VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek
Téma: Práce s molekulovými modely Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany Zadání: Pomocí stavebnice vytvořte modely molekul zadaných sloučenin. O provedené práci vytvořte protokol. Jako první vytvořte model molekuly ethanu.
Postup: Ve stavebnici jsou uloženy atomy jednotlivých prvků v různých barvách: uhlík = černá dusík = modrá vodík = bílá kyslík = žlutá a vazby ve formě bužírek, které se na jednotlivé atomy nasazují. Pro vytvoření modelu ethanu vezmeme dva černé čtyřvazné atomy uhlíku a spojíme je krátkou modrou bužírkou. Na zbývající konce uhlíků navlékneme krátké červené bužírky a na jejich konce připevníme bílé jednovazné vodíky. Molekula ethanu je tedy tvořena dvěma atomy uhlíku a šesti atomy vodíku umístěnými co nejdále od sebe, protože každý atom vodíku má kladný náboj a ty se vzájemně odpuzují.
Vytvořte modely následujících sloučenin: Butan Oktan Ethen Prop-1-en But-1,3-dien Ethyn 4,7-dimethylokt-2,5-dien 2,2,5,5-tetramethylhept-3-yn 3,6-diethyl-2,4-dimethyl-4-propylokta-1,7-dien
Butan
Oktan
Ethen
Prop-1-en
But-1,3-dien
Ethyn
4,7-dimethylokt-2,5-dien
2,2,5,5-tetramethylhept-3-yn
3,6-diethyl-2,4-dimethyl-4-propylokta- 1,7-dien
Zdroje: Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint Obrázky jsou vlastní výroby.
Téma sady: Úvodní studium organické chemie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tematický okruh: Organická chemie Autor: Ing. Jan Voříšek Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Laboratorní práce-práce s modely Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žáci zhotoví prostorovou strukturu jednotlivých sloučenin a spojení jednotlivých atomů jednoduchými nebo násobnými vazbami. Klíčová slova: uhlík, modely organických látek, Druh učebního materiálu: laboratorní práce Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Žáci vytvoří 2-3členné skupiny a podle pokynů v zadání vytváří jednotlivé modely organických sloučenin od jednoduchých až po složitější modely.Při práci vyučující upozorňuje žáky na jednotlivé aspekty tvorby molekul s důrazem na již probranou látku: vaznost jednotlivých prvků, izomerie, násobné vazby atd. O provedené práci vypracují žáci laboratorní protokol.