Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY MYŠLENOVÉ MAPY a jejich využití při studiu
OBSAH o MMP obecně –osobnost Tonyho Buzana –atributy MMP –MMP a mozek – paralely využití ve školní praxi jak na to –kroky –software vs. tužka a papír –praktické cvičení co jsme se dnes naučili - shrnutí 2
o MMP obecně OSOBNOST T. BUZANA (nar. 1942) (vynálezce?), propagátor MMP výzkum mozku a učení ? využívání MMP v profesním i soukromém životě 3 Zdroj: to-tour-us/, cit , 11:52
o MMP obecně OSOBNOST T. BUZANA 4 Zdroj: aspx, cit , 11:38
MMP – O CO JDE organizace myšlenek a faktů způsobem, který je blízký našemu mozku přehledné a vizualizované zaznamenání problému, situace či projektu zobrazení vazeb a asociací mezi pojmy jasné definování hlavní myšlenky grafické vyjádření důležitosti ostatních myšlenek (podle vzdálenosti od středu) vyjádření souvislostí mezi myšlenkami prostředek, jak dostávat informace DO mozku i VEN 5
MMP a mozek – paralely rozdílné dovednosti pravé a levé mozkové hemisféry a jejich propojení prostřednictvím MMP (využívání jen jedné hemisféry – omezení potenciálu mozku) dva důležité principy práce mozku: –synergie (celek je více než pouhá suma částí) –opakování („vším, co uděláme, zvyšujeme pravděpodobnost toho, že stejnou věc uděláme znovu“ (Buzan, 2007, s.48) MMP jako cesta k uvolnění potenciálu mozku 6
MMP - inspirace 7 ticle/newISS_01.htm, cit , 23:22
MMP inspirace II 8 Zdroj: dovednosti/myslenkove- mapy/ukazka-map/, cit , 23:28
MMP – inspirace III 9 Zdroj: myslenkovych-mapach php, cit , 23:29
MMP – inspirace IV 10 Zdroj: m/07_04_myslenkova_mapa/myslenkova_m apa1.htm, cit , 23:35
MMP – inspirace V 11 Zdroj: mapy, cit , 23:39
MMP – inspirace VI 12 Zdroj: gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv- metody/metody-2, cit , 23:31
MMP – využití ve škole někoho už napadlo: –psaní poznámek z výkladu –psaní výpisků z knih/textů –shrnutí tématu - opakování –příprava na test – proces učení –prezentace či plakát –vytváření struktury a obsahu při tvorbě nových textů (např. esej, seminární práce…) –seznam úkolů – povinností napadají vás další varianty? 13
MMP – využití ve škole příklad – UČENÍ SE SLOVÍČEK Zdroj: nicek.htm, cit , 8:20 14
MMP – jak na ně SEDM KROKŮ K VYTVOŘENÍ začít ve středu papíru ústřední představu vyjádřit obrázkem (stimulace představivosti, motivace mozku) využití různých barev k centrálnímu obrázku připojit hlavní větve větve zakreslovat jako křivky využívání jednoduchých klíčových slov – roste účinnost a flexibilita využívat vyobrazení a symboly po celé ploše mapy 15
MMP – tvorba 16
MMP – jak na ně PROGRAMY Detskop - free FreeMind FreePlane Xmind Detskop - placené ConceptDraw MindMap MindManager VisualMind NovaMind OmniGraffle PersonalBrai Webové aplikace PersonalBrain MindOmo Mind 42 Bubbl.us 17 TUŽKA & PAPÍR
Skupinová práce cíle: –seznámení s dalšími možnostmi vizualizace předkládaného textu/problému –praktické vyzkoušení procesu mentálního mapování –prezentace vlastního poznání druhým zadání: –vytvořit 5 pracovních skupin (zhruba stejně početných) –ve skupině prostudovat předložený text (5 min.) –zpracovat jeho obsah pomocí myšlenkové mapy (10 min.) –připravit prezentaci studovaného tématu (3 min.) 18
články, které jsou k dispozici: –Grafické organizéry –Jak jsem učil pověsti –Jak si zapamatovat dlouhé seznamy věcí + Mozek prahne po příběhu –Memo kartičky + MMP jako projev radiálního myšlení –Novinářské otázky + Poznámky ve stylu Cornell pomůcky k dispozici: –papír A3 –barevné fixy –a to, co máte u sebe vy 19
Použité zdroje a literatura BUZAN, T.: Mentální mapování. 1.vyd. Praha : Portál, s. ISBN HENYCH, M.: Myšlenkové mapy. [online] [cit 13:03] Dostupný z HUBATKA, O.: Myšlenkové a mentální mapy – autor a propagátor Tony Buzan. [online] [cit 11:39] Dostupný z TONCAR, V.: O myšlenkových mapách. [online] [cit 08:18] Dostupný z ZEMANOVÁ, J.: Tvorba myšlenkových map. [online] [cit 13:22] Dostupný z 20
Použité zdroje – skupinová práce BAJER, L.: Hledáte jinou formu záznamu? Zkuste vytvořit třeba mapu příběhu. [online] [cit 23:10] Dostupný z BAJER, L.: Jak jsem užil pověsti aneb kreslení jednoduchých obrázků v praxi. [online] [cit 22:47] Dostupný z BAJER, L.: Jak si zapamatovat dlouhé seznamy věcí. [online] [cit 22:57] Dostupný z BAJER, L.: Kdo, co, kde, kdy, proč, jak a co dál. [online] [cit 22:34] Dostupný z BAJER, L.: Memo / Flash / Index kartičky. [online] [cit 22:21] Dostupný z BAJER, L.: Mozek prahne po příběhu. [online] [cit 22:10] Dostupný z BAJER, L.: Poznámky ve stylu Cornell. [online] [cit 22:25] Dostupný z Myšlenkové mapy jsou grafickým vyjádřením radiálního myšlení. [online] [cit 8:36] Dostupný z 21
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Barbora Neuwirthová Předmět: Seminář z psychologie Datum: