lásku. 14. Vrací se k jezeru a volá Rusalku. 15. Ta se zjevuje, ale varuje ho: její polibek mu přinese smrt. 16. On však nechce bez ní dál žít a vrhá se do jejího objetí.
Vymysli k předchozímu příběhu vhodný nadpis. Víš, kdo napsal operu podle tohoto příběhu? Doplň přímou řeč, kde je to vhodné. Nakresli ilustraci. Napiš další dějová slovesa, která by se do příběhu hodila. Reprodukuj příběh zpaměti vlastními slovy. Antonín Dvořák, Rusalka (libreto Jaroslav Kvapil)
U snímku č. 8 necháme hudbu jen znít, žáci mají před sebou text, pracují ve skupinách.
KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obrázky z galerie Klipart