Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu.
JAKOST ZBOŽÍ
Užitná hodnota zboží KVALITAJAKOST vlastnosti produktu, které určují šířku užitné hodnoty otázka „jaký?“ hodnocení na základě smyslového vnímaní výsledek závisí na schopnostech a úsudku pozorovatele (subjektivní hodnocení) vlastnosti produktu, které určují hloubku užitné hodnoty otázka „kolik?“ hodnocení na základě měření výsledek závisí na měřeních, jež lze ověřit (objektivní hodnocení)
Jakost pojem obecně: označení dobrého („kvalitního“) zboží a služeb používá se v obchodě, marketingu několik stupňů jakosti (např. zboží II. jakosti) určují jej: spotřeba výroba vyjadřuje: míru schopnosti zboží uspokojit konkrétní požadavky spotřebitele míru použitelnosti pro daný účel vhodnost zboží ve vztahu k prostředí zahrnuje: užitné hodnoty produktu ekonomickou efektivitu a efektivnost
Měření jakosti nelze vyjádřit absolutní jednotkou vyjádření v relativních hodnotách (porovnání jednotlivých produktů s dalšími významově stejnými výrobky) nutnost přihlédnout k technické úrovni daného výrobku (produkt je závislí na dostupné technice) elektronika, motorová vozidla, domácí spotřebiče apod.
Technická úroveň zboží soubor užitných vlastností ideálního výrobku a možností společnosti tento výrobek vyprodukovat dvě roviny: národní technická úroveň (různá v každé zemi) světová technická úroveň (nejvyšší úroveň – špičková úroveň)
Péče o jakost péče o jakost = řízení jakosti současný trend → systémy řízení jakosti („quality control“) dvě úrovně péče o jakost, jež musí být v souladu podniková tvoří si každý podnik sám státní státní program standardizace
Státní řízení jakosti standardizace výrobků technická normalizace státní zkušebnictví metrologie ústřední orgán Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Podnikové řízení jakosti tvoří si každý podnik sám nejvyšší úroveň → komplexní (všestranné) řízení jakosti zahrnuje všechny oblasti činnosti, které ovlivňují výslednou jakost výrobku (tři fáze): Předvýrobní činnost Výrobní činnost Povýrobní činnost
Hodnocení jakosti Země EU – normy ISO řady 9000 ovlivněny všechny etapy životnosti produktu (předvýrobní, výrobní, montáž,uvedení do provozu,údržba, likvidace vysloužilého výrobku) nutnost mezinárodní spolupráce Evropská organizace pro řízení jakosti (EOQC)
Právní ochrana zboží návaznost na ochranu průmyslového zboží zahrnuje ochranu těchto věcí: vynález užitný vzor zlepšovací návrh průmyslový vzor ochranné známky zboží v oběhu
Kontrolní úkoly a otázky: 1.Jaký je rozdíl mezi kvalitou a jakostí výrobku? 2.Co zahrnuje jakost a čím/kým je utvářena? 3.Vysvětlete, co znamená technická úroveň zboží a co péče o jakost? 4.Vyjmenujte alespoň tři produkty, které spadají pod právní ochranu zboží.
Použité zdroje: CVRČEK, Karel; CHALUPNÝ, CSC, Vladimír; KYNČIL, Jaroslav. Zbožíznalství I pro Obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Nakladatelství učebnic FORTUNA, 2005, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.