České národní hnutí: Formování moderního českého národa Jak přispívat k rozvoji historického myšlení (historické gramotnosti) žáků?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Význam utkání v sportovních hrách
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
9. Heterogenní a homogenní skupiny
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Obecné výklady o důkazech
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Uživatelská příručka DuoTrainin
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

České národní hnutí: Formování moderního českého národa Jak přispívat k rozvoji historického myšlení (historické gramotnosti) žáků?

Člověk a svět (RVP ZV) Vzdělávací obor Dějepis přináší základní poznatky o konání člověka v minulosti. Jeho hlavním posláním je kultivace historického vědomí jedince a uchování kontinuity historické paměti, především ve smyslu předávání historické zkušenosti. Důležité je zejména poznávání dějů, skutků a jevů, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj společnosti a promítly se do obrazu naší současnosti. Důraz je kladen především na dějiny 19. a 20. století, kde leží kořeny většiny současných společenských jevů. Významně se uplatňuje zřetel k základním hodnotám evropské civilizace. Podstatné je rozvíjet takové časové a prostorové představy i empatie, které umožňují žákům lépe proniknout k pochopení historických jevů a dějů. Žáci jsou vedeni k poznání, že historie není jen uzavřenou minulostí ani shlukem faktů a definitivních závěrů, ale je kladením otázek, jimiž se současnost prostřednictvím minulosti ptá po svém vlastním charakteru a své možné budoucnosti. Obecné historické problémy jsou konkretizovány prostřednictvím zařazování dějin regionu i dějin místních.

Klíčové kompetence ve vztahu ke vzdělávací oblasti (RVP ZV) rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, odhalování kořenů společenských jevů, dějů a změn, promýšlení jejich souvislostí a vzájemné podmíněnosti v reálném a historickém čase hledání paralel mezi minulými a současnými událostmi a jejich porovnávání s obdobnými či odlišnými jevy a procesy v evropském a celosvětovém měřítku rozlišování mýtů a skutečnosti, rozpoznávání projevů a příčin subjektivního výběru a hodnocení faktů i ke snaze o objektivní posouzení společenských jevů současnosti i minulosti vytváření schopnosti využívat jako zdroj informací různorodé verbální i neverbální texty společenského a společenskovědního charakteru

Modernizace společnosti (RVP ZV) Očekávané výstupy: porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů Učivo: národní hnutí velkých a malých národů; utváření novodobého českého národa Srovnej: M. Hroch, V národním zájmu. Požadavky a cíle evropských národních hnutí 19. století ve srovnávací perspektivě, Praha Týž, Národy nejsou dílem náhody. Příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů, Praha 2009.

Proměny teoretického zázemí (z historiografického hlediska) Etnicita – rasa, národ Primordialismus (koncept národního obrození) Modernistická pojetí (Hayes, Deutsch, Gellner, Breuilly, Hroch, Anderson) M. Hroch (sociálně historické pojetí: objektivní vztahy a vazby + jejich reflexe ve skupinovém vědomí) Národní identita, ethnosymbolismus (Billing, Smith) Etnicita = analytická kategorie sloužící k popisu diferencí a identit Zdroj: Storchová a kol., Koncepty a dějiny, 2014

Gymnázium, tercie, 4 vyučovací hodiny Co je národ? – Cíl: Žák si osvojí základní pojmy potřebné pro uchopení fenoménu národa a jejich významy. Národní hnutí – Cíl: Žák si osvojí základní periodizaci a charakteristiku epoch národního hnutí v českých zemích. RKZ – Cíl: Žák dovede vyložit význam tzv. Rukopisů při formování moderního českého národa. Nacionalismus a předsudky – Cíl: Žák objasní kořeny nacionalismu a jeho negativní stránky za použití pojmu „předsudek“.

České národní hnutí: Formování moderního českého národa Úvod: opakování závěrů 1. hodiny (konceptualizace národa – státní/ kulturní) (4´) Motivace: práce s citáty slavných osobností (15´) Výklad (s pomocí časové osy) (8´) Reflexe (18´) – Řízený rozhovor (5‘) – Práce s učebnicí (kritické čtení): Jakým způsobem tam máte vyložen „český národ“? Které osoby tam vystupují a které třeba nevystupují? (5´) – Diskuse (s pomocí časové osy) (8´)

Celkové hodnocení výuky „Hodina o národním obrození se v mnohém lišila od „normálního“ výkladu o tomto tématu a to oceňuju nejvíce.“ „Celkově musím ocenit, že toto téma, které často působí jako velice nudné, bylo podáno zajímavě pro žáky. Cením si toho, že to nebyl jen strohý výklad (časová osa, fotky, citáty, práce s učebnicí).

Celkové hodnocení výuky „Určitě je dobré zmínit proměny pojetí slova národ, ale nejsem si jistá, jestli na to 8. třída už má intelektuální a filosofickou výbavu. Jestli tuto myšlenku už umí přijmout. Pochopit asi ano, ale nějak osobně zpracovat.“ „Hodina pro žáky 8. třídy spíše nesrozumitelná. Toto pojetí „národního obrození“ skrze definování národa jako takového a poukázání na proměnu této definice v čase [je] velmi zajímavé a použitelné, ale […] v tomto případě […] učitel zaměřil sice hodinu na pojmy, ale samotnému vysvětlení a ověření, zda žáci pojmy pochopili, nevěnoval téměř pozornost.“

Konceptová analýza I: 2D diagramy Národ Státní Občanství Kulturní Jazyk Národ univerzitní politický zemský +

Konceptová analýza I: 2D diagramy

národ, 2 kmeny českýněmecký

U: „Tito dva pánové jsou představiteli čeho? […] Bolzano je reprezentantem spíše toho státního pojetí, zatímco Jungmann toho kulturního.“

Konceptová analýza I: 2D diagramy národ, 2 kmeny českýněmecký Národ Státní Občanství Kulturní Jazyk

Ž: „A Josef Dobrovský?“ U: „Josef Dobrovský - to je právě to zajímavé…“

Konceptová analýza I: 2D diagramy národ, 2 kmeny českýněmecký

Hodnocení kvality výukových situací SituacePojmy a dovednosti Analýza a porozumění Zobecňování, aplikace, metakognice Potřeba alterace? Opakování+++rozvíjející Motivace---selhávající Výklad++-podnětná ŘR+--nerozvinutá PsUČ+--nerozvinutá Diskuse+++rozvíjející

Záznam situace „Motivace“ VIDEO (5:58-14:58) Pracovní list Přepis záznamu

Rozbor transformace obsahu „Použití PL byl dobrý nápad, ale už méně se mi líbil jeho obsah. Chtít po žácích, aby přiřazovali citát k osobám, u kterých neví, kdo jsou, ani jak časově jdou po sobě, podle mě ztrácí význam, jelikož žáci to přiřazují buď náhodně, nebo podle sympatií, jak sami řekli.“ „Práci s pracovním listem považuji za největší slabinu této zdařilé hodiny. Žáci dostali jen málo času na přečtení, nedošlo k žádné kontrole toho, zda citáty správně pochopili. Poté je měli přiřadit k osobnostem, které v tu chvíli vůbec neznali.“ Aktivita s citáty […] byla nesmyslná. To ukázaly i odpovědi dětí, proč konkrétní citát přiřadily […] Smysluplnější [by bylo], kdyby učitel osobnosti uvedl, z jakého myšlenkového pozadí vycházely apod., aby žáci mohli ve svých odpovědích stavět na logické úvaze. Citáty také nebyly hlouběji rozebrány, učitel se nezeptal: „Co tím Jungmann myslel?“ K tomuto dovysvětlení došlo vlastně až na konci hodiny.“

Rozbor transformace obsahu „Zapojení žáků aktivitou s osobnostmi a citáty – v okamžiku, kdy se jich zeptal, jestli ty osobnosti znají, bylo vidět, že příliš znalostí nemají a Palackého poznají max. díky tomu, že je na Proto mi přišla naprosto neefektivní následná snaha žáků o přiřazování citátů k osobnostem, když o nich nic nevěděli. […] Předem si vlastně ani společně ty citáty nepřečetli. Navíc to zabralo i dost času a nemělo to podle mě velký smysl.“ „Uniká mi […] smysl přiřazování citátů k osobnostem bez jakékoli bližší znalosti. […] Bylo by vhodnější zařadit buď na konec hodiny jako zopakování, nebo alespoň dodat žákům informaci o chronologickém řazení autorů, popř. jiný návod.“

Tematická vrstva Národ (státní a kulturní), František Palacký, Bůh, Češi, Němci, Dobrovský (knihkupectví) Časová osa, prameny „něco přetrvává “; „vynechávání“, „chyba“, „objektivita“, „neběží to rovně“, „nespravedlnost“ Úkoly: Práce se školními prameny Tvorba časové osy (periodizace reprezentací - vyobrazení, jmen a výroků) Kritické čtení učebnice Diskuse Konceptová vrstva Národ (státní, kulturní; univerzitní, politický, zemský) Představitelé ČNH a jejich konceptualizace národa: J. Dobrovský, J. Jungmann, B. Bolzano, F. Palacký (jejich vyobrazení a výroky) Periodizace (+/- podle M. Hrocha), historické myšlení (Seixas) + kauzalita, diskurzivní povaha dějin, metanarace Žák si osvojí základní periodizaci a charakteristiku epoch národního hnutí v českých zemích. Rozvíjení časových a prostorových představ + empatie umožňující proniknout k pochopení historických jevů a dějů. Historie = kladení otázek Kompetenční vrstva KK: k učení, komunikativní, občanské + „historical literacy“ (Seixas a kol.) Odhalování (historických) kořenů společenských jevů Hledání paralel mezi minulými a současnými jevy Konceptová analýza II: 3D diagram

Historické myšlení Zdroj: Historický význam Příčiny a důsledky Trvání a změna Dobové perspektivy Prameny Etická dimenze Jazyk

Celkové hodnocení výuky „Tématem hodiny bylo poměrně složité učivo, které může být pro žáky obtížně pochopitelné. Je nutno ocenit, že mu byl dán takový prostor. […] Vyučující se snažil nezatěžovat žáky přílišným množstvím faktů, místo toho směřoval výklad k pochopení souvislostí. Žáci tak […] vycítili, že přestože s pojmem národ běžně manipulují, jeho vydefinování není a nebylo jednoduché a jednoznačné.“

Celkové hodnocení výuky „Líbilo se mi, že svým výkladem vedl studenty k tomu, že dějiny nemají pouze lineární vývoj. Nutil je k tomu, aby si uvědomovali spojitosti. […] Až na aktivitu [tj. motivace] se mi hodina jevila jako efektivní a přínosná. Z videa jsem však získala dojem, že ne všichni studenti byli [výukou] zaujati.“

Posouzení kvality „Motivace“ Situace vykazuje známky „odcizeného poznávání“ – učitel nahrazuje poznávací aktivity žáků výkladem Příčina: nepoměr mezi složitostí úkolu (nenaplňuje se předpoklad, že žáci již mají historické povědomí o sledovaném tématu) a podmínkami pro jeho řešení (improvizace učitele: „Zkuste se teďka podívat na ty citáty a zkuste si přiřadit podle intuice, co vás napadne.“) Výzva: Namísto motivace dochází k mapování prekonceptů.

Návrh alterace Práce s prekoncepty směrem k rozvoji metakognice (KK k učení): Zúročit zážitek: „Tohle prostě nevím.“ Reflexe: Proč? Proč bych měl? Co bych se chtěl(a) dozvědět? + Na konci hodiny: Co nového jsem se dozvěděl(a)? Práce s prekoncepty směrem k rozvoji „společenství myslí“ (KK komunikativní, občanská + řešení problémů): – práce ve dvojici, popř. čtveřici – po doplnění jmen nejprve asociace (Co si pamatujete z češtiny? Co jste o těchto lidech slyšeli např. v TV?); možno dále opět rozvinout do podoby V-CH-D – práce ve dvojici či čtveřici s učebnicí, popř. internetem – zjistit alespoň 3 informace o určené osobě, o zjištěném krátce referovat ostatním, pak teprve pokus o přiřazení citátů (tj. interpretace) Zdůvodnění: využití reálné edukační příležitosti pro zamýšlený cíl (motivace) + v oborovém duchu

Otázky: Kritéria pro posuzování kvality Poznávací přínos aktivity/výuky pro žáka: „Poznávací přínos se pohybuje od poznání základních pojmů přes hlubší porozumění k rozvoji obecnějších dispozic, resp. kompetencí“ (Janík et. al., s. 239) vs. Žáci ale byli schopni historicky uvažovat (tzn. porozuměli konceptu, aplikovali jej), aniž by k tomu potřebovali „správné“ pojmy (tj. užívali jazyk postmoderní historiografie). Žákovská motivovanost k učení a poznávání: „Toto kritérium vyplývá z požadavku na obsahovou integritu [tj. soulad mezi konkrétní činností a komunikací žáků, obsahem oboru, kterého se týkají, a cíli, kterých mají žáci ve výuce dosahovat (s. 232)], která je podmínkou pro kognitivní aktivizaci a motivovanost žáků k učení“ (Tamtéž) Jak je míněno? Na základě kterých dat z videozáznamu lze usuzovat na kvalitu a stupeň žákova odhodlání se ve výuce angažovat? A svědčí každý projev zájmu o participaci v hodině také o zájmu o obsah? A co když se žáci neprojevují (např. kvůli natáčení)?

Otázky: Dosažení cílů výuky? Videozáznam neposkytuje doklady o tom, že by si žáci osvojili základní periodizaci a charakteristiku epoch národního hnutí v českých zemích – ilustruje ale proces osvojování uvedeného učiva prostřednictvím rozvíjení historického myšlení žáků.