Geodézie v archeologii A. Podmínky k zápočtu Účast na přednáškách – přednášky každý druhý týden tj. 23.9., 7.10., 21.10., 4.11., 18.11., 2.12., Absolvování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
OBDÉLNÍK 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI OBDÉLNÍKU 2. OBVOD A OBSAH OBDÉLNÍKU – SLOVNÍ ÚLOHY   Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Slovní úlohy Procenta těžšíjednodušší
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Jméno autora: Mgr. Roman Holoubek Datum vytvoření:
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblastKartografie Datum vytvoření Ročník5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
K o u l e Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu Části koule
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Výstupní zařízení – druhy tiskáren
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Technologie – Měření a orýsování
zpracovaný v rámci projektu
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Obsah geometrických útvarů
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Matematika Koule.
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
MATEMATIKA Procenta II.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VYTYČOVÁNÍ HRANIC POZEMKU
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
zpracovaný v rámci projektu
Informační a komunikační technologie
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Matematika Elipsa.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Slovní úlohy na dělitelnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

Geodézie v archeologii A

Podmínky k zápočtu Účast na přednáškách – přednášky každý druhý týden tj , 7.10., , 4.11., , 2.12., Absolvování testu – někdy na začátku zkouškového období – tj. od pravděpodobně toto datum

Cíl přednášek a cvičení Seznámit se základy a limity geodézie Seznámit se s geodézií v archeologii Naučit se ovládat přístroje Připravit si projekt Zvolit vhodnou metodu Schopnost vyhodnotit data a snad něco navíc

Program přednášek Dějiny nejstarší a starší – Mezopotámie, Egypt, Řecko, Řím, … – Středověk, Renesance Dějiny mladší a nejmladší – 18. až 20. století Staré míry – SI soustava starověku, středověku, novověku Vývoj geodézie

Program přednášek Trigonometrie a trigonometrické sítě Výškové sítě Nižší geodézie – měření úhlů – měření délek – polohová měření – vytyčovací práce – výšková měření Přístroje

Geodézie Název pochází z řečtiny – GEO – Země + DAIOMAI – dělím – GEO + METREIN– měřit – odvětví matematiky Vyvíjela se tam, kde se rozvíjela – matematika – astronomie – vyšší zemědělství Úzce souvisí s kartografií

Egypt papyrus Rhind 2. tisíciletí př. n. l. opisovač Ahmes popisuje výpočty: ploch, objemů, zaměřování pozemků každoroční záplavy -nutnost vytýčit hranice pozemků -výběr daní pro panovníka

Mezopotámie, Indie, Čína Vyměřování staveb o chrámy o silnice o hradby Vytyčování polí

Řecko Původní představy – plochá Země Homér pochybnosti: Stín Země na Měsíci - kulatý Polárka je níž nad obzorem jste-li jižněji Aristoteles - bohové se snažili stvořit svět ideální a ideální je kulatý Eratosthenes z Kyrény – výpočet průměru Země na základě délky stínu Slunce na dvou odlišných místech Egypta (Alexandrie a Syene) o slunovratu Thálés z Milétu, Pythagoras ze Samu

Řecko

Římská říše zeměměřiči byli již součástí státní správy měli za úkol vyměřovat: pozemky, silnice, tábory, akvadukty. vyvinuli geodetické pomůcky: groma – vytýčení kolmic chorobates – nivelace

Římská říše

Groma Groma se umístila nad vrchol pravého úhlu (např. nad roh pravoúhlé stavby) a cílením přes vlákna připevněná na konci ramen byl takto vytyčen pravý úhel. Groma byla jedinou úhloměrnou pomůckou, kterou měli Římané prakticky k dispozici a za její pomoci řešili pomocí pravých úhlů i složité vytyčovací úlohy, např. při stavbě kruhových či eliptických amfiteátrů nebo ražení tunelů.

Groma

Chorobates Druh nivelační pomůcky. Ve dřevěném hranolu byla v rýze voda. Pomůcka byla postavena do vodorovné roviny a za pomoci hledáčků na obou koncích hranolu byla rovina promítána do dálky. Velikost chorobaty byla od několika decimetrů po metry.

Chorobata

Staré míry Délkové latinské jméno délka české digitus 0,0185 m prst palmus 0,0741 m dlaň pes 0,296 m stopa cubitus 0,444 m loket passus 1,48 m krok millepassus 1480 m míle Plošné latinské jméno délka české pes quadratus 0,0878 m 2 stopa čtvereční jugerum 2523 m 2 jitro

Délky Roman unitEnglish nameEqual toEnglish equivalentMetric equivalentCzech digitusfinger 1 ⁄ 16 pes ft (0.728 in) 18.5 mm prst uncia or pollex inch or thumb 1 ⁄ 12 pes ft (0.971 in) 24.6 mm palec palmuspalm width 1 ⁄ 4 pes0.243 ft 74 mm dlaň palmus majorpalm length 3 ⁄ 4 pes0.728 ft 222 mm dlouhá dlaň (píď) pesfoot ft 296 mm stopa palmipes 1 1 ⁄ 4 pedes1.214 ft 370 mm cubitus cubit 1 1 ⁄ 2 pedes1.456 ft 444 mm loket gradus or pes sestertiusstep2 1 ⁄ 2 pedes2.427 ft 0.74 m krok passus(double) pace 5 pedes4.854 ft 1.48 m dvojkrok decempeda or pertica 10 pedes9.708 ft 2.96 m deset stop actus (in length) 120 pedes ft 35.5 m mille passuum or milliarium [5][6][7] mile 5000 pedes 4854 ft (0.919 standard mi) 1.48 km tisíc dvojkroků, míle Gallic leuga league 7500 pedes 7281 ft (1.379 standard mi) 2.22 km líga Except where noted, based on Smith (1851).[2] English and Metric equivalents are approximate, converted at 1 pes = English feet and 296 mm respectively.