NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
OBDÉLNÍK 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI OBDÉLNÍKU 2. OBVOD A OBSAH OBDÉLNÍKU – SLOVNÍ ÚLOHY   Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Ludolfovo číslo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_13  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
PROCENTA Vymezení pojmu procento, základ, počet procent.
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Rovnice ve slovních úlohách V.
Matematika Koule.
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KOULE A JEJÍ POVRCH VY_42_INOVACE_ 33_02.
Opakování na 4. písemnou práci
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo π (pí) Archimedes (cca 250 př. Kr.)
Kruh a kružnice 1 od daného bodu S stejnou vzdálenost kružnice množina všech bodů roviny, které mají od daného bodu S stejnou vzdálenost k x S.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
EU_42_sada 1_28_M_Měření 1_Lich
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
OBSAH KRUHU VY_42_INOVACE_15_02.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Délka kružnice, obvod kruhu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:IV/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Matematika a její aplikace, Geometrie v rovině a prostoru ROČNÍK:8. NÁZEV MATERIÁLU:VY_42_INOVACE_21-4M-Délka kružnice AUTOR:Mgr. Markéta Chlubnová DATUM TVORBY:Prosinec 2013OVĚŘENÍ: ANOTACE: Učební pomůckou je prezentace, v níž je odvozen výpočet obvodu kruhu, délky kružnice, historie a zajímavosti čísla π. Součástí prezentace jsou odkazy na Internet a na aplet programu Geogebra. Prezentace je zakončena řešením příkladů na výpočet délky kružnice, obvodu kruhu.

Metodický pokyn: ▫Pomůcky: papírový metr, předměty kruhové tvaru (knoflíky, víčka od krémů, PET lahví, sýrů, …), tabulka, připojení k Internetu ▫Předměty stejného typu polepit štítkem se stejným označením (např. víčka od PET lahví označit jako předmět A, víčka od sýrů jako předmět B, atd.) ▫Tabulku předem vytisknout a v hodině rozdat žákům, tabulku žáci nalepí do sešitu ▫Žáci jsou rozděleni do skupinek; každá skupina dostane několik předmětů, u nichž budou papírovým metrem měřit obvod a průměr kruhu; tyto hodnoty a vypočítaný poměr zapisují do tabulky ▫Následuje diskuse o získaných výpočtech

PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E

DÉLKA KRUŽNICE, OBVOD KRUHU HISTORIE ČÍSLA π

Délka kružnice, obvod kruhu Poměr o/d se blíží k hodnotě 3,1415…, jeho přesnou hodnotu nezjistíme; je označován řeckým písmenem π π 3,14 PŘEDMĚT změřit vypočítat OBVOD o (mm) PRŮMĚR d (mm) o/d (na tisíciny) A B C D E

tedy DÉLKA KRUŽNICE, OBVOD KRUHU: pro d = 2∙r Zápis zkracujeme a píšeme o = πd o = 2πr o = π∙d o = 2∙π∙r d – průměr r – poloměr o – obvod kruhu, kružnice 11

Historie čísla π a jeho zajímavosti π (pí) = 3,14159… (Ludolfovo číslo) ▫poměr obvodu kruhu a jeho průměru ▫iracionální číslo, nelze přesně zapsat ve tvaru zlomku; nelze vyjádřit jako konečné číslo ani pomocí periody ▫staří Egypťané – odhad ▫Archimedes – odhadl π pomocí vepsaných a opsaných pravid. mnohoúhelníků (použitím 96-úhelníků dokázal, že 3 10 / 71 < π < 3 11 / 71 ) ▫Délka kružnice (aplet) (pomocí aproximace )aplet 22

▫snaha o překonání rekordu počtu desetinných míst u čísla π ▫Ludolph van Ceulen  kelén  stol. (Německo)  Použil mnohoúhelníku o stranách  Odhad čísla na 35 desetinných míst  Tyto čísla si nechal vytesat na náhrobní kámen  Ludolfovo číslo ▫18. stol – označení řeckým písmenem π (Animovaná ukázka určení obvodu kruhu o průměru d = 1)ukázka ▫použitím jiných matematických metod se zvýšil počet desetinných míst

▫Použití počítačů nové rekordy ve výpočtu π  1949 (počítač ENIAC) – výpočet na číslic π  1961 – výpočet na desetin. míst  1973 – výpočet překonal 1 milion číslic (ukázka čísla)ukázka čísla  1989 – překonání výpočtu na více než 1 mld. číslic  2011 – rekord výpočtu na číslic 33

Světový rekord v zapamatování si číslic čísla π ▫ zapamatovaných číslic (Lu Chao) ▫recitování mu trvalo 24 hodin a 4 minuty Říkanky jak si zapamatovat číslice ▫např. pro 12desetinných míst (3, ) Lín a kapr u hráze prohlídli si rybáře, udici měl novou, jikrnáči neuplavou. Muzeum vědy v Paříži – „pí room“ – kruhová místnost, na jejíchž zdech je vyobrazeno 707 číslic čísla π (ukázka)ukázka

Příklady 1)Vypočítejte délku kružnice, je-li průměr kružnice 7 cm. d = 7 cm o = ? cm o = π∙d o = 3,14∙7 o = 21,98 cm

2)Vypočítejte obvod kruhu, je-li průměr kruhu 1,2 m. d = 1,2 m o = ? m o = π∙d o = 3,14∙1,2 o = 3,768 m

3)Vypočítejte obvod kruhu, je-li jeho poloměr 0,8 dm. r = 0,8 dm o = ? dm o = 2πr o = 2∙3,14∙0,8 o = 5,024 dm

4)Délka kružnice je 17,4 cm. Vypočítejte průměr kružnice (na setiny). o = 17,4 cm d = ? cm o = πd 17,4 = 3,14∙d d = 17,4: 3,14 d = 5,54 cm

5)Obvod kruhu je 20 m. Vypočítejte jeho poloměr v centimetrech. o = 20 m r = ? cm o = 2πr 20 = 2∙3,14∙r 20 = 6,28∙r r = 20 : 6,28 r = 3,185 m = 318,5 cm

Citace a zdroje Přispěvatelé Wikipedie, Pí (číslo) [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 15:00 UTC, [citováno ] Přispěvatelé Wikipedie, Ludolph van Ceulen [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 10:54 UTC, [citováno ] Přispěvatelé Wikipedie, Pi [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 1:43 UTC, [citováno ]  1  Vlastní archiv autora  2  KRUPINSKI, Leszek. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Archimedes_pi.svg.png Archimedes_pi.svg.png  3  NAGEH. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: /800px-Record_pi_approximations.svg.png /800px-Record_pi_approximations.svg.png Autorem materiálu a všech jeho částí, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Chlubnová.