Financování zdravotnictví v ČR - mezinárodní srovnání a vývoj Ing. Marie Bílková Ministerstvo financí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování sociálních služeb
Advertisements

Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Problematika zdravotnictví
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Health Technology Assessment biomedicínské techniky
ČINNOST PŘÍSTROJOVÉ KOMISE
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
V ZÁCNÁ ONEMOCNĚNÍ Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR generální ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Kambodža. Systém řízení: Na centrální úrovni Ministerstvo zdravotnictví (zdravotní politika, legislativa, strategické plánování, mobilizace a distribuce.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Kvalita v českém zdravotnictví
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Financování regionálního školství
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
Konference let Czechmed 22.Března. Otevření konference Uslyšíme – O HTA – O zákonu o ZP – O úhradových systémech zdravotnických prostředků a jejich.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Léková politika v České republice Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Financování hospicové péče. Seznam zdravotních výkonů a úhradová vyhláška Pro zdravotnická zařízení typu hospic je určen ošetřovací den č a jeho.
Ekonomické a sociální aspekty diabetu MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA 20. květen 2014.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Makroekonomické aspekty demografického vývoje doc. Ing. Miroslav Kuře, CSC., Ing. Lucie Marková, Ph.D. SVŠES.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
Přínosy inovativní léčby seminář
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Standardizace odborné zdravotní péče
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Školení kódování podle MKN-10
Poptávka po zdravotní péči
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Skutečné problémy českého zdravotnictví a návrhy politických stran na jejich řešení PAVEL HROBOŇ Olomouc HOSPITAL MANAGEMENT
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Budoucnost domácí péče
Poskytovatelé ambulantních stomatologických služeb Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Financování zdravotnictví v ČR - mezinárodní srovnání a vývoj Ing. Marie Bílková Ministerstvo financí

Obsah Financování zdravotnictví - vývoj Dává ČR do zdravotnictví málo peněz? V čem je nutné se ve zdravotnictví zlepšit? Jaké výzvy přinese budoucnost?

Financování zdravotnictví – vývoj I. Zdroj: ÚZIS Celkové výdaje před krizí rostly, posléze stagnovaly…

Financování zdravotnictví – vývoj II. …nestagnuje ale dotace ze státního rozpočtu na „státní pojištěnce“… Zdroj: Zvláštní účet přerozdělování

Financování zdravotnictví – vývoj III. Zdroj: Zvláštní účet přerozdělování …ani počet „státních pojištěnců“.

Financování zdravotnictví – mezinárodní srovnání I. Veřejné výdaje se pohybují na adekvátní úrovni i ve srovnání s ostatními vyspělými státy. Zdroj: OECD

Financování zdravotnictví – mezinárodní srovnání II. Pokud má někde ČR mezery, pak je to financování privátní sférou… Zdroj: OECD

Efektivita vynakládání prostředků I. …a ve využití vybraných prostředků ČR vyvíjí signifikantní činnost pouze v polovině bodů, které jí byly doporučeny v OECD Economic Surveys: Czech Republic 2014 Určitý pokrok byl zaznamenán v: Používání DRG – nový projekt DRG-restart Nový model přerozdělení – aktivita MZ Elektronické preskripce a pozitivní listy – aktivita VZP Naopak velmi malý pokrok OECD konstatuje v: E-health Gate-keeping Definice hrazených služeb – co je a co není hrazeno.

Efektivita vynakládání prostředků II. Neexistence definice hrazených služeb = ohrožení finanční stability zdravotnictví? Nejde o úzkou problematiku nadstandardů (nadstandardy z hlediska finančního objemu na celku zdravotnictví představovaly marginálii a navíc byly použity v relativně „levných“ oborech medicíny), ale o do budoucna o koncepční problém toho, co si český stát může dovolit platit. Modelový příklad: Dejme tomu, že existuje technologie, která vážně nemocným prodlouží statisticky život o jeden měsíc. Jaká je hranice nákladů na jednoho pacienta, za kterou už by bylo třeba říci „Toto neplatíme.“? 1 milion Kč? 5 milionů Kč? 10 milionů Kč? 100 mil. Kč? Nejedná se pouze o hypotetický příklad, technologie se reálně podílí již v současnosti významně na zvyšování výdajů ve zdravotnictví.

Efektivita vynakládání prostředků III. Dle výzkumu OECD mezi roky 1995 a 2009 rostly veřejné výdaje na zdraví v zemích OECD v průměru o 4,3%. Demografické změny na tomto růstu představují pouze 0,5 procentního bodu. Nárůst příjmů se (při předpokládané příjmové elasticitě 0,8) podílí 1,7 procentním bodem (v tom je obsažen celospolečenský růst mezd a cen). Zbytek (tedy více než polovinu nárůstu) tvoří nové technologie, případně institucionální změny a relativní zdražování zdravotnictví oproti ostatním segmentům (OECD Economic Policy Papers, No. 6, OECD 2013). Technologie tedy již v dnešní době mají zásadní význam na zvyšování výdajů ve zdravotnictví Česká republika do budoucna potřebuje pro udržení finanční stability jasná pravidla, jaký musí mít technologie poměr cena/“výkon“, aby byla hrazena z veřejného zdravotního pojištění

Efektivita vynakládání prostředků IV. S předchozím problémem souvisí další nedostatek v českém zdravotnictví – častá absence výkonových parametrů u projektů a výdajů. Např. pro oblast úhrad zdravotních poskytovatelů – v ČR je pomíjen v zahraničí dnes již relativně obvyklý systém úhrad tzv. P4P (pay for performance) V úhradových mechanismech není nijak zohledněn výsledek léčby ani u homogenních skupin pacientů umožňujících srovnání S výjimkami obvykle nejsou v úhradách zohledněny ani další kvalitativní parametry Pomíjí se fakt, že občan neplatí pojištění pro to, aby na něm bylo provedeno co nejvíc výkonů a vyšetření, ale proto, aby v případě nemoci byl zlepšen (nebo alespoň udržen) jeho zdravotní stav.

Výhled do budoucna I. Tlak na české zdravotnictví díky stárnutí obyvatelstva se bude stupňovat, jak ukazují i projekce výdajů spojených se stárnutím z dílny Evropské komise, v procentních bodech HDP:

Výhled do budoucna II. Z předchozího slidu vyplývá, že pouze náklady spojené se stárnutím budou do roku 2040 oproti dnešnímu stavu znamenat nárůst výdajů (v reálných číslech) o cca 20 %, do roku 2060 pak cca 30 %. Nelze předpokládat ani zastavení technologického vývoje či zásadní zlevnění nových technologií – spíše naopak. Pokud (na základě zjištění OECD) budeme předpokládat díky technologiím roční nárůst o 2 %, pak do roku 2040 půjde o kumulativní reálný nárůst ve výši 64 %! Český systém veřejného zdravotního pojištění bude v budoucnu čelit závažným problémům s finanční stabilitou.

Co s tím? Dle našeho názoru bude nutné pro udržení finanční stability v budoucnu zejména: Zavést hodnocení zdravotnických technologií a jasně určit, co už neplatíme (aneb HTA – Health Technology Assessment) Nastavit institucionální pravidla tak, aby rozhodování o úhradě nemohlo být rukojmím různých zájmových skupin (souvisí s předchozím) Nastavit výkonové hodnocení projektů Jasně ohraničit, co patří do zdravotnictví a co už nikoli (omezení „sociálních hospitalizací“ apod.) Využít výhod našeho systému (např. existence více pojišťoven přináší možnost konkurence – konkurují si dnes pojišťovny způsobem, který zvyšuje kvalitu a snižuje ceny ve zdravotnictví?) Zvážit vícezdrojové financování

Děkuji Vám za pozornost