Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu.
POVAHA = deklaratorní, tj. že jsou v něm obsaženy údaje vztahující se k zásilce a k místu její nakládky a vykládky a eventuálně další údaje, které určují zvláštní způsob zacházení se zásilkou Toto jsou ovšem ty podmínky, které jsou v nákladním listě v rubrikách zmíněny a zdaleka to nemusejí být všechny podmínky přepravní smlouvy. PŘEPRAVNÍ SMLOUVA
PŘEPRAVNÍ SMLOUVA TZV. OBJEDNACÍ PŘÍKAZ- OBJEDNÁVKA PŘEPRAVY, KTERÁ BYLA AKCEPTOVÁNA tvoří tu vlastní konstitutivní přepravní smlouvu, tu smlouvu o přepravě, která zakládá příslušný právní vztah, a údaje, které by byly v nákladním listě CMR v rozporu s tím, co je uvedeno ve smlouvě přijaté obapolným konsenzem, příp. potvrzené, se stávají neplatnými a má přednost to ustanovení, které lze dokumentovat z písemného nebo jinak důkazně zaznamenaného projevu stran, tzn. z objednávky přepravy, z objednacího příkazu potvrzeného druhou stranou
Nákladní list CMR i ve své funkci deklaratorního dokladu má velice důležitou roli v celém smluvním vztahu. Nákladní list je dokladem o převzetí zásilky dopravcem. Vystavuje se ve třech původních vyhotoveních podepsaných odesílatelem a dopravcem, a dovoluje- li to právní řád státu, ve kterém se nákladní list vystavuje, mohou být tyto podpisy vytištěny nebo nahrazeny razítky odesílatele a dopravce.
1) obdrží odesílatel – červený 2) doprovází zásilku a je určen pro příjemce - modrý 3 ) si ponechá dopravce – zelený Ostatní listy u 5 listého nebo 7 listého provedení jsou určeny celní úřady.
Je možné, aby i při jedné přepravě byly převzaty zásilky, které mohou být od více odesílatelů, také není nemožné, aby šlo o zásilku od jednoho odesílatele opět na více nákladních listů, zejména když bude více příjemců pro jednotlivé partie zásilky. Pak, je-li třeba zásilku naložit na několik nákladních vozidel nebo jde-li o různé druhy nebo samostatné části zásilky, má odesílatel nebo dopravce právo žádat o vystavení tolika nákladních listů, kolik vozidel má být použito nebo kolik druhů nebo samostatných částí zásilky se má nakládat. Jelikož nákladní list je kogentním dokladem, tzn. takovým dokladem, který má zásilku mezinárodní dopravy doprovázet, Úmluva CMR stanoví, jaké údaje musí bezpodmínečně nákladní list CMR obsahovat.
1) místo a datum vystavení; 2) jméno a adresa odesílatele; 3) jméno a adresa dopravce; 4) místo a datum převzetí zásilky a místo jejího určení; 5) jméno a adresa příjemce;
6) obvyklé pojmenování povahy přepravované věci a druh obalu. Jestliže jde o zboží nebezpečné povahy, pak musí být uvedeno obecně uznávané označení, kromě toho musejí být k nákladnímu listu doloženy další doklady předepsané rovněž mezinárodní dohodou o přepravách nebezpečného zboží – počet kusů, jejich zvláštní značky a čísla; 7) hrubá váha zásilky nebo jiným způsobem vyjádřené množství zboží; 8) náklady spojené s přepravou, dovozné, vedlejší poplatky, cla a jiné výdaje vznikající od okamžiku uzavření smlouvy až do vydání zásilky; 9) pokyny potřebné pro celní a jiná úřední jednání; 10) údaj o tom, že přeprava i přes jakoukoliv opačnou doložku podléhá ustanovením této úmluvy.
Vedle údajů, které musí nákladní list CMR bezpodmínečně obsahovat, mohou přicházet v úvahu jako obligatorní (povinné) i další údaje, které vyplývají z přepravní smlouvy nebo se opírají o povinnosti dodatečně dopravcem přijaté na základě přímého ujednání s odesílatelem zásilky, případně s příkazcem přepravy. NEPOVINNÉ ÚDAJE
Jde o tyto nepovinné údaje: 1. z ákaz překládky, 2. v ýdaje, které bere odesílatel na sebe, 3. v ýše dobírky, která má být vybrána od příjemce při dodání zásilky, 4. u dání ceny zásilky a částky vyjadřující zvláštní zájem na dodání, 5. p okyny odesílatele dopravci týkající se pojištění zásilky, 6. s mluvenou lhůtu, ve které má být přeprava provedena, 7. s eznam dokladů předaných dopravci.
Z iniciativy Mezinárodní unie silniční dopravy byl zpracován protokol k Úmluvě CMR vztahující se k elektronickému nákladnímu listu CMR. V ustanoveních tohoto protokolu se poukazuje na možnost elektronické komunikace a její využití při elektronickém podpisu, což má umožnit, aby údaje nákladního listu CMR mohly být k dispozici všem takovým osobám, které jsou odpovědné za údaje uvedené v nákladním listě. Použití tohoto způsobu předpokládá, že je v legislativě členského států Úmluvy upraven elektronický podpis.
1.Nákladní list je jakým dokladem? 2.Vyjmenuj povinná data nákladového listu? 3.Vyjmenuj nepovinné údaje nákladového listu? 4.Popiš rozdělení nákladového listu při přepravě?
Úmluva CMR o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě, ze dne 19. května 1956, Ženeva Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.