3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Advertisements

Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úplné kvadratické rovnice
Mnohočleny a algebraické výrazy
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Největší společný dělitel
Největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Výrazy.
Rozklad na součin vytýkání
Úpravy mnohočlenů - vzorce
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Násobení mnohočlenů.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
41.1 Rozkládání mnohočlenů pomocí vytýkání a vzorců
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Matematika pro 8. ročník Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním „mínus jedničky“ před závorku.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
Společný dělitel čísel (SD)
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Rozklad mnohočlenů na součin
Příprava na lomené výrazy
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Rovnice a nerovnice Rozklad kvadratického trojčlenu VY_32_INOVACE_RONE_12.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Rozklad mnohočlenů na součin
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
I. Podmínky existence výrazu
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Příprava na lomené výrazy
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Úpravy algebraických výrazů
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
Transkript prezentace:

3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková

Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před závorku) Rozklad pomocí vzorců pro mocniny Rozklad pomocí Vietových vzorců

3.4.1 Vytýkání před závorku vytkneme největšího společného dělitele správnost ověříme zpětným roznásobením: největší spol. dělitel

vytkni mínus před závorku (vytýkáme číslo -1) postupné vytýkání společný dělitel obou „částí“ -rozdělíme výraz na dvě části a vytýkáme z každé zvlášť -poté vytkneme celou společnou závorku

Příklad: Rozlož na součin vytýkáním Další příklady: Sbírka strana 39/7, 8 (a-d), 9 (a-d) a) b) c) d)

3.4.2 Rozklad pomocí vzorců

Příklad: Umocni podle vzorce a) b) c) d) e)

Rozklad pomocí vzorce → používání vzorce z druhé strany: kontrola prostředního členu:

Rozklad pomocí vzorce → používání vzorce z druhé strany: kontrola prostředního členu:

Rozklad pomocí vzorce → používání vzorce z druhé strany:

Příklad: Rozlož na součin pomocí vzorce a) b) c) d) e) f) nelze rozložit na součin! Další příklady: Sbírka str. 42/18 (a – d), str. 43/20

Další vzorce: Příklady: Sbírka str. 41/11 (a – f), str. 42/16 (a – d)

3.4.3 Rozklad kvadratického trojčlenu

Rozlož kvadratický trojčlen: hledáme čísla, pro která platí:

Příklad: Rozlož kvadratické trojčleny a) b) c) d)

Společný dělitel mnohočlenů = takový mnohočlen, kterým je každý z mnohočlenů bez zbytku dělitelný Společný dělitel a společný násobek mnohočlenů rozložíme mnohočleny na součin: vybereme pouze shodné mnohočleny:

Společný násobek mnohočlenů = takový mnohočlen, který je každým z mnohočlenů bez zbytku dělitelný rozložíme mnohočleny na součin: vybereme všechny mnohočleny (pokud se vyskytují ve více mnohočlenech „stačí je vzít jen jednou“)

Příklad Urči společného dělitele a společný nádobek výrazů: a) b)