FAŠISTICKÁ ITÁLIE Mussolini – futurismus – politika Mussolini – antický Řím – architektura Konec futurismu 1939 a fašismu 1943 Marinetti – (futurismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Advertisements

Druhá světová válka Společný postup Spojenců – str Spojenci = ? 2. O čem jednali v Moskvě (1943)? 3. O čem jednali na konferenci v.
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
ZÁVĚR 2.SVĚTOVÉ VÁLKY. V roce 1943 již bylo zřejmé, že spojenci dříve nebo později válku vyhrají Vojska bojující za Hitlera a jeho spojence postupně ztrácela.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 09_Národní divadlo TÉMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_25-20 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Moderní doba PŘEDMĚT:DROČNÍK: 9. NÁZEV MATERIÁLU:II. světová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
UNESCO UNESCO je Organizace pro výchovu, vědu a kulturu založená při OSN v roce 1946 v roce 1972 přijalo UNESCO Úmluvu o ochraně nejvýznamnějšího světového.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_13_Rozbití Československa Téma:
Praha a pražské památky Václav Klaus – prezident ČR od roku …
ŽIVOT KARLA IV. Vypracoval: Jiří Vilášek. K AREL IV. Narodil se v Praze Narozen pod jménem Václav V sedmi letech byl poslán za svým kmotrem.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Budapešť. Parlament Budapešťský parlament je jedna z největších dominant Budapeště. Budapešťský parlament je jedna z největších dominant Budapeště. Z.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
Jan Palach Tomáš Jílek.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Matyáš Fornůsek 5. ročník ZŠ
Název školy: Základní škola Městec Králové
MICROSOFT WINDOWS.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Člověk a jeho svět - Dějiny ČR
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Třebová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
1950_1954 ROK PO ROCE Poválečnými dějinami rok za rokem.
Moderní dějiny.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VY_32_INOVACE_43A_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Období vlády jedné strany
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
OSVOBOZENÍ ČSR Autor: Lenka Mulačová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_23_Období Studené války.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění starověkého Egypta
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Studená válka – 2. fáze uč. 101 – 102 PS 35.
ZŠ Vratislavova, Praha 2 - Vyšehrad Asociace učitelů dějepisu ČR, z.s.
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Jilemnický Krakonoš
České země za 1. světové války
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_4/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
1. světová válka.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

FAŠISTICKÁ ITÁLIE Mussolini – futurismus – politika Mussolini – antický Řím – architektura Konec futurismu 1939 a fašismu 1943 Marinetti – (futurismus x novecento) – Margherita Sarfatti

NOVE ČENTO vznik Milánu 1922 jednoznačně národní proti avantgardě klasickou formu malířství - různé styly Po konci vlivu Mussoliniho a Sarfatti skončila i skupina v r Členové - kritička Margherita Sarfatti - Mario Sironi (ovlivněn kubismem a metafyzickou malbou) - Anselmo Bucci (ovlivněn fauvismem)

Mario Sironi (1885–1961) Akademie ŘÍM – setkání Boccioni, Carra Miláno 1913 – Boccioni, Carra – ovlivněn futurismem Identifikoval se spíše s italským futurismem ideologicky než-li stylisticky. Po 1.sv. pracoval pod vlivem metafyzické malby a současně byl inspirován Picassem (1919 Lampa) V roce 1922 vstoupil do fašistické strany Zaujetí pro moderní městský život, ale není z nich cítit dynamika! (Periferie 1922), (Městská krajina 1924), Byl kritizován pro jeho nedostatečný ideologický obsah.

AEROPITTURA (Aeropainting) (1929 – 1940) druhé generace italského futurismu létání a letecká krajina, nový pohled na realitu Nová perspektiva, bez detailu Z těch nejvýznamnějších to byli např. Tullio Crali a Giacomo Balla

Tulilo Crali ( ) studuje perspektivu, dynamismus, pohyb Je trochu odlišný – realistické obrazy - zkušenosti z letu divákovi Vojenská letada NOSEM PROTI MĚSTU (1939) = pohled pilota, střemhlavý útok, volný pád, bomby z letadla, závratná perspektiva. Předtím než se otevře padák (1939), Průlet(1930)

Giacomo Balla italský futurista se mezi ně zařadil hlavně díky dílu Balbo a italští transatlantičtí letci(1931)

Fašistická Itálie - socha Renato BERTELLI ROTAČNÍ HLAVA MUSILINIHO 1933 z barevné terakoty. (několik verzí - bronz, dřevo a hliník) inspirovala např. fotografa Robert Mapplethorpe "Autoportrét"- americký fotograf známí velkoformátovými portréty, fotil třeba Warhola. sochaře Tony Cragg "bad guys", v roce Práce Tony Cragg jsou založeny taky na principu otáčení profilu kolem své osy ale s takovou rychlostí, že její objem deformuje.

Fašistická Itálie - architektura Stacchini- Hlavní nádraží v Miláně – Neoklasicismus – monumentální, flamboyantní (1931) v protikladu k Gropiovi v Německu Michelucci - Santa Maria Novella va Florencii (1935) považován za nejlepšího moderního italského architekta. Italský racionalismus dle futuristických pravidel.

NACISTICKÉ UMĚNÍ V NĚMECKU Adolf Hitler ( ) rodina rakouského celníka, 2x odmítnut na akademii ve Vídni akvarely a pohlednice (nacionalistické, rasistické a antisemitské názory) + zájem o politiku. Po vypuknutí první světové války se dobrovolně přihlásil do německé armády r Nástup Hitlera: Německo bylo v krizi = reparace + tvrdé požadavky= vznik 2. sv. Války. Hitler kancléřem hlavní bod programu byl odstup od Versaillské smlouvy militarizace – konec nezaměstnanosti Hitler zavrhoval architektonický modernismus. Nelíbily se mu střídmé funkcionalistické budovy za skla a betonu a v r zavřel Bauhaus a byla zakázána všechna umělecká kritika kromě nacistické.

Velké německé umění Adolf Hitler otevírá v Mnichově výstavy “Velké německé umění” a “Zvrhlé umění”. Velké německé umění -díla tradičního, neoklasicistního střihu, monumentální, postavy svalovců v antickém duchu - mělo oslavovat “velkého německého ducha” a “pocit němectví” -Autoři: Arno Breker, Josef Thorak Identifikace s tím, co odmítali: akce jako antimodernistické výstavy, antisem.filmy, pálení knih atd. Zvrhlé “umění”( Entartete “Kunst”) -mělo za cíl zdiskreditovat avantgardu - ztotožňování s díly slabomyslných, dětí, senzibilů apod. -nebezpečné upřednostňování jedince - jeho originality, osobitý čin děl a 3 miliony diváků (P. Klee, V. Kandinskij, M. Chagall, O. Dix, O. Kokoschka, E. Nolde, G. Grosz, atd…) Tělo jedince mohlo představovat jedině tělo politické a to bylo většinou ztvárněno netečně, nadpřirozeně, nespecificky a nad historicky a odtud vychází rozšíření monumentálního neoklasicismu.

Světová výstava v Paříži 1937 konfrontace Německo a SSSR SSSR pavilon - Dělník a kolchoznice socialistického realismu. Dílo vytvořila v r Věra Muchinová. Nyní Moskva. Německý pavilon - mohutná chrámová vertikála s orlicí se svastikou v pařátech, architekt Speer

Leni Rieflnstahlová - herečka, režisérka, souhlasila s odsunutím židů, po 2.sv. tvrdila že proti rasám nic nemá, ale i v Africe si vybírala jen ty nejdokonalejší Afričany. nová technologie, kamera na kolečkách, 70. léta točila i fotila a filmovala uprostřed Afriky a pak se i potápěla na korálových útesech TRIUMPH WILLENS - film trumf vůle(plakát k vlastnímu filmu) OLYMPIÁDA , film, -olympiáda naplánovaná ještě před Hitlera -Leni Hitlera přemluvila ať ji neruší -propaganda (židé se mají v Německu dobře a jsme mírumilovná země) -řecké nápisy, spojení nacistických ideálů s řeckou krásou, řecká architektura, olympijský zvon s nacistickými znaky - napsala svůj vlastní životopis (šlo jí jen o estetično, ne o ideologii)

Arnold Breker sochař a architekt obří sochy čistokrevných árijců Období v Paříži - přítel Man Raye, Delaunaye, Brancusi, Maillol. Odjel na chvilku do Říma, kde restauroval sochu Michelangela Pieta. r se rychle dostal k vlivu nacistů porotcem pro výběr plastiky na výstavu „Velké německé umění“ 1937 plastiky pro Německý pavilón na Světové výstavě v Paříži 1937 V roce 1938 germánské figury - sochy (Strana) sál Říšského kancléřství(Speer) busta Richarda Wagnera pro Hitlerovo letní sídlo 1939, krom toho udělal ještě mnoho bust(Hitler, Dalí, Speer) Po válce prohlašoval, že s nacisty neměl nic společného a byl propuštěn

Albert Speer všehoschopný architekt pro Hitlerovu náklonnost Kancléřství v Berlíně 1934 v Norimberku katedrála světla (Zeppelinfield) -vycházelo ze starověké dórské architektury - oltáře v Pergamonu -světelné efekty ("světelné katedrály") teorii "hodnoty trosek„ - esteticky atraktivní ruiny 1937 Německý pavilón pro mezinárodní výstavu v Paříži. Speer plánoval (v rámci projektu Germánia) - Halu lidu – obrovskou klenutou stavbu (vycházející z baziliky Sv. Petra v Itálii) -stavbu inspirovanou Vítězným obloukem v Paříži, ale opět mnohokrát větší -Norimberku mělo také stát Německý stadión (Árijské hry)

SORELA socialistický realismus jako umělecké hnutí, které vzniklo v SSSR v roce 1932 slouží ideologii komunistické strany zobrazuje práci, dělníky - sovětského hrdinu a vedoucí osobnosti komunistické strany a státu. tvrdá cenzura nad uměleckou tvorbou v popředí bylo především sochařství (malířství bylo až na posledním místě) Často ztvárněné symboly - srp, kladivo, pěticípá hvězda.

Sorela v ČSR - urbanistické projekty nových socialistických měst Po vítězství KSČ na konci 40. let 20. století - vzor Sovětský svaz = socialistický realismus. Propagandistické plakáty - úspěchy (zemědělství, bytové výstavbě i průmyslu), neúspěchy přehlíženy a zatajovány. Poválečný socialistický realismus navazoval na svou předválečnou formu, ale omezil její víceznačnost a brutálně ji ideologizoval. V české architektuře - města Havířov, Ostrov a Ostrava- Poruba (těžký průmysl na Ostravsku). V české metropoli Praze pak je to Hotel International v Podbabě(1957) (podoba např. Paláci kultury ve Varšavě) Pražské metro do stanice Anděl (tehdy Moskevská) byly zasazeny reliéfy, jejichž hlavním účelem bylo ukázat lidem radostnou budoucnost spojenectví se SSSR. Příkladem socrealistického sochařství jsou Pomník Lenina a Stalina v Olomouci nebo Stalinův pomník v Praze.

Pomník Lenina a Stalina v Olomouci v době tzv. kultu osobnosti v 50. letech 20. století. olomoučtí sochaři Rudolf Doležal a Vojtěch Hořínek Jako jeden z mála Stalinových pomníků zůstal na svém místě až do roku 1989, pravděpodobně díky jeho spojení v sousoší s Leninem, jehož kult zůstal neotřesen. Pomník Lenina a jeho spolupracovníků. Na jaře roku 1989 byl v noci z pátku na sobotu celý pomník postříkán červenou barvou. V zimě roku 1989 se stal objektem happeningů olomouckých studentů př. - ruce Stalina pomalovány rudou barvou, na hlavu mu byla nasazena katovská kápě (odkazující na jeho zločiny). - na pomník zavěšeny stovky balónků a transparent s nápisem Odleťte do teplých krajin.

Stalinův pomník Praha -Letná(známý též i jako Fronta na maso) největší skupinové sousoší v Evropě na počest sovětského vůdce Stalina za kultu osobnosti v 50. letech 20. století pod heslem „Svému osvoboditeli – československý lid“(po smrti Stalina a nedlouho před Chruščovovou kritikou Stalinova kultu osobnosti) Sochařem byl Otakar Švec se svou manželkou – sebevražda (architektem pak byl Jiří Štursa) Po Stalinově levé ruce - zástupci sovětského lidu a po jeho pravé ruce - zástupci lidu československého. Pomník ze žlutobílých opracovaných žulových kvádrů (23 základních kamenů z nejrůznějších míst republiky). komunisté museli v ČSR pomník zbourat Sluneční paprsek – Motocyklista, futuristická socha jezdce na motocyklu z roku 1924.

Karel Svolinský Kresba/ilustrace inspirované lidovými tradicemi, folklórem a přírodou Volné a užité grafice (Ex libris),(plakáty, bankovky, známková tvorba). dřevoryt a dřevořez monumentální realizace 1931: návrh vitráže v Chrámu sv. Víta v Praze 1954: návrh nové podoby Olomouckého orloje ve stylu socialistického realismu - jeden z mála heliocentrických orlojů na světě - orloj byl poškozen událostmi 2. sv. války a kompletně přebudován 1955.

Jan Čumpelík Malíř pokojů a dekorativní umělc Mezi oficiálními kruhy "největší současný český malíř". Mezi jeho nejznámější díla patří obraz Únorové ráno 1948 (1951). - Původní název obrazu byl Noční hlídka a později byl uváděn také jako Únor předlohou pro plakát

Shrnutí: Co měly diktatury společné? Režimem schváleno jediné oficiální umění, které mělo sloužit hlavně propagandě. Co měly diktatury odlišné? FAŠISTÉ – uhlazený neoklasicismus, který prezentoval fašistickou Itálii jako moderní znovuzrození antického Říma. NACISTÉ - pěstovali masivní neoklasicismus tak, aby podtrhoval bojovníka - dědice antického Řecka SOVĚTI – sovětský akademismus, socialistický realismus nebyl svázán antickými mýty, ale byl zaměřen na soudobou ideologii – jež vrhala v před dělníka jako nového hrdinu historie.