 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.13 Podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Věta jednoduchá, souvětí
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_Čj8_ZÁKLADNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Podmět Najdi podmět. Starší lidé říkají, že bývaly jiné zvyky. Dnes chodí hoši i dívky do společné třídy. Alena, Bětka a Dana jsou nejlepší kamarádky.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Dopis Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.1 Podstatná jména – vzory rodu středního a skloňování Název sady:
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.3 Slova souzna č ná a protikladná Název sady: Č eský jazyk 4. ro.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.9 Předložky a předpony Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.5 Podstatná jména – vzory rodu mužského a skloňování – 2. část Název.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
PODMĚT JIRKA ŠTĚKAL SE ROZPLAKALA ZAPADALO MODRÁ PES ONA HOLČIČKA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Dobrá Jana Český jazyk 4. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slova souznačná a protikladná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Eva Kotounová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Metodický list: Slovní druhy 1. část
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení s přísudkem a podmětem
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Podmět a přísudek (základní skladební dvojice)
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd k seznámení se s podmětem a přísudkem, s jejich poznáváním a vyhledáváním ve větách. Žáci plní po výkladu zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

 Základní větné členy

 Základ věty je taková nejmenší část věty, která dává smysl, které rozumíme. Nepotřebuje nutně další doplnění. Obsahuje přísudek, většinou podmět, někdy i další větné členy.  Podmět a přísudek jsou základní větné členy. Tvoří spolu základní skladební dvojici.  Základní skladební dvojice je sama větou holou (Pes štěká.).  Když se ve větě objeví i vedlejší větné členy, jedná se o větu rozvitou (Pes hlasitě štěká na kočku.).  Podmět se ve větě podtrhává rovnou čarou, přísudek vlnovkou. Zedník staví dům.

 Nejdůležitějším členem každé věty je přísudek. Bývá vyjádřen:  a) slovesem ve tvaru určitém (Sněží. Včera celý den sněžilo. Petr čte hezkou knížku. Eva už přečetla celý časopis. ),  b) tvarem slovesa s neplným významem + podstatným nebo přídavným jménem (Pavel je veselý. Ondra se stane lékařem.). Přísudek může být sám větou! Prší. Sněží. Mračí se.

 Podmět je doplnění přísudku. Podmět je vždy v 1. pádě.  Na podmět se ptáme pádovou otázkou Kdo, co? a přísudkem.  Bývá vyjádřen: a) podstatným jménem (Jan jde do školy.) b) přídavným jménem (Známý mu blahopřál.) c) zájmenem (Oni mu pomáhají.) d) číslovkou (Dva znamenají víc než jeden.) podmět Dítě si hraje.Kdo si hraje?dítě Ivana běžela na hřiště.Kdo běžel?Ivana Oheň pomalu dohořel.Co dohořelo?oheň

 Podmět nemusí být ve větě vždy vyjádřen (Prší. Sněží!).  Podmět je nevyjádřený, když si ho můžeme domyslet z předchozích vět, ze situace nebo z tvaru slovesa (Maminka přišla z nákupu. Přinesla nám dárek, potom šla vařit. – Podmět v obou větách je maminka, v 1. větě je vyjádřený, ve 2. větě nevyjádřený.). Pozor na nevyjádřený podmět!

_____________ ____________ ____________ jede skáče létají teče zvoníklape

Na východě vyšlo ________. ________ se učí násobilku. Naše ________ měla čtyři koťata. ________ dneska zaspal. Včera k nám přijela ________. ________ dostalo náhle smyk. Celou noc nás rušilo psí ________. Do oka se chytil malý ________. ________ máme hlad! Kostelní ________ odbily půlnoc. L_bor šel jednou na hrušk_. Libor v_lezl na strom. Libor třásl ze všech s_l větvem_. Najednou se pod Liborem zlom_la větev. V tu chv_l_ b_l Libor na zem_. Libor si zlom_l pravou ruku. Libor musel ležet v nemocn_ci. Př_ště si už Libor bude dávat větší pozor. 3. Dopl ň i/y, uprav text tak, aby se neopakoval podm ě t.

 Na dětském hřišti si hrají malé děti.  U nedalekého lesíka se pásly srny.  Dlouhá kolona aut se zastavila u semaforu.  Lidská zvědavost je nevyzpytatelná.  Velké plápolající ohně zářily v temné noci.  Žáci psali do sešitu dlouhý diktát.  Maminčiny koláče nám chutnají nejvíce.  Na dvoře se ozvalo radostné štěkání našeho psa.

VZOR: Kdo? - jí - Kde? - Co? Alice jí u stolu chleba. Kdo? – Čím? – čistil – Kde? – Co? Kdo? – se smála – Kdy? – Jak? – Komu? Kdo? – Kdy? – přál – Jak? – Komu? – Co? Dědeček kartáčem čistil doma koberec. Pavlínka se smála ráno hlasitě Karlíkovi. Pan učitel dopoledne přál upřímně dětem úspěch.

Na východě vyšlo slunce. Děti se učí násobilku. Naše kočka měla čtyři koťata. Jeník dneska zaspal. Včera k nám přijela babička. Auto dostalo náhle smyk. Celou noc nás rušilo psí vytí. Do oka se chytil malý zajíc. My máme hlad! Kostelní hodiny odbily půlnoc. Libor šel jednou na hrušky. /Vylezl na strom. /Třásl ze všech sil větvemi. Najednou se pod ním zlomila větev. V tu chvíli byl / na zemi. /Zlomil si pravou ruku. /Musel ležet v nemocnici. Příště si už Libor bude dávat větší pozor. Ř ešení 3. Dopl ň i/y, uprav text tak, aby se neopakoval podm ě t.

 JANÁČKOVÁ Zita, MŰHLHAUSEROVÁ Hana, PŘÍBORSKÁ Olga, ZBOŘILOVÁ Jitka. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. Brno: Nová škola, 2011, ISBN  STYBLÍK Vlastimil a kol. Pracovní sešit k učebnici Český jazyk pro 4.ročník ZŠ. Praha: SPN, 2002, ISBN  ŠTĚRBOVÁ Ludmila, BEDNÁŘOVÁ Lenka. Čeština pro 4. ročník ZŠ – učebnice B. Úvaly: JINAN, 1993, č.j /93-22  ŠTĚRBOVÁ Ludmila, BEDNÁŘOVÁ Lenka. Čeština pro 4. ročník ZŠ – pracovní sešit. Úvaly: JINAN, 1997, č.j /93-22  ŠPULÁKOVÁ Ivana, JANÁČKOVÁ Zita. Opakujeme češtinu ve 3. – 5. ročníku, Pravopisná cvičení, diktáty: Nová škola 2001, ISBN  Obrázky z galerie klipart