Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY MYŠLENOVÉ MAPY a jejich využití při.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Advertisements

Your name your caption here NTTP 2010 Mozkové hemisféry Logika Detaily Fakta Pravidla Slova, jazyk Matematika Současnost Budoucnost Bezpečí Realita Pocity.
KIP - KM 3. Myšlenkové mapy.
POJMOVÁ MAPA JAKO NÁSTROJ AKTIVNÍHO UČENÍ V MATEMATICE
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Myšlenkové mapy Nina Čevorová
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Efektivní učení.
SIPVZ – úvodní modul P Pokročilá práce s textem metodické poznámky (4 h)
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
Myšlenkové mapy Michal Černý
(komentovaný přehled)
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MYŠLENKOVÉ MAPY Udělej si svoji myšlenkovou mapu „Smysluplný obchod“ (semináře)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Školení Excel – základní jednoduché funkce Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme.
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
Základy psaní pro studenty aneb Jak se k psaní „dokopat“ Kurz právnických dovedností II JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Průřezová témata klíčových kompetencí
Grafický editor GIMP (2)
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Skupinové řešení problémů. Týmová prezentace. Pavla Kotyzová
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Dejvice Matěj Volf Seminář Město v dějinách Aktivita č. 1 Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tvorba map učebního pokroku
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
ZVUKOVÁ KUCHAŘKA MENTÁLNÍHO MAPOVÁNÍ
Vedení týmů a týmová práce
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
RLA66, Eleonóra Hamar Position paper Aneb písemný podklad k diskusi.
Právní psaní – Legal writing JAK UČIT PRÁVO na počátku 21. století? Konference pořádaná projektem OPPA – Právo pro praxi PF UK, úterý 5. března 2013 PhDr.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Tomáš Seidl 1 c. Prezentace Podání většího množství informací v krátkém čase. Co je k dobré prezentaci třeba? Kvalitní vystupování Dokonalá prezentace.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
doplňující materiál ke 2. lekci učebnice Raduga po-novomu I
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Obecná didaktika ÚVOD.
Možnosti audio-vizuálních aplikací v IS MU Mgr. Jitka Daňková
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
zpracovaný v rámci projektu
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Děti a sport Jazyk a řeč.
Práva dítěte Výchova k občanství
Vývoj motýla Vnímání.
Elektronické součástky a obvody
DESIGNOVÉ MYŠLENÍ Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Podpora Evropské komise při vypracování této publikace neznamená, že se Komise.
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Domaluj druhou polovinu
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
EXOTICKÁ ZVÍŘÁTKA – skládání obrázků
Človíček a jeho tělo zdraví.
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY MYŠLENOVÉ MAPY a jejich využití při studiu

OBSAH o MMP obecně –osobnost Tonyho Buzana –atributy MMP –MMP a mozek – paralely využití ve školní praxi jak na to –kroky –software vs. tužka a papír –praktické cvičení co jsme se dnes naučili - shrnutí 2

o MMP obecně OSOBNOST T. BUZANA (nar. 1942) (vynálezce?), propagátor MMP výzkum mozku a učení ? využívání MMP v profesním i soukromém životě 3 Zdroj: to-tour-us/, cit , 11:52

o MMP obecně OSOBNOST T. BUZANA 4 Zdroj: aspx, cit , 11:38

MMP – O CO JDE organizace myšlenek a faktů způsobem, který je blízký našemu mozku přehledné a vizualizované zaznamenání problému, situace či projektu zobrazení vazeb a asociací mezi pojmy jasné definování hlavní myšlenky grafické vyjádření důležitosti ostatních myšlenek (podle vzdálenosti od středu) vyjádření souvislostí mezi myšlenkami prostředek, jak dostávat informace DO mozku i VEN 5

MMP a mozek – paralely rozdílné dovednosti pravé a levé mozkové hemisféry a jejich propojení prostřednictvím MMP (využívání jen jedné hemisféry – omezení potenciálu mozku) dva důležité principy práce mozku: –synergie (celek je více než pouhá suma částí) –opakování („vším, co uděláme, zvyšujeme pravděpodobnost toho, že stejnou věc uděláme znovu“ (Buzan, 2007, s.48) MMP jako cesta k uvolnění potenciálu mozku 6

MMP - inspirace 7 ticle/newISS_01.htm, cit , 23:22

MMP inspirace II 8 Zdroj: dovednosti/myslenkove- mapy/ukazka-map/, cit , 23:28

MMP – inspirace III 9 Zdroj: myslenkovych-mapach php, cit , 23:29

MMP – inspirace IV 10 Zdroj: m/07_04_myslenkova_mapa/myslenkova_m apa1.htm, cit , 23:35

MMP – inspirace V 11 Zdroj: mapy, cit , 23:39

MMP – inspirace VI 12 Zdroj: gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv- metody/metody-2, cit , 23:31

MMP – využití ve škole někoho už napadlo: –psaní poznámek z výkladu –psaní výpisků z knih/textů –shrnutí tématu - opakování –příprava na test – proces učení –prezentace či plakát –vytváření struktury a obsahu při tvorbě nových textů (např. esej, seminární práce…) –seznam úkolů – povinností napadají vás další varianty? 13

MMP – využití ve škole příklad – UČENÍ SE SLOVÍČEK Zdroj: nicek.htm, cit , 8:20 14

MMP – jak na ně SEDM KROKŮ K VYTVOŘENÍ začít ve středu papíru ústřední představu vyjádřit obrázkem (stimulace představivosti, motivace mozku) využití různých barev k centrálnímu obrázku připojit hlavní větve větve zakreslovat jako křivky využívání jednoduchých klíčových slov – roste účinnost a flexibilita využívat vyobrazení a symboly po celé ploše mapy 15

MMP – tvorba 16

MMP – jak na ně PROGRAMY Detskop - free FreeMind FreePlane Xmind Detskop - placené ConceptDraw MindMap MindManager VisualMind NovaMind OmniGraffle PersonalBrai Webové aplikace PersonalBrain MindOmo Mind 42 Bubbl.us 17 TUŽKA & PAPÍR

Skupinová práce cíle: –seznámení s dalšími možnostmi vizualizace předkládaného textu/problému –praktické vyzkoušení procesu mentálního mapování –prezentace vlastního poznání druhým zadání: –vytvořit 5 pracovních skupin (zhruba stejně početných) –ve skupině prostudovat předložený text (5 min.) –zpracovat jeho obsah pomocí myšlenkové mapy (10 min.) –připravit prezentaci studovaného tématu (3 min.) 18

články, které jsou k dispozici: –Grafické organizéry –Jak jsem učil pověsti –Jak si zapamatovat dlouhé seznamy věcí + Mozek prahne po příběhu –Memo kartičky + MMP jako projev radiálního myšlení –Novinářské otázky + Poznámky ve stylu Cornell pomůcky k dispozici: –papír A3 –barevné fixy –a to, co máte u sebe vy 19

Použité zdroje a literatura BUZAN, T.: Mentální mapování. 1.vyd. Praha : Portál, s. ISBN HENYCH, M.: Myšlenkové mapy. [online] [cit  13:03] Dostupný z HUBATKA, O.: Myšlenkové a mentální mapy – autor a propagátor Tony Buzan. [online] [cit  11:39] Dostupný z TONCAR, V.: O myšlenkových mapách. [online] [cit  08:18] Dostupný z ZEMANOVÁ, J.: Tvorba myšlenkových map. [online] [cit  13:22] Dostupný z 20

Použité zdroje – skupinová práce BAJER, L.: Hledáte jinou formu záznamu? Zkuste vytvořit třeba mapu příběhu. [online] [cit  23:10] Dostupný z BAJER, L.: Jak jsem užil pověsti aneb kreslení jednoduchých obrázků v praxi. [online] [cit  22:47] Dostupný z BAJER, L.: Jak si zapamatovat dlouhé seznamy věcí. [online] [cit  22:57] Dostupný z BAJER, L.: Kdo, co, kde, kdy, proč, jak a co dál. [online] [cit  22:34] Dostupný z BAJER, L.: Memo / Flash / Index kartičky. [online] [cit  22:21] Dostupný z BAJER, L.: Mozek prahne po příběhu. [online] [cit  22:10] Dostupný z BAJER, L.: Poznámky ve stylu Cornell. [online] [cit  22:25] Dostupný z Myšlenkové mapy jsou grafickým vyjádřením radiálního myšlení. [online] [cit  8:36] Dostupný z 21

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Barbora Neuwirthová Předmět: Seminář z psychologie Datum: