Zkušenosti z projektu Hodnocení kvality vzdělávání v Libereckém kraji Mgr. Luděk Tesarčík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Konference Asociace aktivních škol
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Vlastní hodnocení školy
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
vlastní hodnocení školy
PRIORITY ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ LIBERECKÉHO KRAJE v návaznosti na globální granty RNDr. Robert Gamba vedoucí odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
Vzdělávací politika.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Soutěže talentované mládeže KURZ - FINANČNÍ ŘÍZENÍ ŠKOLY v rámci projektu ZVYŠOVÁNÍ KOMPETENCÍ VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
místo konání: Krajský úřad Libereckého kraje
Evaluace v mateřských školách
Bc. Magdalena Zábranská
Liberecký inspektorát ČŠI
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Evaluace v mateřských školách
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Model intenzivní podpory
Intenzivní podpora škol
Transkript prezentace:

Zkušenosti z projektu Hodnocení kvality vzdělávání v Libereckém kraji Mgr. Luděk Tesarčík

Hodnocení kvality – dlouhodobý cíl Dlouhodobý záměr LK tři priority vzdělávání  Zvýšení kvality vzdělávání  Zvýšení efektivity vzdělávání  Zvýšení účasti na vzdělávání Dlouhodobý záměr ČR  Zvýšení kvality vzdělávání  Nové metody hodnocení škol

Co je kvalita vzdělávání  „kvalita školství je jednoznačně spojena s objemem finančních prostředků, které stát na školství vynakládá…“  „významná podpora profesního postavení učitele – kariérní řád, zlepšení odměňování…“  „…zjednodušení administrativních procesů řízení školství, aby byla možnost se více věnovat pedagogickým otázkám…“  „… kvalita je jednoznačně o počtu škol a především o jejich kapacitách….“  „…především ve stanovení jasné koncepce rozvoje celé vzdělávací soustavy, která by kontinuálně realizovala dlouhodobé cíle bez vazby na politické změny…“

Vzdělávací proces

nadpis Pojem „kvalita vzdělávání“  Kvalitou vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální) úroveň fungování anebo produkce těchto procesů či institucí, která může být předepsána určitými požadavky (např. vzdělávacími standardy) a může být tudíž objektivně měřena a hodnocena. » (Průcha 1996, s. 27)

Externí hodnocení Výhody:  nadhled nad dílčím problémy školy  nezávislost hodnotitelů  možnost srovnávání závěrů mezi více školami Nevýhody:  provádí se nárazově  nemusí proniknout k podstatě  vždycky je dílčí – v čase a záběru…  neodhalí příčiny problémů a nepřináší jejich řešení  plní převážně funkci kontrolní….

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání – 2011/2012  1. Rovný přístup ke vzdělávání  2. Školní vzdělávací programy  3. Řízení školy  4. Personální podmínky  5. Materiální předpoklady  6. Finanční předpoklady  7. Efektivní organizace vzdělávání  8. Účinná podpora rozvoje osobnosti dětí, žáků a studentů  9. Partnerství  10. Účinná podpora rozvoje funkčních gramotností dětí, žáků a studentů  11. Systematické hodnocení individuálních a skupinových výsledků vzdělávání dětí, žáků a studentů  12. Systémové hodnocení celkových výsledků vzdělávání školy

Česká školní inspekce

Stanovisko týmu poradců ministra.. Stanovisko týmu poradců ministra a dalších odborníků k úrovni českého školství z prosince 2010: Profilace ČŠI od jejího vzniku na striktně kontrolní instituci, tedy bez metodické funkce, při nerozvinutém řízení kvality byla od počátku chybná ….ČŠI se kvalitu vyjádřit nepokusila, …při svém způsobu práce neumí kvalitu vzdělávání zjišťovat, natož uhlídat…

Hodnocení kvality vzdělávání  § 12 odst. 5 školského zákona „Hodnocení školy a školského zařízení může provádět také jejich zřizovatel podle kritérií, která předem zveřejní.“  § 59 odst. 1, písm. i) zákona o krajích  „ radě je vyhrazeno vykonávat zakladatelské a zřizovatelské funkce ve vztahu k právnickým osobám …“ Přijímat opatření k nápravě.

Doporučení pro zřizovatele k hodnocení škol NÚOV – projekt Cesta ke kvalitě, Praha 2011  Podmínky ke vzdělávání  Průběh a výsledky vzdělávání  Klima ve škole, spolupráce s rodiči a dalšímu subjekty  Vedení a řízení školy  Výsledky práce školy vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům

Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem  Strategie, vedení a řízení školy  Podmínky vzdělávání  Průběh a výsledky vzdělávání  Ekonomické ukazatele  Řízení informací  Klima, otevřenost školy  Procesy  Prezentace školy

Charakteristika systému hodnocení  8 oblastí - 30 hodnocených podoblastí  U podoblastí stanoveny indikátory jejich naplňování  Bodová škála je trojstupňová – /  Šestiletý a jednoletý hodnotící cyklus  Zdrojem informací – v 95 % výstupy, které škola již dnes běžně zpracovává, statistické výkazy, výroční zpráva, vnitřní dokumenty školy  Další zdroje: Inspekční zprávy, Strategický plán rozvoje školy, Dotazníkové šetření zaměřené na klima školy  Hodnotitelé: vedoucí oddělení + pracovníci oddělení, vedoucí odboru, náměstek pro resort školství.

Termíny hodnocení Jednoletý hodnotící cyklus  každoročně 11 podoblastí z 30  zapojení do projektů  naplňování kapacit škol  všechny ekonomické ukazatele  spolupráce se zřizovatelem  zapojení do prezentace vzdělávání a aktivit kraje …  „Škola roku“ Šestiletý hodnotící cyklus  všech 30 podoblastí  šestileté funkční období ředitele školy  hodnocení zřizovatele  projednání výsledků  prezentace ředitele  koncepce rozvoje školy  rozhodnutí zřizovatele k dalšímu funkčnímu období  doporučení

Hodnocení oblastí a podoblastí Oblast: Strategie, vedení a řízení školy Podoblast:  Dlouhodobé koncepční materiály (vize, koncepce rozvoje školy, dlouhodobý plán rozvoje školy, rozvaha udržitelnosti školy)  Provázanost koncepčních materiálů školy se závaznými dokumenty na úrovni ČR a kraje  Systém managementu kvality (ISO, EFQM, CAF,….)  Sebehodnocení školy  Zapojení školy do projektů (národních, krajských, lokálních..)  Vývoj naplněnosti kapacity školy v denní formě studia

OblastStrategie, vedení a řízení Ekonomické ukazatele Procesy PodoblastSystém managementu kvality doplňková činnost (DČ) rozhodnutí ředitele školy (správní řízení) Kriteriumzavedení systému řízení kvality ve škole vývoj DČ vzhledem k celkovému rozpočtu počet chybných rozhodnutí z celkového počtu rozhodnutí Zdroj informací výroční zpráva školy účetní uzávěrka, zprávy o činnosti školy rozhodnutí Hodnotící škála

Autoevaluace – vlastní hodnocení  nejefektivnější  systematické hodnocení dosažených cílů dle předem stanovených kritérií  poskytuje zpětnou vazbu o kvalitě  orientována na procesy  vychází ze znalosti prostředí  prováděna školní komunitou  cíle jsou stanoveny zevnitř  zaměřuje se na problémy, která škola sama vnímá jako podstatné  identifikuje příčiny a způsoby řešení

PDCA cyklus v autoevaluaci

Modely hodnocení kvality  TQM - Total Quality Management  „kvalitu vytvářejí lidé“ = důvěra a motivace lidí  "Dělat správné věci správně":  Model Excelence EFQM C) a model CAF - Common Assessment Framework  …růst školy…  … srovnávání s úspěšnějšími organizacemi  ISO/IWA 2: směrnice pro aplikaci ISO 9001:2000 ve vzdělávání  managementu procesu = procesní přístup Projekt „Hodnocení kvality vzdělávání v Libereckém kraji“

Jak se nejlepší vzdělávací systémy dostávají na špičku  Získat pro pedagogickou práci ty nejlepší  Zlepšit výuku  Zajistit, aby systém poskytoval každému dítěti nejlepší možnou výuku Zdroj: How the world´s best-performing school systems come out on top. McKinsey&Company, 2007

Získat pro pedagogickou práci ty nejlepší „kvalita učitelů je důležitější než kvalita vzdělávacího systému“ „dobrý učitel = dobrý žák“ „kvalitu vzdělávání nezměníte bez změny kvality nastupujících učitelů“ - omezení studijních míst + nároky na uchazeče - nástupní plat  zvýšení nároků na další vzdělávání pedagogů  kariérní růst

Zlepšit výuku  zlepšit výuku = dobře vzdělávat učitele.  systém definuje ► jak má efektivní výuka vypadat  zařídí ► „ aby tisíce učitelů efektivně vyučovaly spolehlivě kvalitně každý den v tisících škol s velmi odlišnými podmínkami.“  Ve vzdělávání učitelů - čtyři přístupy:  - převážně praxe ve třídách  - „dobré učitele mohou vzdělávat jen dobří učitelé“  - koučování, vzájemné hospitace  - ředitel se soustředí především na řízení výuky

Zajistit, aby systém poskytoval každému dítěti nejlepší možnou výuku  kompenzace sociálních, kulturních ….hendikepů  vzdělávací standardy jednoznačně definovány  „všechny školy poskytují stejně kvalitní vzdělávání“  průběžný monitoring škol = při problémech okamžitá intervence  podpora a finanční prostředky přednostně určeny těm, kteří je potřebují nejvíce

Děkuji za pozornost … … a krásný den přeje Mgr. Luděk Tesarčík odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje